شماره ۴۲۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
اصلاح اشتباه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذخایر اورانیوم ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برآورد قبلی خود از ذخایر اورانیوم جمهوری اسلامی ایران را اصلاح کرد.  به گزارش پرس‌تی‌وی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه هفته گذشته اطلاعات خود درباره ذخایر گاز اورانیوم با غنای 5‌درصد ایران را اصلاح و مقدار آن را با ۱۰۰کیلوگرم کاهش نسبت به گزارش قبل، ۸‌هزار و ۲۹۰ کیلوگرم اعلام کرد.  
این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش هفته گذشته خود اعلام کرده بود ذخایر ایران از اورانیوم با غنای پایین تا ۶۲۵کیلوگرم افزایش یافته و از زمان انتشار گزارش آژانس در ماه سپتامبر به حدود 8.4تن رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اصلاحیه خود برآورد کرد ذخایر اورانیوم با غنای پایین که ایران در اختیار دارد تقریبا ۸‌هزار و ۳۹۰کیلوگرم است. آژانس هیچ توضیحی در رابطه با این اختلاف و عدم‌دقت گزارش ارایه نکرده است. سخنگوهای آژانس نیز تاکنون از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده‌اند.  این در حالی است که میزان ذخایر اورانیوم ایران یکی از نکات مطرح در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان) به شمار می‌رود.  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی برآورد قبلی خود را تصحیح کرده که در روز سه‌شنبه مقامات عالیرتبه‌ ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در مسقط، پایتخت عمان به دور اخیر مذاکرات خود درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران پایان دادند.  
سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز با اشاره به اصلاحیه آژانس درباره میزان اورانیوم غنی‌شده کمتر از 5‌درصد ایران تأکید کرد:  ایران اطلاعات درست به آژانس داده و این آژانس بوده که به درستی اطلاعات را در گزارش وارد نکرده است.
بهروز کمالوندی با اشاره به اصلاحیه آژانس  روی گزارش اخیرش درباره فعالیت‌ها و تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت:  اطلاعاتی که ایران به آژانس داده کاملا درست بوده و ما اشتباهاتشان را یادآوری کردیم و سپس آژانس آنها را اصلاح کرد.  وی با انتقاد از انتشار زودهنگام و در اختیار قرار گرفتن گزارش‌های آژانس در رسانه‌ها و سایت‌های مختلف در حالی‌ که این گزارش نباید تا قبل از ارایه به شورای حکام در نشست فصلی منتشر شود، اظهار کرد:  این اولین اشتباه آژانس نیست و آخرین آن هم نخواهد بود مگر این‌که آژانس در روش انتشار گزارش‌هایش تغییری صورت دهد. وی گفت:  بارها نسبت به اصل محرمانه بودن اطلاعات فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان یا دیگر کشورها و آژانس صحبت ‌کرده‌ایم و همچنین درباره اشتباهات آژانس نسبت به انتشار ارقام و آمار غلط نکاتی را گوشزد کرده‌ایم و امیدواریم آژانس با درایت بیشتر بتواند این شرایط را مدیریت کند.
در آخرین گزارش مدیرکل آژانس میزان ذخایر اورانیوم کمتر از 5‌درصد ایران 8 هزارو 360 کیلوگرم عنوان شده بود که آژانس در اصلاحیه خود اعلام کرد این رقم 8 هزارو 260 کیلوگرم بوده است.  همچنین تعداد سانتریفیوژهای IR-6، 19 ماشین عنوان شده بود در حالی‌ که در اصلاحیه اعلام شده این تعداد 9 ماشین بوده است


تعداد بازدید :  261