شماره ۴۲۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

لغو ممنوعیت ورود فلسطینی‌ها به مسجدالاقصی
پلیس رژیم صهیونیستی روز گذشته پس از مدت‌ها به تمامی گروه‌های مختلف سِنی اجازه داد برای اقامه نماز جمعه وارد مسجدالاقصی شوند. این اقدام پلیس اسراییل همزمان با نشست سه‌جانبه اردن، آمریکا و اسراییل در امان پایتخت اردن صورت گرفت. رژیم صهیونیستی سال‌هاست از ورود مردان کمتر از 50‌سال به مسجدالاقصی برای شرکت در نماز جمعه ممانعت    می‌کند.  
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست مشترک «امان» بر لزوم پایبندی به کاهش تنش‌ها میان فلسطینیان و شهرک‌نشینان و حفظ آرامش در مسجدالاقصی و شهر بیت‌المقدس تأکید کردند.
جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در اردن اعلام کرد: «نشست سه‌جانبه ما با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسراییل مثبت بود و دو طرف تعهد اکید دادند که اوضاع در بیت‌المقدس را آرام کنند.»
وی گفت: «اردن و اسراییل همچنین توافق کردند که گام‌هایی برای کاهش تنش در قدس و بازگرداندن اعتماد بردارند.»
نشست روز پنجشنبه کری با عبدالله دوم و نتانیاهو پس از آن انجام شد که چند ماه تنش و درگیری در قدس شرقی و هشدار گروه‌های مقاومت فلسطینی، نگرانی‌ها از آغاز انتفاضه سوم فلسطینی‌ها را افزایش داده است.  جان کری همچنین روز پنجشنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امان دیدار کرد و بنابر اعلام مسئولان واشنگتن، کری از عباس خواسته تا اقدامات ملموسی در کاهش تنش‌ها در قدس شرقی در پیش بگیرد. جان کری دراین‌باره گفت: «من و عباس درباره اقداماتی واقعی و سازنده صحبت کردیم که اجرای آنها می‌تواند باعث کاهش تنش‌ها در وضع کنونی شود. عباس به وضوح اعلام کرد که با تمام توان خود برای بازگرداندن آرامش و جلوگیری از خشونت تلاش خواهد کرد».
با این حال روز گذشته نیروهای رژیم صهیونیستی در درگیری با فلسطینی‌ها در گذرگاه قلندیا ده‌ها تن از آنها را زخمی کردند.
درگیری‌ها زمانی آغاز شد که تعدادی از جوانان فلسطینی با عبور از دیوار حائل ساخته شده توسط رژیم صهیونیستی که کرانه باختری را از شهر قدس جدا می‌کند، خود را به آن سوی دیوار رساندند.  
این اقدام فلسطینی‌ها با واکنش سریع نیروهای اسراییلی مواجه شد و آنها تلاش کردند با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های پلاستیکی فلسطینی‌ها را متفرق کنند.

تحویل سامانه موشکی اس 300 روسیه به مصر
منابع روسی اعلام کردند که این کشور سامانه موشکی اس300 را به مصر تحویل داده است. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت صدای روسیه، مصر سامانه موشکی ضد هوایی اس300 را تحویل گرفته و بنا بر اعلام مسئولان روسیه، کارشناسان نظامی مصر در استفاده از این سامانه به تخصص لازم رسیده‌اند که بتوانند از آنها به‌طور مستقل استفاده کنند. بنابر اعلام معاون مدیر شرکت الماس - أنتای روسیه که مسئول همکاری‌های نظامی روسیه با دیگر کشورهاست، مصر دومین کشوری است که سامانه اس300 روسیه را بعد از ونزوئلا دریافت می‌کند.  وی گفت: «کارشناسان نظامی دو کشور اکنون به دانش لازم برای استفاده از این سامانه دست یافته‌اند». سامانه موشکی اس300 یک سامانه پدافند هوایی پیشرفته است که نسخه‌های جدید آن می‌تواند علاوه بر هدف قرار دادن هواپیما، موشک‌های بالستیک را نیز رهگیری و سرنگون کند.  دقت اصابت موشک‌های اس300 با جنگنده‌های مهاجم 90‌درصد اعلام شده است.

محمد اشرف‌غنی:   روابط امنیتی و دفاعی با پاکستان را گسترش می‌دهیم
محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در جریان سفر 2روزه خود به اسلام‌آباد از علاقه کشورش به گسترش روابط امنیتی و دفاعی با پاکستان خبر داد.  به گزارش BBC محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان که در راس یک هیأت عالی‌رتبه دولتی، به پاکستان رفت، با سرتاج عزیز، مشاور امنیتی و خارجی نخست‌وزیر پاکستان و همچنین مولانا فضل‌الرحمن، رهبر «جمعیت علمای اسلام»، دیدار و گفت‌وگو کرد. او در جریان دیدار با مقام‌های نظامی و امنیتی پاکستان گفت: «افغانستان می‌خواهد که روابط دفاعی و امنیتی خود را با پاکستان ازجمله در بخش‌های آموزشی و کنترل مرز بین دو کشور، تقویت کند.» اشرف‌غنی همچنین بر ادامه همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم تأکید کرد. این نخستین سفر اشرف‌غنی به پاکستان از زمان تصدی ریاست‌جمهوری افغانستان است. آقای غنی پیش از این سفر به عربستان‌سعودی و چین رفته بود و گفته می‌شود که از دو شریک استراتژیک پاکستان خواسته است که برای همکاری بیشتر در روند استقرار صلح در افغانستان، بر این کشور فشار وارد کنند.  قرار است اشرف‌غنی، طی این سفر 2 روزه با «ممنون حسین»، رئیس‌جمهوری و «نواز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان نیز دیدار کند.


تعداد بازدید :  261