شماره ۴۲۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
120 آتش‌نشان در عملیات 5 ساعته، انبار آتشین را مهار کردند
جولان آتش بامدادی در مشهد

شهروند| شعله‌های سرکش آتش انبار وکارگاه‌های چوب، منطقه خین عرب مشهد را محاصره کرد. این حادثه آتشین با تلاش 5 ساعته 120آتش نشان درحالی مهار شد که خسارت سنگینی را بر جای گذاشت.
ساعت 1:20 بامداد روز پنجشنبه بود که زبانه‌های آتش به همراه دودی سیاه از یک انبار بزرگ در حاشیه خیابان خین عرب به هوا برخاسته بود. آتش از پنجره‌ها زبانه می‌کشید. چند دقیقه بعد با مخابره این خبر توسط رهگذران، زنگ آماده‌باش در چند ایستگاه آتش‌نشانی به صدا درآمد. هنوز دقایقی نگذشته بود که صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی در سکوت بامدادی خیابان پیچید. آتش‌نشانان به محض رسیدن به محل حادثه با آتشی گسترده روبه‌رو شدند، هر لحظه بر شدت آتش افزوده می‌شد، تا این‌که عملیات اطفای حریق آغاز شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد گستردگی آتش بسیار زیاد است و حریق به تمام قسمت‌های انبار سرایت کرده بود. بافت تجاری بودن محل حادثه و نیز وجود مقادیر زیادی از اقلام قابل اشتعال و تندسوز هر لحظه بر شدت دود و حریق می‌افزود. حجم انبوهی از مواد قابل اشتعال، باعث گسترش شعله‌های آتش و دود به کل انبار و کارگاه شده بود، تا این‌که اولین گروه‌های اعزامی بلافاصله درخواست نیروی کمکی کردند.
پس از درخواست کمک از سامانه 125، ستاد فرماندهی آتش‌نشانی مشهد بلافاصله 120 آتش نشان از 45 ایستگاه را به همراه 60 دستگاه خودرو سبک و سنگین اطفای حریق و 5 دستگاه خودرو تانکر آب و 2 دستگاه لودر نیز از شهرداری به محل حادثه اعزام شدند.
عملیات    نفسگیر آتش‌نشانان
با رسیدن نیروهای کمکی عملیات نفس‌گیر 120 آتش‌نشان درحالی آغاز شد که، مدیرعامل و معاونت عملیات آتش‌نشانی به همراه کلیه مسئولان سازمان آتش‌نشانی هم در محل حادثه عملیات را از نزدیک سرپرستی می‌کردند.
آتش‌نشانان بلافاصله با استفاده از تجهیزات ایمنی و بستن دستگاه‌های تنفسی وارد ساختمان آتشین شدند. آتش عظیم و گسترده بود و به همین دلیل آتش نشانان با تقسیم شدن به چند گروه از راه‌های مختلف ساختمان وارد انبار شدند. عملیات تخلیه دود از درون انبار انجام شد. آتش‌نشانان با مهار آتش و خاموش کردن آن از سرایت حریق به قسمت‌های دیگر انبار جلوگیری کردند. با عملیات سریع آتش‌نشانان از گسترش آتش‌سوزی و خسارت مالی بیشتر به انبار چوب و نئوپان جلوگیری شد. جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در رابطه با عملیات اطفای حریق گسترده انبار چوب توسط آتش‌نشانان 45 ایستگاه به «شهروند» گفت: «با توجه به این‌که این آتش‌سوزی با تأخیر زیاد و در شرایط توسعه به ستاد فرماندهی سازمان اطلاع داده شده بود، هر لحظه امکان داشت شعله‌های آتش به سرعت به 2 انبار مجاور محل حادثه نیز سرایت و گسترش یابد که با حضور آتش‌نشانان به محل حادثه و شناسایی کانون‌های آتش‌سوزی و انجام اقدامات اطفایی از گسترش بیشتر آن جلوگیری شد و آتش‌نشانان توانستند در یک عملیات مستمر و نفسگیر پس از چندین ساعت تلاش،آتش را مهار و خاموش کنند.»
زوایای حادثه
این آتش‌سوزی درحالی رخ داد که کارشناسان سازمان آتش‌نشانی مشهد به دفعات به متصدیان انبارها به دلیل شیوه نامناسب انبارداری و نگهداری چوب‌ها تذکر داده بودند اما با نادیده گرفته‌شدن اصول ایمنی و تذکرات کارشناسان آتش‌نشانی، این حریق به علت چیدمان غیراصولی و انبارداری نامناسب گسترش پیدا کرد. با این حال این حادثه که در ساعات بامدادی اتفاق افتاده بود خوشبختانه فردی در ساختمان نبود و این عملیات بدون بروز خسارت جانی مهار و خاموش شد. با توجه به گستردگی آتش‌سوزی، علت حریق و اعلام دقیق خسارت مالی آن توسط کارشناسان ادامه دارد.


تعداد بازدید :  275