شماره ۴۲۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز به كار جامعه ملل
94‌سال پیش، برابر با پانزدهم نوامبر 1920 میلادی، «جامعه ملل» كه در پي جنگ جهاني اول براي جلوگيري از وقوع جنگ ديگري ايجاد شده بود با شركت نمايندگان 41 كشور و بدون حضور آمريكا و روسيه نخستين جلسه خود را در شهر ژنو تشكيل داد. دولت آمريكا در آن زمان، حاضر به شركت در جامعه ملل و مشاركت در امور جهان نشده بود و اين جامعه، روسيه را كه پس از انقلاب هنوز وضعيتي ثابت نداشت نپذيرفته بود. جامعه ملل كه وارث آن سازمان ملل است در نهایت در كار خود موفق نشد و از ميان رفت.

درگذشت رهي معيري
46‌سال پیش، برابر با بیست و چهارم آبان 1347 خورشیدی، رهي معيري، غزلسراي معاصر در 59 سالگي بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. رهي فرزند معيرالممالك، يكي از رجال عصر قاجار بود. او علاوه بر غزل، مثنوي و ترانه هم مي‌سرود. در‌سال 1343 در تهران، مجموعه‌اي از اشعار او تحت عنوان «سايه عمر» انتشار يافت. بر پايه اشعار رهي، دهها آهنگ موسيقي ساخته شده و به صورت ترانه در آمده‌اند كه معروفترين اين غزل‌ها «سوز دل» نام دارد. او در گورستان ظهیرالدوله شمیران مدفون ‌است.

انسداد  دارايي‏‌هاي ايران
35‌سال پیش، برابر با بیست و چهارم‌آبان 1358 خورشیدی، چند روز پس از تصرف سفارت آمريكا در تهران و به دنبال تصميم دولت ايران براي خارج كردن ذخایر ارزي‏اش از بانك‏هاي آمريكايي، دولت ايالات متحده آمريكا ذخاير ارزي ايران را در همه بانك‏هاي خود در سراسر جهان مسدود كرد. چند روز قبل از اين اقدام آمريكا، ايران نيز صادرات نفت خود را به آمريكا متوقف كرده بود. مسئولان دولت ايران، مبلغ سپرده‏ها را در حدود 12 ميليارد دلار اعلام كرده‌اند. آمريكا تاکنون از بازپرداخت آن طفره رفته است.


تعداد بازدید :  246