شماره ۴۲۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
وزیر بهداشت در راهپیمایی روز جهانی دیابت
دیابت در ایران کنترل می‌شود

شهروند| دیابت در ایران کنترل می شود. این را حسن هاشمی صبح روز گذشته در راه پیمایی همایش روز جهانی دیابت با شعار «تغذیه سالم با صبحانه» که در بوستان ولایت برگزار شد، گفت. او در شرایطی در این راهپیمایی شرکت کرد که شال آبی رنگی به گردن داشت و دستبندی هم در دست. آبی نماد  مبتلایان به دیابت است. هاشمی در حاشیه این مراسم پیاده روی خانوادگی که به صرف صبحانه، بود، ادامه داد:« طرح ملی دیابت از چند سال گذشته در 11 شهر بزرگ آغاز شده است و با غربالگری و اندازه‌گیری قند خون به شناسایی مبتلایان به این بیماری پرداخته است. قرار است در سالهای آینده زیرساختی را فراهم کنیم که سلامتی ایرانیان را از نظر ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های غیر واگیر کنترل کنیم.» او در ادامه  تحرک را به عنوان یکی از عواملی خواند که به کاهش ابتلا به دیابت کمک می‌کند.« روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش کنید و تحرک به صورت هفته‌ای حداقل 150 دقیقه می‌تواند از ابتلا به دیابت پیشگیری کند، همچنین مادرانی که نوزادانی بیش از 4 کیلوگرم به دنیا می‌آورند باید شرایط را کنترل و با متخصصان تغذیه مشورت کنند.»  به گفته وزیر بهداشت،  مردم باید باور کنند که بیماری قند می‌تواند موجب مرگ زودرس شود و بدتر از آن، موجب معلولیت می‌شود. نابینایی چشم، از کار افتادن کلیه‌ها، فلج اندام‌ها و قطع عضو جزو پیامدهای ابتلا به دیابت است.
وزیر بهداشت در ادامه به ماجرای دادن مجوز برای تاسیس کارخانه تولید سیگار که سوال یکی از خبرنگاران بود اشاره کرد و ‌گفت: « گاهی مجوز دادن به یک شرکت شناسنامه‌دار که مالیات در کشور پرداخت می‌کند، بهتر از افزایش قاچاق سیگار است.»  این را حسن ‌هاشمی در واکنش به خبرهایی گفت که درباره دادن مجوز تأسیس کارخانه تولید‌کننده مارلبرو در ایران، به گوش می‌رسد. خبری که با تکذیب کارخانه فیلیپ موریس که تولید‌کننده مارلبروست، مواجه شده. بیستم آبان‌ماه بود که پس از انتشار خبر صدور مجوز وزارت صنعت، برای تأسیس شرکت فیلیپ موریس در ایران، این شرکت تأکید کرد که برای تولید محصولاتش در ایران درخواست مجوز نداده‌ است. به گزارش فارس، وزیر بهداشت  ادامه داد: «اگر این امر تصمیم وزارت صنعت و معدن است حتما در جهت پیشگیری از قاچاق و کاهش قیمت است آن بخشی هم که به وزارت بهداشت مربوط می‌شود افزایش مالیات بر دخانیات است که این امر کمک به کاهش مصرف دخانیات می‌کند.»
او تأکید کرد: «مخالف تولید سیگار نیستیم بلکه موافق افزایش مالیات بر سیگار هستیم، این دروغ بزرگی است که عده‌ای عنوان می‌کنند اگر مالیات بر دخانیات اضافه شود، قاچاق هم افزایش پیدا می‌کند. این را کسانی عنوان می‌کنند که خود آلوده به قاچاق هستند بنابراین باید مالیات بر دخانیات آن‌قدر افزایش یابد که بازدارنده باشد.»‌ هاشمی ادامه داد: «عنوان می‌کنند اگر وزارت بهداشت علاقه‌مند است که برای کالاهای آسیب‌رسان به سلامت مالیات وضع شود به دلیل این است که درآمد خود وزارت بهداشت افزایش یابد اما باید توجه داشت که مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان به سلامت به خزانه دولت می‌رود و در جهت رفاه عمومی کشور هزینه می‌شود البته ما به بهانه این‌که قاچاق افزایش پیدا می‌کند نباید مانع از وضع مقرراتی شویم که بازدارنده هستند.» وزیر بهداشت گفت: «هر تولیدی که منجر به کاهش واردات و ارتقای کیفیت تولید داخل شود ما از آن استقبال می‌کنیم. براي ما  مصرف سیگار مهم است؛ اما این‌که این تولید داخل نباشد و به صورت قاچاق وارد شود نه فکر معقولی است و نه با اقتصاد مقاومتی همراه است و با آن مغایرت دارد.»

 


تعداد بازدید :  228