شماره ۴۲۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
2 نکته از بازی ورزشکاران در زمین داوطلبی
سنگینی مسئولیت داوطلبی و ساماندهی کمک‌های ورزشکاران

سعید درویشی|  آخرین ورزشکاری که عضو افتخاری و داوطلب جمعیت هلال‌احمر شد وحید شمسایی است. او پنجشنبه گذشته در نمایشگاه مطبوعات فرم داوطلبی را پر کرد و رسما داوطلب سازمان داوطلبان هلال‌احمر شد.
شمسایی چهره شناخته‌شده‌ای در بین مردم است که علاقه‌مندان فوتبال او را با گل‌های زیاد در تیم‌ملی فوتسال می‌شناسند و اگر چه امروز کفش‌ها را  آویخته و با فوتسال ملی خداحافظی کرده است اما هنوز در بین ورزش دوستان طرفداران زیادی دارد. چند روز جلوتر از شمسایی، علی پروین فوتبالیست سال‌های دور و مربی قدیمی هم با حضور در هلال‌احمر البرز لباس داوطلبی هلال‌احمر را پوشید و عضو افتخاری این جمعیت
 عام‌المنفعه شد.
چند روز جلوتر از این دو نفر، شهرام و بهنام محمودي از برادران مشهور والیبال کشور، محمد ملك‌پور عضو تيم ملي دووميداني و قهرمان شايسته كشورمان در رشته پرتاب ديسك بازی های پارا آسیایی و اسماعيل عبادي دارنده مدال طلاي تيراندازي مسابقات آسيايي اينچئون كره‌جنوبي در شهر میانه داوطلب جمعیت هلال‌احمر شده بودند.
به نظر می‌رسد که داوطلبی ورزشکاران در جمعیت هلال‌احمر باید فراتر از جذابیت‌های ظاهری و خبری آن دنبال شود. در این‌جا به مناسبت داوطلبی‌های اخیر ورزشکاران ملی در جمعیت هلال‌احمر یادآوری 2 نکته را پرفایده دانستیم.
بارها شنیده‌ایم که یک ورزشکار یا مربی در کارهای خیر شرکت می‌کند و مبلغی را به‌عنوان کمک هزینه به یک مرکز عام‌المنفعه پرداخت کرده است اما در میدان ورزش همان ورزشکار یک برخورد تند با بازیکن حریف دارد.
حال در نظر بگیرید مردم و جوانانی را که چند روز پیش خبر داوطلبی این ورزشکار را در رسانه‌ها خوانده یا دیده‌اند و امروز در زمین ورزش یک حرکت خطا ولو خطای ورزشی از او می‌بینند. بیننده با خود فکر می‌کند این ورزشکار که دیروز داوطلب انجام کاری نیکو و پسندیده شد چرا امروز در زمین ورزش عصبی است و خطا می‌کند. من باید کدام رفتار او را باور کنم: پیشقدم‌شدن او در کارهای خیر یا بداخلاقی در زمین ورزش.
مردم دوست دارند قهرمانانشان همان‌طور که در بیرون میدان ورزش برای کمک به نیازمند دست به جیب می‌شوند و به نیازمندان واقعی کمک می‌کنند یا با حضور در شیرخوارگاه ایتام دستی بر سر بچه‌های یتیم می‌کشند، در داخل میدان ورزش هم مردانه مبارزه کنند.
در بیرون زمین ورزش هم به پیشکسوت احترام بگذارد و از بداخلاقی دوری کند. کسی نمی‌تواند منکر مرام و طبیعت بشردوستانه بسیاری از ورزشکاران و مربیان کشورمان باشد اما بجاست این عزیزان همان‌طور که دوست دارند در کارهای نیکو حضور داوطلبانه داشته باشند و دلی را شاد کنند در درون و بیرون زمین ورزش هم اصول بشردوستی را رعایت کنند.
نکته دوم به کمک‌های ورزشکاران به نیازمندان ربط دارد. بی‌تردید حضور ورزشکاران در محافل داوطلبی که مهم‌ترین آنها در جمعیت هلال‌احمر رقم می‌خورد سبب این می‌شود که کمک‌های مردمی این قشر به نیازمندان ساماندهی شود. برای ورزشکاران بسیار پیش می‌آید که دست نیازمندی به سوی آنان دراز می‌شود اما بر کسی پوشیده نیست که در این زمانه تشخیص نیازمند واقعی و دروغین تا حدی مشکل است.
در نتیجه داوطلبی ورزشکار در سازمان داوطلبان و همکاری فعال او با سازمان باعث می‌شود تا نیازمندان واقعی که از سوی داوطلبان شناسایی شده‌اند به ورزشکاران معرفی شوند و بی‌تعارف هم ورزشکار با خیال آسوده به وظیفه خود عمل می‌کند و هم این‌که مطمئن است کلاهی بر سرش نخواهد رفت.
درنهایت حضور داوطلبانه و روزافزون ورزشکاران را در جمعیت هلال‌احمر به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم امثال شمسایی‌ها، پروین‌ها، محمودی‌ها، قلعه‌نوعی‌ها، استیلی‌ها، ساعی‌ها و کرمی‌های برای شرکت در فعالیت‌های عام‌المنفعه و خداپسندانه عضو سازمان داوطلبان شوند.


تعداد بازدید :  140