شماره ۱۳۶۱ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
معاون عملیات سازمان امدادونجات تشریح کرد:
صفرتا صد عملیات هلال در حادثه سقوط هواپیمای آسمان

معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر گزارشی درباره امدادرسانی در حادثه سقوط هواپیمای تهران به یاسوج ارایه کرد. به گزارش ایران پزشک، شاهین فتحی در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران درباره امدادرسانی در حادثه سقوط هواپیمای آسمان گفت: یکی از وظایف مرکز کنترل و هدایت عملیات هلال‌احمر، اطلاع‌رسانی در زمینه حوادث است. در همین راستا ارتباطاتی با سایر سازمان‌های امدادرسان نیز وجود دارد و در اسرع وقت درباره حوادثی که در کشور رخ می‌دهد، مطلع می‌شویم و می‌توانیم اطلاعات لازم را ارایه کنیم.
وی افزود: برای تمام حوادثی که در کشور رخ می‌دهد، فرآیند اطلاع‌رسانی مشخصی وجود دارد. هر اتفاقی که طی ۲۴ساعت گذشته واقع شده باشد در ساعت ۸ صبح هر روز در مرکز کنترل عملیات هلال‌احمر با تمام استان‌ها به صورت ویدیوکنفرانس بررسی و رصد و اگر نیاز باشد، پیگیری‌های لازم انجام می‌شود و گزارش‌های روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه به استحضار ریاست جمعیت می‌رسد.
فتحی درباره حادثه اخیر سقوط هواپیمای آسمان گفت: این حادثه در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۶ و در پرواز تهران به یاسوج اتفاق افتاد. یک ساعت و ۲۵ دقیقه بعد از پرواز حادثه به ما اطلاع داده شد. سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که یکی از هواپیماها در رادار قابل مشاهده نیست. دستور این بود که تمامی استان‌هایی که در مسیر پرواز بودند، آماده‌باش دریافت کنند. نیروی معرفی‌شده به سازمان هواپیمایی کشوری نیز در محل این سازمان و جلسه مدیریت بحران حاضر شد.
معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر ادامه داد: در این راستا سناریوهای مختلفی بررسی شد. سه سناریو فرض شد. سقوط، فرود در یکی از فرودگاه‌ها و هواپیماربایی. مرکز کنترل هماهنگی سازمان امدادونجات با استان‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام داد و نقشه‌های مختلف نیز از مسیر هواپیما تهیه شد و منتظر بودیم که وضع سقوط یا فرود در یکی از فرودگاه‌ها مشخص شود. درنهایت به این نتیجه رسیدیم که هواپیما در منطقه بیده سقوط کرده است. سپس دستور ورود به عملیات امدادونجات اعلام شد.
وی با بیان این‌که سقوط هواپیما یک حادثه ملی است، اظهار کرد: هر حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد طرح عملیاتی در مرکز کنترل عملیات ترسیم می‌شود؛ به‌طور مثال در مورد زلزله کرمانشاه نیز شعاع عملیاتی تهیه و پشتیبان‌ها نیز مشخص شدند.
فتحی بیان کرد: قصد داشتیم از پهپادها یا بالگردها برای شناسایی محل دقیق سقوط استفاده کنیم٬ اما محل کاملا پوشیده از برف بود. صبح روز سه‌شنبه هوا آفتابی شد و برف در قله نبود و عملیات‌های جست‌وجو برای تعیین محل دقیق سقوط آغاز شد. حدود ساعت ۱۰صبح بود که بالگردها اجازه پرواز پیدا کردند و محل دقیق سقوط مشخص شد. نیروهای هلال‌احمر و ارتش در منطقه حضور داشتند. منطقه دنا بادهای چرخشی دارد و کار را برای بالگردها بسیار سخت می‌کند و در نتیجه باید کاپیتان‌های حرفه‌ای بالگرد در این عملیات حضور پیدا می‌کردند. معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر گفت: تلاش‌ها برای انتقال اجساد در روز چهارشنبه، دوم اسفندماه انجام شد. نیروهای امدادی هلال‌احمر و ارتش از ساعات اولیه چهارشنبه از ارتفاعات و به صورت زمینی در دامنه‌های قله دنا نسبت به انتقال پیکرهای جانباختگان سانحه سقوط هواپیما اقدام کردند. فتحی اظهار کرد: عصر روز چهارشنبه جلسه‌ای با نماینده ارتش و رئیس سازمان بحران داشتیم و قرار شد عملیات از سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد هدایت شود و از منطقه جنوبی به محل سقوط نزدیک شویم. تجهیزات در روز پنجشنبه بررسی شد و تعدادی از تیم‌ها برای حضور در منطقه آماده شدند٬ اما بارش برف و بوران بسیار زیاد بود و نیروها نمی‌توانستند به منطقه سقوط برسند. دستور داده شد که در ارتفاع ۴۵۰۰متر کمپ بزنند و نزدیک‌تر نروند. وی با بیان این‌که نمی‌توان زمانی را برای اتمام عملیات اعلام کرد، افزود: هواپیما بر اثر برخورد با کوه به چند قطعه تبدیل شده و امیدواریم وضع جوی به ما این اجازه را بدهد که نیروهای متخصص و توانمندی که در منطقه حاضر هستند، عملیات را به پایان برسانند.


تعداد بازدید :  391