شماره ۱۳۶۱ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

افراد مسلح اجازه خروج غیر نظامیان از غوطه شرقی را دادند
ایسنا|  مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد: گروه‌های مسلح در غوطه شرقی دمشق در مقابل ارایه کمک‌های انساندوستانه اجازه خروج غیرنظامیان از این منطقه را داده‌اند. سازمان ملل نیز از ورود کاروان کمک‌ها به غوطه شرقی خبر داد. سایت شبکه روسیا‌الیوم گزارش داد که کاروان کمک‌های انسانی روز دوشنبه از طریق گذرگاه الوافدین وارد مناطقی در غوطه شرقی شد. کاروان كه شامل ۴۶ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه و غذا و دارو و دیگر مایحتاج مردم است از گذرگاه الوافدین در آخرین مرکز ایست بازرسی وابسته به ارتش سوریه به شهر دوما در مرکز غوطه شرقی وارد شد. این میزان کمک برای ۱۲۸‌هزار تن کفایت می‌کند در حالی ‌که کامیون‌ها در بازار الهال در شهر مستقر خواهند شد تا کمک‌ها بین مردم توزیع شود.
خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از ارتش روسیه گزارش داد، افراد مسلح موافقت کرده‌اند به غیر نظامیان اجازه دهند كه در ازای ورود کمک‌های انسانی غوطه را ترک کنند.

تظاهرات اتحادطلبان کاتالونیا در بارسلون
ایسنا| هزاران تن از معترضان اسپانیایی با راهپیمایی در بارسلون خواستار جدایی استان افسانه‌ای «تبرنیه» از کاتالونیا و ماندن آن به‌ عنوان بخشی از اسپانیا شدند! این معترضان حامی اتحاد با بی‌اهمیت جلوه‌دادن جنبش استقلال‌طلب کاتالونیا هدف انتقاد قرار گرفتند. هزاران معترض در خیابان‌های بارسلون، مرکز کاتالونیا راهپیمایی کرده و تلاش جدایی‌طلبان برای استقلال این منطقه را مورد تمسخر قرار دادند. معترضان تأکید داشتند که اگر این منطقه دردسرساز در شمال شرقی اسپانیا از کشور اسپانیا جدا شود، پس استان خیالی تبرنیه هم باید از کاتالونیا مستقل باشد. این نام خیالی از اسامی دو استان مهم کاتالونیا شامل «بارسلون» و «تاراگونا» تشکیل شده است که در آنها کمترین میزان حمایت از جدایی‌طلبان برای استقلال از مادرید نسبت به سایر بخش‌های این منطقه وجود دارد. معترضان یکشنبه بنرهایی با شعار «شوخی بس است» و «تبرنیه عاری از پوپولیسم» سر دادند و در ادامه یک سرود ملی از این استان جعلی هم پخش شد. معترضان همچنین پرچم این استان خیالی و اسپانیا را در دست داشتند و برخی هم پرچم‌های کاتالونیا را حمل می‌کردند.

نیویورک‌تایمز: ترامپ با دموکراسی مشکل دارد
ایسنا| پس از آن‌که دونالد ترامپ طی سخنرانی خود در مراسم شام رئیس‌جمهوری چین را تحسین کرد، نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود از رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد کرد. این سرمقاله پس از آن منتشر می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا حزب کمونیسم چین را به خاطر منسوخ‌کردن محدودیت دوره‌ای ریاست‌جمهوری که قدرت را به مدت نامحدود در اختیار شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین قرار می‌دهد، تحسین کرد. گزارش شده که دونالد ترامپ در ضیافت شامی که با حضور اهداکنندگان جمهوریخواه، پشت درهای بسته در فلوریدا برگزار شد، اظهار کرد: «اکنون او (شی جینپینگ) به‌طور مادام‌العمر رئیس‌جمهوری است، به‌طور مادام‌العمر! او عالی است! و او توانست چنین کاری را انجام دهد. به نظرم این عالی است. شاید ما هم زمانی این ایده را امتحان کنیم.»
نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود نوشت، اظهارات گزارش شده رئیس‌جمهوری نشانگر چشم‌انداز کلی او از جهان است. در این سرمقاله آمده است: «چیزی در وجود این مرد است که او را وادار به تحسین چنین نمونه‌ای از استبداد می‌کند. ترامپ مطمئنا درباره تبدیل‌شدنش به یک رئیس‌جمهوری مادام‌العمر شوخی کرد اما شک اندکی نیز وجود دارد که او واقعا هیچ خطری در تصمیم «عالی» شی جینپینگ برای افزایش مدت حکومتش تا زمان مرگ نمی‌بیند. چنین واکنشی در راستای حمایت ترامپ از مردانی با حاکمیت مستبدانه و حتی تحسین آنان است؛ برای مثال افرادی مانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین.»
در ادامه این سرمقاله آمده است که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ سال ۲۰۱۶ اکثریت رأی مردم را به دست نیاورد اما براساس برتری در کالج‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا شد «و لازم به ذکر نیست که از کمک‌های روسیه هم برخوردار شد و می‌تواند قابل‌درک باشد که او با دموکراسی راحت نیست.» نیویورک‌تایمز همچنین با یادآور‌شدن اقدامات مستبدانه شی جینپینگ، در این سرمقاله از تحسین وی از جانب ترامپ انتقاد کرد و نوشت: «شی» برای به دست آوردن قدرت بیشتر، تلاش کرده تا تمام رقبای خود را کنار بزند، همه اختلاف نظرها را خفه کند، سازمان‌های چینی را تضعیف کند و طرز فکر شخصی خود را رواج دهد و همچنین اقتصاد بازار آزاد را تضعیف و مطبوعات آزاد را نابود کرده و کنترل بر جامعه چین را که هم‌اکنون هم در میان محدودترین جوامع جهان قرار دارد، تشدید کند.


تعداد بازدید :  368