شماره ۴۲۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
ویژگی‌های افراد خلاق
بی‌اعتنا به قضاوت دیگران

| بیژن جهانگیری | عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران‌|

قطع رابطه با واقعیت از عوامل محرک خلاقیت است و سوءمصرف الکل از عوامل سرکوب‌کننده آن محسوب  می‌شود.
خلاقیت می‌تواند در وجوه علمی، هنری و ادبی بروز کند، همچنین افراد خلاق معمولا در یک زمینه فعال هستند اما فردی مانند لئوناردو داوینچی همزمان نقاش، معمار، مجسمه‌ساز، مهندس و هوانورد نیز بوده است.
خلاقیت محصول عرق ریختن است و بزرگانی مانند الکساندر فلیمینگ، استفان‌هاوکینگ و ارنست همینگوی از افراد خلاق هستند. فردوسی، حکیم عمربن ابراهیم خیام نیشابوری، حافظ، سعدی و جلال‌الدین محمد مولوی نمونه‌هایی از افراد خلاق در ایران بوده‌اند. درواقع خلاقیت، توانایی هر نوع تولید نوین لازم و مفید است. گاهی خلاق‌ها همه کارهای خود را به تنهایی انجام نمی‌دهند. مشخصه بارز خلاقیت، تازگی، مفید و قابل تقلید بودن آن است.
ویژگی‌های افراد خلاق
گیلفورد اولین کسی بود که خلاقیت را اندازه‌گیری کرد. تست TTCT  که حدود نیم ساعت به طول می‌انجامد، خلاقیت را اندازه‌گیری می‌کند، همچنین از دیگر خصوصیت خلاق‌ها می‌توان به مواردی مانند بهره‌گیری از هوش خود، داشتن حس زیبایی‌شناختی، انعطاف‌پذیری، استقلال در فکر و عمل، انرژی، تفکر در مورد مسائل و حل مسأله اشاره کرد، از طرفی خلاق‌ها اعتقاد عمیقی به آزادی دارند، با چشم باز و با دقت به جهان می‌نگرند، با ترس غریبه‌اند، تفکر نقادانه دارند و از نوآوری استقبال می‌کنند.
خلاقیت کاربردی، در کشورهایی مانند کانادا و دانمارک در دوره‌های فلسفه آموزش داده می‌شود. اگر علوم اعصاب خلاقیت را بیاموزیم توان خلاقیت بالا می‌رود و ارتقاء می‌یابد. در مطالعه‌ای که بر 757 کودک متولد شده‌ سال 1910 در آمریکا به مدت 30‌سال انجام شد، فاکتورهایی مانند سلامت عمومی، رشد و بلوغ، ازدواج، آموخته‌های اجتماعی و آموزشی، حرفه و شغل بررسی و مشخص شد که از این تعداد فقط 3 نفر خلاق محسوب می‌شدند که یک نفر کارگردان و 2 نفر نیز نویسنده شده بودند، بنابراین، خلاقیت ارتباطی با بهره هوشی ندارد، اما حداقل هوش را لازم دارد.
افراد خلاق نسبت به قضاوت دیگران
 بی‌اعتنا هستند
افرادی که در رشته خود تخصص دارند هدفشان را فراموش نمی‌کنند، عاشق هستند و نسبت به قضاوت دیگران بی‌اعتنا هستند، افراد خلاقی تلقی می‌شوند.
سازمان آموزش فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) 5 شهر را پایتخت ادبی جهان برگزیده است که یکی از آنها آیوا است. این شهر 80‌ سال است که مهم‌ترین کارگاه‌های آموزش نویسندگی را تشکیل می‌دهد. دو دسته معلم در این کارگاه‌ها تدریس می‌کنند که یک دسته از آنها برندگان جوایز معتبر ادبی مانند نوبل هستند.
خلاقیت حاصل همکاری دو نیمکره مغز است
در قرارداد استخدام تدریس این افراد، از آنها اجازه گرفته می‌شود تا آزمایش‌های جسمانی، عصبی و روانی، MRI و FMRI بر آنها انجام شود. یافته‌ها نشان داده است که خلاقیت حاصل همکاری دو نیمکره مغز است. همچنین مرکز خلاقیت، قسمت تحتانی لب پیشانی است و مراکز زیرقشری دوپامینرژیک در خلاق‌ها فعال‌تر است، همچنین افراد خلاق بیشتر از سایر افراد به دنبال نوآوری هستند.
 تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان متولد شده از مادران مبتلا به اسکیزوفرنی خلاقیت بیشتری داشته‌اند هر چند که این اختلال و سوءمصرف مواد مخدر نیز در برخی افراد خلاق به چشم می‌خورد.
سوءمصرف   الکل
از عوامل سرکوب‌کننده خلاقیت است
بررسی‌ها نشان می‌دهد، ‌80‌درصد نویسندگان معتبر مبتلا به اختلال دوقطبی بوده‌اند. دکتر آندره آسن معتقد است که قطع رابطه با واقعیت از عوامل محرک خلاقیت است، درحالی‌که سوءمصرف الکل از عوامل سرکوب‌کننده خلاقیت محسوب می‌شود.
ارتباط نزدیکی میان ژن‌های دوپامین و سروتونین با خلاقیت وجود دارد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد اتصالات و شلیک‌های عصبی در افراد خلاق بیشتر است و علاوه‌بر ژن و محیط، ویژگی‌های شخصیتی نیز در خلاق‌ها وجود دارد که موجب تمایز آنها از دیگران می‌شود.
خلاق‌ها   خوش‌خوابند
ارتباط با خواب و خواب دیدن، سیکل عادت ماهیانه، آهن خون و آهن موی سر، نقش عجله داشتن، مهاجرت، درجه تراکم مایع خاکستری نقاط مختلف عوامل فرعی موثر بر خلاقیت هستند، تحقیقات نشان می‌دهد که خواب اثر مثبتی بر شبکه‌های مسئول هیجان و روندهای مربوط به پاداش دارد، بنابراین می‌توان گفت که افراد خلاق خوش‌خوابند.


تعداد بازدید :  285