شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز خالق «جزیره گنج»
164‌سال پیش، برابر با سیزدهم نوامبر 1850 میلادی، رابرت لویی بالفور استیونسن اديب و داستانسراي انگليسي در اسكاتلند به دنيا آمد. استيونسن با انتشار كتاب «جزيره گنج»، به شهرت و موفقيت زيادي دست يافت. او همچنين با نگارش رمان‏هاي «فرزند ربوده‌شده»، «داستان‌ هزار و يك شب جديد» و «ماجراهاي دكتر جكيل و مسترهايد»، موفقیت فراواني به دست آورد و نمايشنامه‏هاي متعددي از آثارش اقتباس شد. رابرت استيونسن سال‏هاي پاياني عمر را در مجمع‌الجزاير ناموآ در جنوب اقيانوس آرام گذراند و در 44سالگي درگذشت.

نمایش اولین جيپ دنیا
74‌سال پیش، برابر با سیزدهم نوامبر 1940 میلادی، كارخانه خودروسازي ويليز (Willys) آمريكا، نخستين خودروی جيپ (Geep) را به معرض تماشا گذاشت. از ‌سال بعد توليد انبوه جیپ آغاز شد و تا‌ سال 1945 که جنگ جهاني دوم پايان يافت مصرف نظامي داشت. اين خودرو در آن زمان از نظر شكل ظاهر با خودرو‌هاي ديگر فرق داشت و مانند كاميون داراي كمك دنده و 2 ديفرانسيل بود. پس از ورود آمريكا به جنگ جهاني دوم، بر شهرت اين خودرو افزوده شد.

به قدرت رسیدن حافظ اسد
44‌سال پیش، برابر با سیزدهم نوامبر 1970 میلادی، در پی وقوع کودتای نظامی علیه رژیم غیرنظامی حاکم بر سوریه، حافظ اسد وزير دفاع و فرمانده نيروي هوايى سوريه قدرت را در این کشور به دست گرفت. چند روز بعد از كودتا اعلام شد حكومت كودتايى يك قانون اساسي جديد تنظيم و تدوين خواهد كرد و براي وارد شدن به فدراسيون طرح‏ريزي‌شده مركب از ليبي، سودان و سوريه گام برخواهد داشت. حافظ اسد در مارس 1971 با انتخاب شدن به رياست‌جمهوري، قدرت را به‌طور كامل در دست گرفت و تا پايان عمر در‌ سال 2000 میلادی در اين سمت باقي ماند.


تعداد بازدید :  259