شماره ۱۳۵۸ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در آخرین روز از سفر استانی هرمزگان مطرح کرد:
انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی
اگر همه اصولگراها، اصلاح‌طلب‌ها و همه تشکل‌ها به میدان آیند باز هم بار مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش ما قرار دارد مردم در سفرهای استانی اعتماد به خادمان خود را نشان می‌دهند

شهروند| حسن روحانی روز پنجشنبه در آخرین روز از سفر استانی خود به هرمزگان ـ که در آن 15 طرح عمرانی مهم به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی 15 طرح دیگر نیز آغاز شد ـ اصل وحدت را از ملزومات پیشرفت در هر استانی خواند که قابلیت درست کردن همه امور را داراست. رئیس‌جمهوری مورد استان هرمزگان را به گفته وی توافق خوبی میان مسئولان، ائمه جمعه، نماینده ولی‌فقیه، همه اقوام و همه مذاهب شیعه و سنی وجود دارد، ازجمله فرآیند مذکور دانست. روحانی با اشاره به ضرورت امنیت و وحدت در مسائل اساسی کشور به این نکته نیز نقبی زد که اگر همه اصولگراها، اصلاح‌طلب‌ها، اعتدال‌گراها، احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها به میدان آیند باز هم بار مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش ما قرار دارد و امنیت و وحدت در این زمینه مسأله‌ای اساسی است. وی در ادامه با اشاره به حس اعتماد و همبستگی مردم در سفرهای استانی نسبت به منتخبان خود خواهان آن شد که این مسأله بتواند منجر به امید برای رابطه و اعتماد بین دولت و ملت بزرگ ایران شود.
افزایش 10‌درصدی بودجه توسط مجلس، انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به فلات مرکزی کشور، مسأله آب و اشتغال ازجمله محورهایی بود که رئیس‌جمهوری به تشریح ابعاد آن پرداخت.
تحقق 10‌درصد افزایش رقم بودجه 97 توسط مجلس بعید خواهد بود
حسن روحانی روز پنجشنبه در پایان سفر دو روزه خود به استان هرمزگان در جمع خبرنگاران در مورد مسأله پرداخت سهم هرمزگان از مازاد درآمدی که هر ‌سال برای کشور کسب می‌کند ابراز کرد: بخشی از درآمدهایی که استان‌ها دارند به آن استان باز می‌گردد و در مورد هرمزگان باید توجه داشت که این استان در مسائل عمومی چون آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و دانشگاه‌ها چه میزان مخارج دارد. وی با تأکید بر این‌که در چارچوب قانون آنچه برای استان‌ها لازم است را انجام می‌دهیم افزود: کل منابع کشور در جایی در مرکز به صورت کلی جمع می‌شود، هزینه‌ها روبه‌روی آن قرار می‌گیرد و برای تقسیم به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس به صورت بودجه درمی‌آید که مجلس معمولا رقم‌ها را زیاد می‌کند. روحانی ابراز کرد: افزودن 10‌درصد بودجه‌ سال 97 کشور توسط مجلس را شاهد بودیم که معمولا در سال‌های گذشته چیزی که در مجلس اضافه گردید در عمل محقق نشد. وی ادامه داد: دولت تلاش خود را در بودجه انجام می‌دهد که دقیق نوشته شود و امسال هم بعید است 10‌درصدی که برای ‌سال 97 توسط مجلس به بودجه اضافه کرده است تحقق یابد.
ناچار به شیرین‌سازی آب دریاهای جنوب کشور و انتقال آن هستیم
رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به این‌که به علت کمبود آب در کشور ناچار به شیرینسازی آب دریاهای جنوب کشور (خلیج‌فارس و دریای عمان) و انتقال آن هستیم، گفت: اصل تصمیم‌گیری که آب را از این منطقه به فلات مرکزی منتقل کنیم اتخاذ شده و اجرای آن توسط بخش خصوصی از خلیج‌فارس یا دریای عمان درحال انجام است. وی ادامه داد: همه کشورهای جنوبی خلیج‌فارس از آب آن استفاده می‌کنند، همان‌ها برای محیط‌زیست ما مشکل ایجاد می‌کنند و باید تلاش شود در این گونه طرح‌ها مسائل محیطزیستی هم مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: آلودگی زیست‌محیطی برای انتقال و شیرین‌سازی آب دریا در دریای عمان خیلی مشکل ندارد و شرایط آن متفاوت است اما باید در مورد خلیج‌فارس مسائل زیست‌محیطی مورد توجه قرار گیرد.
مسأله آب از مسائل مهم کشور است
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود در حوزه خشکسالی و تأمین منابع آبی کشاورزان ابراز کرد: مسأله آب یکی از مسائل مهم کشور است، زیرا کشور دچار خشکسالی است و حتی در برخی از استان‌های شرقی و جنوب شرایط بسیار بدتر است. وی افزود: پیشنهاد دولت این است که در نحوه آب کشاورزی چند کار مهم باید در استان هرمزگان صورت بگیرد؛ ازجمله کشت گلخانه‌ای و استفاده از از سامانه‌های نوین آبی که مصرف آب را کاهش می‌دهند. روحانی بیان کرد: در استان هرمزگان در بخش گلخانه‌ها، روز گذشته 49 هکتار گلخانه جدید افتتاح و به بهره‌برداری رسید و همچنین از 170 هکتار از زمین‌های کشاورزی، 100هکتار آن به سامانه نوین تبدیل شدند. وی افزود: در بخش کشاورزی به جای این‌که آب را از دریا و با آب شیرین کن وارد کنیم، با تصفیه فاضلاب‌ها و با تشویق بخش خصوصی می‌توان از این فرصت به خوبی بهره برد. رئیس‌جمهوری عنوان کرد: با این روش‌ها تحولات خوبی در زمینه تأمین آب کشاورزی صورت می‌گیرد، هرچند که استان هرمزگان به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد می‌تواند راحت‌تر نسبت به سایر استان‌ها مشکل آب خود را برطرف کند. وی تصریح کرد: در زمینه آبزیان و پرورش ماهی در دریا و میگو نیز طرح‌های خوبی در شهرستان لنگه آغاز شد و نشان‌دهنده حرکت‌های رو به رشدی در این زمینه در استان هرمزگان است.
مسأله اشتغال جوانان برای دولت بسیار مهم است
وی در حوزه فضاهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی نیز بیان کرد: تصمیم‌های خوبی با کمک خیران گرفته شد. رئیس‌جمهوری همچنین بر حمایت از سبک و هنر معماری استان هرمزگان از سوی هنرمندان این استان تأکید و اظهار امیدواری کرد؛ مردم این استان بتوانند با استفاده بیشتر از فرهنگ اسلام و ایران و بافت معماری آثار و بناهای خوبی را در این استان خلق و احداث کنند. روحانی همچنین در حوزه فناوری‌های نوین، فعالیت یکی از جوانان استان هرمزگان در تولید و فروش 7تن ماهی را مورد تشویق قرار داد و افزود: مسأله اشتغال جوانان برای دولت بسیار مهم است. وی گفت: طبق اعلام مرکز آمار کشور، رونق اشتغال در فصل پاییز امسال نسبت به مشابه پاییز‌ سال گذشته به رشد بالای 950‌هزار نفر رسیده است که این رقم خوشحال‌کننده و بی‌نظیر در تاریخ اشتغال کشور به شمار می‌رود.
وحدت زیربنای اساسی برای پیشرفت هر استان است
رئیس‌جمهوری وحدت را زیربنای اساسی برای پیشرفت هر استان ذکر کرد و گفت: اگر مردم متحد و منسجم باشند، همه امور درست خواهد شد و خوشبختانه در استان هرمزگان امنیت، اتحاد و انسجام وجود دارد. حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری هرمزگان افزود: امید است همه وعده‌هایی که در سفر استانی به هرمزگان داده شد، به خوبی عمل شود و همه مسئولان با کمک هم باید موجب ایجاد نشاط بیشتر در استان شوند. وی بیان کرد: خرسندم که در هرمزگان توافق خوبی میان مسئولان، ائمه جمعه، نماینده ولی‌فقیه، همه اقوام و همه مذاهب شیعه و سنی وجود دارد و این موجب سرافرازی و خوشحالی همه ماست. روحانی تأکید کرد: اگر همه اصولگراها، اصلاح‌طلب‌ها، اعتدال‌گراها، احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها به میدان آیند، باز هم بار مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش ما قرار دارد و امنیت و وحدت در این زمینه مسأله‌ای اساسی است. رئیس‌جمهوری ضمن تقدیر از همه نیروهای امنیتی و انتظامی که در حراست از مرزهای کشور فعال هستند، بیان کرد: این نیروها از مرزهای آبی و زمینی کشور به خوبی حراست می‌کنند و در روایات ما آمده است که حراست از مرزهای آبی اجر و ثواب بیشتری دارد. وی با اشاره به سخنان نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان در شورای اداری مبنی بر اهمیت مبارزه با قاچاق کالا اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نسبت به مسأله مبارزه با قاچاق حساسیت ویژه‌ای دارند و در جلسات هفتگی که خدمت ایشان می‌رسیم، به مناسبت‌های مختلف به این مسأله اشاره می‌فرمایند که چرا هنوز قاچاق وجود دارد و موضوع آن حل نشده است. رئیس‌جمهوری ظهر روز پنجشنبه بندرعباس را به مقصد تهران ترک کرد.


تعداد بازدید :  455