شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
گزارش شهروند از آلودگی منابع آب شرب روستا‌های کردستان
خداحافظ آرسنیک، سلام نیترات

شیروان یاری|  درسه دهه گذشته منابع آبی روستاهای قروه و بیجار آلوده به آرسنیک بود و
پوسته پوسته شدن کف دست و شمار ابتلای ساکنان آبادی این دوشهرستان به بیماری سرطان دستگاه گوارش تنها ارمغان آشامیدن آب مایه حیات زندگی بود. این روزها با تلاش کارشناسان پایش شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان این آلودگی از منابع تأمین و توزیع آب شرب 54 روستای دو شهرستان بیجار و قروه حذف شد اما سم نیترات به چشمه منابع آبی برخی از روستا‌های دیواندره رسوخ کرده است که امیدواریم هم‌اندیشی اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در رفع این آلودگی کارگر شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی در
 گفت وگو با خبرنگار «شهروند» با اشاره به خداحافظی آرسنیک و سلام نیترات به قطرات زلال آب شرب مناطق روستایی استان گفت: در فرآیند پایش‌ سال 81 منابع تأمین آب شرب روستا‌های آلوده به آرسنیک سم‌زدایی و هم‌اکنون در مجاری لوله‌های خانگی این روستا‌ها آب شرب سالم و بهداشتی عرضه می‌شود.
«رحمن رحیمی» می‌گوید امروزه معضل جدی منابع آب شرب شماری از روستا‌های دیواندره آلودگی به سم نیترات است که بر اثر مصرف بی‌رویه کودشیمیایی کشاورزان در مزارع اتفاق می‌افتد.
به گفته او تعدادی از کشاورزان باهدف افزایش برداشت محصول، مقدار زیادی کودشیمیایی خطرناک نیترات را با آب چاه‌های عمیق و نیمه عمیق مزارع مخلوط و به دل زمین پمپاژ می‌کنند. به عقیده او این رفتار ضدحقوق شهروندی کشاورزان حیات سالم و بهداشتی منابع تأمین آب روستاهای استان به‌ویژه
 12 آبادی دیواندره را آلوده کرده است.   معضل واژگونی تانکرهای نفتی عراقی نیز از دیگر معضلاتی است که چرخش چرخ بدکار آن چرخه سلامت شهروندان
 هم استانی را به خطر انداخته است این معضل را مدیران دانشگاه علوم پزشکی، شرکت آب‌وفاضلاب شهری، روستایی و حفاظت محیط‌زیست کردستان این‌بار با لحن و بیانی تند در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان فریاد زدند. از منظر مدیران شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، سرنگونی تانکرهای حامل مواد سوختی عراقی بر عرض جاده‌های غیراستاندارد محور«سنندج – مریوان» و «سنندج – سقز» مترادف با مرگ حیات سالم و بهداشتی منابع تأمین و انتقال آب روستاها است. درجلسه هم‌اندیشی این کارگروه «خالد سلطانی» معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب وفاضلاب روستایی از آلوده‌شدن منبع آب شرب روستاهای «نگل» و«سرخه دزج» در محور جاده مریوان به‌دلیل واژگونی دوتانکر حامل مواد شیمیایی در دوماه گذشته خبرداد و گفت: در این بحران بی‌پولی، فرایند پاکسازی این منابع آلوده، اندک اعتبار این شرکت خدماتی را هدر داد. «عبدالوحید ریاضی‌فر» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان نیز از جولان تانکرهای عراقی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی با اعتراض لب به سخن گشود و پرسید: «دستاورد تردد بی‌انضباط این تانکر‌های حامل مواد خطرناک شیمیایی جز بازی با جان مردم و گونه جانوری و گیاهی چیست؟»
او خسارت اقتصادی و اجتماعی ناشی از تردد بدون اخذ عوارض تانکر‌های عراقی در محور جاده‌های کردستان را خسران‌بار دانست و از اعضای کارگروه سلامت خواست که با قاطعیت ترمزدستی تانکرهای عراقی را بردل جاده‌های کردستان بکشند و امنیت را به حیات انسانی وجانوری برگردانند. او پیشنهاد کرد که اگر حل این مشکل و رأی قاطع مسئولان استانی درخصوص مختومه شدن این پرونده کارگر نیست فریاد شهروندان کردستانی را به تهران و وزارتخانه مربوطه گزارش کنیم تا مثل دریاچه ارومیه هیأت دولت نسخه نجات بپیچد.
معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی نیر از تردد بی سامان تانکر‌های عراقی گله‌مند شد و گفت: براساس گزارش اعضای این کارگروه از ابتدای ‌سال‌جاری تاکنون 12 دستگاه تانکر عراقی حامل مواد نفتی در محورهای مواصلاتی استان واژگون ویا در اثر تصادف از جاده منحرف و مواد شیمیایی حامل آن در محیط جاری و به منابع آبی سرایت کرده است.
«فرزام بیدارپور» خواستار اقدام عملی برای حل این معضل شد وگفت: براساس آمار هر 18 روز یک تانکر عراقی در جاده‌های کردستان سرنگون می‌شود و بازگویی این داستان قبیح برای شهروندان دل‌آزار شده است. این مقام بهداشتی از ناسالم بودن درصدزیادی از منابع تأمین آب شرب روستاییان استان انتقاد کرد و گفت: نتایج پایش و آزمایش میکروبی 7‌هزار مورد آب شرب روستایی در6 ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که از ضریب 100‌درصد 21درصد نامطلوب و11‌درصد نیز آلوده به میکروب گزارش شده است.
او از توزیع کلرمیکروب‌زدایی در بین ساکنان روستایی خبر داد و افزود: مصرف بی‌رویه کشاورزان از کود شیمیایی خطرناک، سلامت منابع آبی وانسان‌ها را به خطر می‌اندازد. در حالی که همه اعضای کارگروه و کارشناسان پایش آب و تأمین امور بهداشتی و سلامت به مصرف بی‌رویه وخارج از قاعده کود شیمیایی در مزارع استان معترف هستند. «قاسمی» یکی از کارشناسان سازمان جهادکشاورزی از عملکرد آن اداره ناظر بر رفتار کشاورزان دفاع می‌کند و می‌گوید: ما در مقایسه با استان‌های همجوار و توسعه‌یافته کشور
 از جمله اصفهان کمترین میانگین مصرف کود شیمیایی داریم. او مدعی شد که در ‌سال زراعی جاری 19 قلم از اقلام کودشیمیایی خطرناک غیربیولوژیک از چرخ توزیع و مصرف کشاورزان استان خارج شده و هم‌اکنون از نوع کودشیمیایی بیولوژیک با‌ درصد سموم کمتر برای تولید محصول سالم ارگانیک استفاده می‌شود که فاقد آلودگی است.  به گفته او سالانه 20‌هزار تن کود شیمیایی درسطح کشور توزیع و مصرف می‌شود که سهم استان از این میزان کود شیمیایی
 400 تن است.


تعداد بازدید :  401