شماره ۱۳۵۷ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
آخرین پیش‌بینی‌ها از مجسمه طلایی محبوب ‌هالیوود
اسکار تعلق می‌گیرد به ...
در حالی ‌که سه روز به نودمین دوره مراسم اسکار باقی است بسیاری از رسانه‌ها و نشریات و منتقدان با انتشار مقاله‌های متنوعی برنده‌های اسکار را از نگاه خودشان معرفی کرده‌اند

امین فرج‌پور - شهروند|  سه روز دیگر نودمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار در تالار دالبی‌ هالیوود برگزار می‌شود. جایزه‌ای که با هر متر و معیاری می‌توان آن را باشکوه‌ترین رخداد دنیای سینما نامید.به سیاق همیشه تاریخ در این دوره نیز چند روز مانده به برگزاری مراسم بازار پیش‌بینی نتایج داغ است و بسیاری از رسانه‌ها و نشریات و منتقدان با انتشار مقاله‌های متنوعی برنده‌های اسکار را از نگاه خودشان معرفی می‌کنند و شگفت که بسیاری از پیش‌بینی‌ها تا این لحظه به نتایج مشابهی ختم شده است که می‌تواند نشان از این داشته باشد که نامزدهای اسکار در فهرست امسال‌شان تفاوت کیفی آشکاری با هم دارند و به عبارت بهتر تا حد زیادی نتایج امسال را می‌شود پیش‌بینی‌پذیرترین فهرست سال‌های اخیر دانست.
بهترین فیلم
این بخش که از آن به‌ عنوان مهمترین جایزه اسکار یاد می‌کنند، به سیاق همیشه پیش‌بینی‌ناپذیرترین بخش به نظر می‌رسد. درواقع از بین فیلم‌های مرا به نامت صدا بزن، تاریک‌ترین ساعت، برو بیرون، لیدی برد، پست، شکل آب، دانکرک و سه بیلبورد بیرون ابینگ میزوری که به‌عنوان نامزدهای این عنوان معرفی شده‌اند، چند فیلم دارای شانس تصاحب این عنوان هستند و به نحو عجیبی این فیلم‌ها در پیش‌بینی‌ها شانه به شانه هم پیش می‌روند. سه بیلبورد...، دانکرک، شکل آب و حتی برو بیرون و مرا به نامت صدا بزن؛ اگر هرکدام در شب برگزاری مراسم به‌عنوان برنده معرفی شوند، کسی تعجب نخواهد کرد؛ اگر چه شاید بشود گفت شانس فیلم سه بیلبورد اندکی بیش از آن فیلم‌های دیگر به نظر می‌رسد.
بهترین کارگردانی
در این رشته برخلاف بهترین فیلم تا حد زیادی تکلیف مجسمه طلایی روشن‌تر به نظر می‌رسد. در حالی ‌که پل توماس اندرسن برای فیلم رشته خیال، گی یرمو دل تورو برای فیلم شکل آب، گرتا گرویگ برای فیلم لیدی برد، کریستوفر نولان برای فیلم دانکرک و جردن پیل برای فیلم برو بیرون در این رشته نامزد شده‌اند، گفته می‌شود گی یرمو دل تورو برای کارگردانی فیلم شکل آب بیشترین شانس را دارد و بعد از او می‌توان به جردن پیل و کریستوفر نولان اشاره کرد. شکل آب یک درام فانتزی است که به سرعت بعد از نخستين نمایش‌هایش در فستیوال ونیز و کسب عنوان برنده شیر طلایی ونیز به فیلم محبوب منتقدان بدل شد. دل تورو که با فیلم ‌سال ۲۰۰۶ خود، هزارتوی پن شناخته می‌شود این‌بار داستان زنی را روایت می‌کند که در بحبوحه جنگ سرد در یک مرکز حفاظت‌شده سرایدار است. او در جریان یک آزمایش سری با موجودی شگفت‌انگیز رابطه عاطفی برقرار می‌کند که مسیر زندگی‌اش را دگرگون می‌کند.
بهترین بازیگری مرد
در این رشته، در بخش بازیگران نقش اصلی تیموتی شلمی برای فیلم مرا به نامت صدا بزن، دنیل دی لوییس برای فیلم رشته خیال، دنیل کالویا برای فیلم برو بیرون، گری اولدمن برای فیلم تاریک‌ترین ساعت و دنزل واشنگتن و در بخش بازیگران مرد نقش مکمل ویلیام دفو برای فیلم پروژه فلوریدا، وودی‌ هارلسون و سام راکول برای فیلم سه بیلبورد...، ریچارد جنکینز برای فیلم شکل آب و کریستوفر پلامر برای فیلم تمام پول‌های جهان کاندیدا شده‌اند. در بین نظرات منتقدان در این بخش هم تقریبا می‌توان گفت اجماعی کلی حاکم است؛ به‌نحوی که بسیاری از منتقدان و کارشناسان سینمایی از همین حالا گری اولدمن را در فیلم تاریک‌ترین ساعت صاحب مجسمه طلایی بهترین بازیگر مرد نقش اصلی می‌دانند. با این توضیح که احتمال موفقیت تیموتی شلمی برای فیلم مرا به نامت صدا بزن نیز وجود دارد که اندک است. در بخش بازیگران مرد نقش مکمل نیز سام راکول برای فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری بیشترین شانس را دارد. البته احتمال موفقیت ویلم دافو برای فیلم پروژه فلوریدا هم هست که این نیز کم است.
بهترین بازیگری زنان
در رشته بهترین بازیگر زن نقش اصلی سالی ‌هاوکینز برای فیلم شکل آب، فرانسیس مک دورماند برای فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری، مارگو رابی برای فیلم من تونیا، سیرشا رونان برای فیلم لیدی برد و مریل استریپ برای فیلم پست و در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز مری جی بیلگ برای فیلم مادباند، الیسون جنی برای فیلم من تونیا، لزلی مانویل برای فیلم رشته خیال، لوری متکالف برای فیلم لیدی برد و اکتاویا اسپنسر برای فیلم شکل آب کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده‌اند. در بخش نقش اصلی در این بین منتقدان بیشترین شانس را برای فرانسیس مک دورماند برای فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری قایل هستند؛ با این توضیح که احتمال موفقیت مارگوت رابی برای فیلم من، تونیا را نیز می‌توان مدنظر داشت. بین بازیگران زن نقش مکمل نیز تاکنون بیشتر گمانه‌زنی‌ها روی احتمال موفقیت آلیسون جینی برای فیلم من، تانیا دور زده است؛ با این‌که اگر در شب اسکار دیدید که لاری میت کالف برای فیلم لیدی برد جایزه را در دست گرفته، نباید زیاد تعجب کنید!
 بهترین فیلمنامه
این نیز با هر متر و معیاری یکی از مهمترین جوایز اسکار به شمار می‌آید. امسال در زمینه بهترین فیلمنامه اریژینال فیلمنامه‌های مریضی بزرگ، برو بیرون، لیدی برد، شکل آب و سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری و در زمینه بهترین فیلمنامه اقتباسی فیلمنامه‌های مرا به نامت صدا بزن، هنرمند فاجعه، لوگان، بازی مولی و مادباند نامزد دریافت مجسمه‌های طلایی پرطرفدار اسکار شده‌اند. در این بین براساس پیش‌بینی‌های مارا راینستاین که همه ساله بیش از نود ‌درصد گمانه‌زنی‌هایش در اسکار درست از آب درآمده، اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی به فیلم مرا به نامت صدا بزن تعلق خواهد گرفت و برنده اسکار بهترین فیلمنامه اریژینال نیز فیلمنامه‌های برو بیرون یا سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری خواهند بود.


تعداد بازدید :  480