شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
چرخ لنگ را ببینید

حسام  مهدوی روزنامه نگار

یکی از عوامل در بحث آلودگی هوا، فرسوده بودن خودروهای موجود درسطح شهر و استاندارد نبودن آنها در مصرف سوخت است. اگرچه طی سال‌های اخیر، اقدام‌هایی درباره تعویض خودرو‌های فرسوده (در قالب طرح جایگزین خودروهای فرسوده) انجام شد اما هنوز تردد این خودرو‌ها ادامه دارد. این قراضه‌های جانکاه، علاوه بر ایجاد آلودگی هوا باعث بروز آلودگی‌های بصری و نامناسب جلوه دادن فضای شهری شده‌اند اما هنوز هستند و آزار می‌دهند. طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده در ابتدا در قالب اعطای وام به دارنده خودروی فرسوده آغاز شد اما آنچه از آن به‌عنوان کمبود منابع مالی نامبرده می‌شد، بهانه‌ای شد تا طرح تعویض خودروهای فرسوده با مشکل مواجه شود. چرا که توقف اعطای وام از سوی بانک‌ها چرخ این طرح را کلا متوقف کرد!
بسیاری از دارندگان خودرو‌های فرسوده که بیشتر آنها یا تاکسی  یا خودروی مسافربر هستند، با مشکل اساسی روبه‌رو شده‌اند؛ از یک سو هر روز باید راهی برای گریز از دست ماموران نیروی انتظامی برای جریمه نشدن پیدا کنند و از یک‌سو نیز پس از مراجعه به بانک‌ها با جواب منفی مسئول مربوطه روبه‌رویند. حالا این سوی ماجرا، این جماعت مستاصل، باید مجدد پشت فرمان خودروی فرسوده‌ای بنشینند که در بسیاری از اوقات، تنها ممر درآمد خود و خانواده‌شان است.
اما نکته مهم در این بین همین است که کسی این مردم را نمی‌بیند؛ یک بام و دوهوایی است که بانک و نیروی انتظامی دو سوی آن را تشکیل داده‌اند. از یک طرف وامی برای تعویض خودرو نمی‌دهند و از طرف دیگر هم نیروی انتظامی با جریمه کردن حلقه محاصره را بر دارندگان این نوع خودرو تنگ می‌کند.
جواب شبکه بانکی که روشن است و این نوع رفتار بانک‌ها با نگرشی که هر چیز را از دریچه سود و منفعت می‌بینند و می‌سنجند توجیه می‌شود. آنها در کوتاه‌مدت دنبال کسب سود و درآمدند. نیروی انتظامی هم که خود را مامور و معذور می‌داند! اما درنهایت نارضایتی مردم را کسی نمی‌بیند و مشکلاتشان را نمی‌خواند. این‌که بانک‌ها منابعی برای اعطای تسهیلات به این نوع موارد ندارند موضوع دیگری است که دولت باید پاسخش را بدهد، اما ‌ای‌کاش به حال کسی که چرخیدن چرخ خودروی فرسوده‌اش چرخ لنگ زندگی‌اش را می‌چرخاند هم‌فکری شود و این‌قدر چرخ لنگ آنها را به بازی نگیریم.


تعداد بازدید :  299