شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت:
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نهایی شد
جزییات احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌زودی ابلاغ خواهد شد توافق ایران و 1+5 به نفع جهان است

شهروند| حسن روحانی پیش از پاستورنشینی، در جریان رقابت‌های انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری وعده‌هایی داد که اکنون اخبار تحقق آن را به گوش مردم می‌رساند.  قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از همان وعده‌های انتخاباتی روحانی بود که اگرچه در‌سال 88 به تصویب رسیده بود اما اجرایی نشد. رئیس‌جمهوری کشورمان روز گذشته در همین راستا در جلسه هیأت دولت از تصویب نهایی آیین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در جلسه دولت خبر داد و گفت: این موضوع وعده دولت یازدهم در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده که محقق شده و خبر خوشی برای مردم عزیز و بزرگوار است.  
به گزارش ایرنا، روحانی با یادآوری سابقه تصویب این قانون در‌سال 88 گفت: 5‌سال از تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌گذرد اما اجرا نشده است. دولت یازدهم یکی از قول‌هایش به مردم این بوده که آنها بتوانند به اطلاعات همه دستگاه‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند دسترسی آزاد داشته باشند که این امکان از امروز محقق خواهد شد.  
رئیس شورایعالی اداری تأکید کرد: مردم باید بدانند که دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت چه اموری را برعهده دارند، توسط چه مدیری اداره می‌شوند، چگونه می‌توانند با آنها تماس بگیرند و حتی نظرات خود، اطلاعات و انتقاداتشان را به آن دستگاه از طرق مختلف منتقل کنند.  
دسترسی آزاد به اطلاعات، مانع فساد و شایعه است
رئیس‌جمهوری قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را از لوازم مردم‌سالاری دانست و گفت: مردم در یک نظام مردم‌سالار باید بتوانند از عملکرد همه امور دستگاه‌های دولتی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند، مطلع شوند. ضمن این‌که این دسترسی آزاد به اطلاعات، یک روش مبارزه با فساد و احقاق حقوق شهروندی است.  
رئیس دولت یازدهم افزود: باید هر مقدار که می‌توانیم به سمت دولت الکترونیک و دور شدن از دولت کاغذی حرکت کنیم تا مردم راحت‌تر به اطلاعات دسترسی داشته باشند و قضاوت درست انجام دهند. حرکت در این مسیر می‌تواند مانع شایعه‌سازی و شایعه‌تراشی شود.  
رئیس‌جمهوری لزوم پاسخگویی دولت برابر حرف و نقد مردم را خاطرنشان ساخت و گفت: مردم باید از همه امور آگاه باشند و انتقادات سازنده خود را بدون دغدغه بیان کنند تا مطمئن شویم  مردم‌سالاری ما دینی و در چارچوب قانون اساسی است.  
احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منافع کشور را در بر دارد
روحانی همچنین از یکی دیگر از تحقق قول‌های داده‌شده به مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری یعنی احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خبر داد.  رئیس‌جمهوری در همین زمینه تصریح کرد:  پیش از پیروزی در انتخابات خواسته کارشناسان، اساتید و مردم، احیای این سازمان بود که می‌تواند نقش هماهنگ‌کننده‌ای در انجام کار دقیق و برنامه‌های توسعه داشته باشد.  
رئیس دولت یازدهم با اشاره به این‌که بخشی‌نگری و تزاحم منافع دستگاه‌ها می‌تواند منجر به کند شدن برنامه‌های اجرایی شود، اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند با جامع‌نگری مجموعه نیازهای دولت، اهداف توسعه و برنامه‌های بلندمدت را مدنظر قرار دهد.  
رئیس شورایعالی اقتصاد افزود: تصمیم‌گیری و ابلاغ برنامه‌های توسعه کشور در اختیار رئیس‌جمهوری است، اما این کار بسیار بزرگ و سنگین است و رئیس‌جمهوری به تنهایی نمی‌تواند آن را انجام دهد و نیاز است تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی او را یاری دهد.  
روحانی گفت: اصل و چارچوب کلی احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب شده و جزییات آن به‌زودی ابلاغ خواهد شد که منافع کشور را در بر خواهد داشت.  
دولت بودجه‌ سال 94 را بر مبنای قیمت جدید نفت به مجلس ارایه خواهد کرد
رئیس‌جمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که دولت در آستانه تدوین بودجه سال 1394 است، گفت:  دولت و دستگاه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا بودجه ‌سال آینده به موقع تنظیم شود و تا زمان مقرر قانون بودجه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.  
روحانی ادامه داد: مشکل امروز تنزل قیمت نفت است که این کاهش خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌های ما بوده است. ‌سال گذشته در هنگام تدوین بودجه، قیمت نفت بشکه‌ای 110 تا 112 دلار بود و امروز به پایین‌تر از 80 دلار رسیده است.  
رئیس‌جمهوری با اشاره به کاهش 30‌درصدی درآمد کشور از محل فروش نفت گفت: دولت بر مبنای شرایط جدید، بودجه را تهیه خواهد کرد و به موقع آن را تحویل مجلس می‌دهد.
هر کشوری باید مشکلات داخلی‌اش را در درون خود حل کند
حسن روحانی با اشاره به پایان مذاکرات ایران با 1+5 در مسقط عمان گفت: اگر یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 مشکلاتی در داخل دارد و در انتخاباتی برنده یا بازنده شده است، به ما ربطی ندارد و هر کشوری باید مشکلات داخلی‌اش را در درون خود حل کند.
او با بیان این‌که مذاکرات تا تاریخ سوم آذر در سطوح دیگر ادامه خواهد یافت، گفت: به ملت شریف ایران عرض می‌کنم که تیم مذاکره‌کننده کشورمان همانند گذشته بر مبنای مصالح و حقوق مردم بر سر میز مذاکرات حاضر شده و البته نگرانی‌های منطقی را نیز مدنظر قرار داده و با آژانس همکاری شفاف داشته است.
رئیس‌جمهوری اظهار داشت:  اگر 1+5 و برخی کشورها، هدفشان این است که ایران از توسعه بازبماند و به دنبال بهانه‌جویی هستند، این امر امکان‌پذیر نیست و ملت ما از مسیر توسعه و حقوق خود دست برنخواهد داشت. ما حق داریم در چارچوب معاهدات آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و پادمان‌های نظارتی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شویم.
روحانی در عین حال تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر این‌که پایبند به همه مقررات بین‌المللی است، ملزم به اجرای فتوای رهبر معظم انقلاب است که بالاترین تضمین برای حرکت ایران در مسیر صلح‌آمیز خواهد بود.  رئیس‌جمهوری با بیان این‌که کشورها نباید مشکلات داخلی خود را در مذاکرات وارد کنند، گفت: این موضوع قانونی و منطقی نیست و همه اعضای 1+5 باید به مصالح بلندمدت کشورها و منطقه توجه کنند.  روحانی افزود: توافق 1+5 به نفع ایران و همه کشورها و به نفع اقتصاد، توسعه، علم و جهان خواهد بود. این توافق می‌تواند، معاهدات بین‌المللی را مستحکم‌تر کند و باعث اتکای کشورها به معاهدات بین‌المللی شود و درست نیست اگر کشوری به همه تعهدات بین‌المللی پایبند است، پاسخگوی شکاک بودن برخی کشورها باشد.
رئیس‌جمهوری با اعلام آمادگی ایران برای ادامه حرکت شفاف‌تر در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی، اظهار امیدواری کرد که توافق برد – برد برای طرفین مذاکره‌کننده ایجاد شود، چرا که نفع یکجانبه هیچ توافقی را مستحکم و پایدار نمی‌کند.
روحانی همچنین یادآور شد: ایران تمامی مساعی خود را در این زمینه به‌کار بسته است و تعدیل‌های لازم را در درخواست‌هایش انجام داده و امیدواریم همه کشورهای 1+5 به‌ویژه آمریکا که گاهی در مذاکرات به دنبال زیاده‌خواهی است، متوجه شرایط باشند.


تعداد بازدید :  271