شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
سردار احمدی‌مقدم مطرح کرد:
380 اسیدپاشی در 6 ماهه اول سال

شهروند| آخرین آمار اسیدپاشی در  6 ماه‌ سال جاری 380 مورد در کل کشور اعلام شد. این آمار شامل اسیدپاشی به اشخاص، اموال و اشیا بوده که با انگیزه‌هایی متفاوت به وقوع پیوسته است.
چند سالی است که مردم کینه‌های شخصی، خشم و انتقام را در قالب رفتارهای ناهنجار در سطح جامعه به نمایش می‌گذارند. رفتاری ضد اخلاقی که گاهی صدمات جبران‌ناپذیری را به همراه دارد. حالا اما با پر رنگ شدن قانون حمایت از جنایت‌های اسیدپاشی و همچنین تشدید اشد مجازات برای مرتکبان این جنایت هولناک، انتظار می‌رود روند این رفتار غیرعادی در سطح جامعه کم رنگ‌تر شود. با این حال سردار اسماعیل احمدی‌مقدم صبح چهارشنبه در حاشیه همایش ارتقای سلامت اداری در نیروی انتظامی،آماری رسمی از اسیدپاشی را از ابتدای ‌سال تاکنون اعلام کرد و گفت: «اسیدپاشی علیه اموال مردم، اشخاص و موارد دیگر پیش از این در کشور نیز وجود داشته است ولی حادثه اصفهان به دلیل این‌که وسعت رسانه‌ای یافت، به چشم آمد درحالی‌که از ابتدای‌سال 380 مورد ارتکاب اسیدپاشی به وقوع پیوسته که بسیاری از آنها علت‌های انتقامی و روانی داشته است.»
روند پرونده اسیدپاشی در اصفهان
در حالی که با گذشت حدود 2 ماه از اولین اسیدپاشی در اصفهان، عامل این جنایت هنوز دستگیر نشده و تحقیقات در این رابطه ادامه دارد، سردار احمدی‌مقدم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که چرا تصاویری در این رابطه چهره‌نگاری نشده و دراختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است، گفت: «برخی معتقدند که چرا موضوع چهره‌نگاری متهمان در سطح رسانه‌ها مطرح نشده درحالی‌که قاضی باید این مسأله را تشخیص دهد و روش‌های پلیسی نیز نیازی به این مسأله نمی‌بیند.»
بی‌اطلاعی رئیس پلیس کشور
 از حادثه قلعه گنج
28 مهر ماه بود که 3دانش‌آموز پسر وقتی برای رفتن از مسیر مدرسه به خانه سوار یک وانت پیکان شدند در حادثه‌ای تلخ به کام مرگ فرو رفتند. همان زمان تحقیقات درباره علت این تصادف مرگبار تعقیب و گریز پلیس راهور و راننده وانت گزارش شد. با این حال سرهنگ «دادمولا آبکار» در رابطه با این حادثه گفت: «تعقیب پلیس منجر به بروز این حادثه نشده بود و درواقع هیچ تعقیب و گریزی توسط پلیس راه صورت نگرفت بلکه راننده وانت‌پیکان که فاقد گواهینامه بوده، هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کرده که به محض مشاهده خودروی پلیس اقدام به فرار می‌کند و در نتیجه منجر به بروز این حادثه می‌شود.» در همین رابطه سردار احمدی‌مقدم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر حادثه تعقیب و گریز پلیس راهور در منطقه قلعه گنج، گفت: « از این موضوع اطلاعی ندارم و اگر اقدامی خلاف مقررات توسط پلیس راهور انجام گرفته باشد آن را بررسی می‌کنیم. براساس قانون، پلیس راهور نیز می‌تواند در صورت نیاز و صلاحدید، تعقیب و گریز نظامی انجام دهد ولی باید این موضوع و حادثه آن بررسی و نیت مشخص شود.»
طرح امنیت اجتماعی در مناطق جرم‌خیز
طرح امنیت اجتماعی همچون گذشته در نیمه دوم‌ سال ادامه خواهد داشت و پلیس، ضمن رصد جرایم و ناهنجاری‌ها هر جا که فراوانی بیشتری باشد، تمرکز می‌یابد. سردار احمدی‌مقدم در رابطه با مبارزه با جرم در سطح کشور بیان داشت: «نیروی انتظامی دستگاه مبارزه با فساد و جرم است و از زمانی که بنده به نیروی انتظامی آمدم تلاش کردیم اقدامی سازمان‌یافته‌تر در این رابطه انجام دهیم. از نخبگان نیز جهت جلب مشارکت درخواست همکاری داشته‌ایم و این موضوع را از دید آنها نیز مورد بررسی قرار داده‌ایم.» به گفته رئیس پلیس کشور، در‌سال 83، 4‌هزار و 200 پرونده در رابطه با جرایم و تخلفات سازمانی رسیدگی شد و دو‌هزار نفر اخراج و معاف از خدمت شدند. این درحالی است که در 6 ماهه امسال میزان پرونده‌ها در این رابطه به‌طور چشمگیری کاهش یافته و به نظر می‌رسد تا پایان‌سال جرایم و تخلفات سازمانی در نیروی انتظامی 30‌درصد نسبت به مدت مشابه‌ سال پیش کاهش یابد.
واکنش به عروسی افغان‌ها در ماه محرم
اتباع خارجی که در جریان روزهای عزاداری شیعیان در شهر ری تهران مراسم عروسی برگزار کرده بودند در شبیخون پلیسی دستگیر شدند. سه روز بعد از عاشورا، تعدادی از اتباع کشور افغانستان دریک مکان متروکه در شهر ری اقدام به برپایی جشن دامادی یکی از همشهریان خود به نام سلیم کرده بودند. وقتی صدای ساز، عواطف مردم و عزاداران امام حسین(ع) را جریحه‌دارکرد بلافاصله نیروی انتظامی و بسیجیان در محل حضور یافتند و با مدیریت فرماندار شهر ری و دادستان استان وارد عمل شدند. در این عملیات حدود 62 نفر از تبعه‌های افغان دستگیر و به اردوگاه مراقبتی استان تهران منتقل شدند. سردار احمدی‌مقدم در رابطه با حادثه شهر ری در هفته گذشته، گفت: «رسانه‌های بیگانه سعی داشتند این مسأله را اهانت اهل‌سنت به شیعیان و اختلاف شیعه و سنی جلوه دهند
 در صورتی که این مسأله مردود است. بخشی از اتباع بیگانه، افغانی‌های غیرمجاز بوده که برای جشن نامزدی یکی از اقوام شرکت کرده بودند، این افراد به خاطر احترام به اهل شیعه، این جشن را به بعد از مراسم عاشورا موکول کرده بودند البته ناجا مانع تنش میان اتباع افغانی و هموطنان ایرانی شد.»


تعداد بازدید :  209