شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
رئیس پلیس آگاهی استان البرز در گفت‌وگو با «شهروند» اعلام کرد
غافلگيري شبکه آدم‌ربایی در «قلعه حسن‌خان»
جزئیات 3 مورد گروگانگیری در بازجویی‌های پلیسی فاش شد

شهروند| مردان تبهکار که 3 آدم‌ربایی در پرونده‌شان ثبت کرده بودند، در پاتوق سیاهشان زمینگیر شدند. این مردان وقتی در عملیات غافلگیرانه پلیس به دام افتادند، نمی‌دانستند راز
 2 آدم‌ربایی شان که در تهران و ملارد به مرحله اجرا گذاشته بودند، در تحقیقات پلیسی لو می‌رود.
وقتی مهرماه‌ سال‌جاری کارآگاهان اداره آگاهی استان البرز در جریان ماجرای یک گروگانگیری قرار گرفتند بلافاصله دست به کار شده و توانستند در اقدامی سریع آدم‌ربایان را دستگیر کنند. وقتی کارآگاهان هر 3 متهم را تحت بازجویی‌های کارشناسانه قرار دادند پرده از راز آدم‌ربایی‌های سریالی مردان تبهکار برداشته شد. مردان تبهکار سوژه‌های خود را از بین فروشندگان باغ و ملک انتخاب می‌کردند و با گروگان گرفتن افراد برای آزادی‌شان درخواست پول میلیونی می‌کردند.
آغاز یک پرونده گروگانگیری
ماجرای دستگیری این باند 3 نفره آدم‌ربایی توسط کارآگاهان خبره اداره آگاهی استان البرز به آخرین آدم‌ربایی آنها در آبان‌ماه ‌سال‌جاری برمی‌گردد . مهدی با کمک برادر و برادرزاده‌اش مردی 60ساله را به نام یوسف در دهقان‌ویلا کرج ربودند و از خانواده‌شان درخواست 50‌میلیون تومان پول کردند.
سرهنگ حمیدرضا گل‌صباحی دراین‌باره به «شهروند» گفت: «ظهر 8مهرماه بود که مردی هراسان وارد کلانتری 46 دهقان‌ویلا کرج شد و از ناپدید شدن برادرش به نام یوسف که 54‌سال داشت خبر داد. مرد جوان به مأموران گفت برادرش ظهر دیروز با خودروی 206 خود از خانه خارج شده و دیگر بازنگشته است. در این مدت هرچه با تلفن‌همراه او تماس گرفته‌اند خاموش بوده تا این‌که صبح 9 مهرماه مردی با خانواده برادرش تماس گرفته و برای آزادی یوسف درخواست 50‌میلیون تومان کرده است.» وی در ادامه می‌گوید: «با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله دستور دادیم تا 5 تیم ویژه از کارآگاهان مجرب، پرونده را تحت بررسی قرار دهند تا ردپایی از آدم‌ربا و همدستان احتمالی‌اش به دست آوریم. این درحالی بود که شماره گروگانگیران قابل ردیابی نبود و این موضوع، کار را برای کارآگاهان سخت‌تر کرده بود.» طبق تحقیقات پلیس، یوسف به صورت مشارکتی درحال ساخت یک مجتمع 20 واحدی در یکی از مناطق غربی استان البرز بود. وقتی كارآگاهان از کارگران ساختمانی پرس‌وجو کردند مشخص شد روز 8 آبان یوسف با مرد جوانی که دستش در گچ بوده به ساختمان آمده و پس از مدتی با یکدیگر خارج شدند.
مرد دست‌شکسته آخرین فردی بود که با یوسف دیده شده بود. همزمان با پیدا شدن خودروی 206 یوسف در یکی از خیابان‌های کرج، مأموران باخبر شدند مردی با استفاده از عابربانک وی حدود 20‌میلیون طلا و سکه از یک طلافروشی در کرج خریداری کرده است. بلافاصله تیمی از کارآگاهان مأموریت یافتند تا با مراجعه به طلافروشی فرد خریدار را شناسایی کنند. مأموران در بازبینی فیلم‌های ضبط‌شده طلافروشی توانستند، مهدی همان مرد جوانی را که آخرین‌بار با یوسف دیده شده بود، رصد کنند. این درحالی بود که گروگانگیران چندین‌بار با خانواده یوسف تماس گرفته و تهدید کرده بودند اگر به خواسته‌شان جامه عمل نپوشانند گروگان را خواهند کشت. گل‌صباحی در ادامه گفت: «با شناسایی مهدی کارآگاهان توانستند یک واحد آپارتمان را در محدوده غرب استان البرز شناسایی کنند. وقتی مأموران خود را به پاتوق این مرد رساندند یوسف را دیدند که دست و پایش را بسته بودند اما متأسفانه از آدم‌ربایان هیچ اثری نبود.» رئیس پلیس آگاهی استان البرز اضافه می‌کند: «پس از آزادی گروگان تحقیقات برای شناسایی اعضای باند آدم‌ربا آغاز شد. تحقیقات ابتدایی حاکی از آن بود که مهدی با کمک برادر و برادرزاده‌اش اقدام به گروگانگیری کرده است و پس از لو رفتن مخفیگاهشان به شهرهای غربی کشور متواری شده‌اند. سرانجام با تلاش کارآگاهان مخفیگاه مهدی و دو همدستش در منطقه قلعه‌حسن‌خان تهران شناسایی شد و طی یک اقدام پلیسی دستگیر شدند. کارآگاهان توانستند در بازرسی از محل زندگی مهدی طلاهای خریداری شده و همچنین عابربانک یوسف را هم پیدا کنند.»
اما ماجرا به همین جا ختم نشد و هنوز مدتی از دستگیری 3 مرد آدم‌ربا نگذشته بود که زوایای دیگری از این پرونده روشن شد و پرده از راز دو آدم‌ربایی دیگر که این باند تبهکار انجام داده بود برداشته  شد.
سرهنگ گل‌صباحی دراین‌باره گفت: «مهدی سردسته این باند تبهکار در اعترافات خود از 2 آدم‌ربایی دیگر گفت. اولین آدم‌ربایی مردان تبهکار در آخرین روز از فروردین‌ماه ‌سال‌جاری رخ داده بود. این گروه از تبهکاران مردی 70ساله را به نام ابوالفضل ربوده بودند تا پول میلیونی به جیب بزنند.»
وی افزود: «پیرمرد که در شمال‌غرب تهران ساکن بود باغش را در روزنامه‌ها آگهی کرده بود. او با درج آدرس باغ موردنظر قصد فروش باغ را داشت. متهمان پس از رویت آگهی با فرد فروشنده تماس گرفتند و پس از معرفی کردن خود به نام خریدار در بنگاهی در نزدیکی باغ قرار گذاشته بودند اما متهمان با مهارت، قبل از ورود به بنگاه با فرد فروشنده ملاقات کرده و با وی راهی باغ شدند.»
رئیس پلیس آگاهی استان البرز در ادامه به «شهروند» گفت: «با توجه به این‌که این باغ از قبل مورد شناسایی متهمان قرار گرفته بود  برادر و برادرزاده مهدی در باغ کمین کرده بودند و وقتی مهدی به همراه پیرمرد وارد باغ شدند، وی را کتک زدند و در ازای آزادی ۶۰‌میلیون تومان پول درخواست کرده بودند. 24 ساعت نگذشته بود که متهمان با دریافت 60‌میلیون از خانواده ابوالفضل او را آزاد کردند و پا به فرار گذاشتند.» وی با بیان این‌که اقدام دوم این باند آدم‌ربایی در ۱۸ تیرماه رخ داده است، اظهار داشت: «در نقشه دوم باند آدم‌ربایی به دلیل عدم درج آدرس باغ در روزنامه در ملاقات اول با فرد فروشنده متهمان اقدام به شناسایی باغ کرده و پس از 3 روز شناسایی با شگرد قبلی با فروشنده قرار ملاقات گذاشته و وی را در باغ مورد ضرب‌وشتم شدید قرار داده و فرد را به محلی در شهر قدس منتقل کردند.» رئیس پلیس آگاهی استان البرز افزود: «در این مورد چون خانواده گروگان نتوانستند پول موردنظر را فراهم کنند متهمان حدود ۲۰‌میلیون از ابزار و لوازم یدکی داخل خودرو مرد گروگان را سرقت کرده و پس از ۴۸ ساعت او را رها کردند.» حمیدرضا گل‌صباحی رئیس پلیس آگاهی استان البرز به افرادی که قصد فروش املاک خود را دارند توصیه و تأکید کرد، خرید و فروش زمین و باغات خود را در املاک مجاز انجام داده و حتما هویت فرد خریدار را
 احراز کنند.


تعداد بازدید :  244