شماره ۱۳۵۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
در گزارشی از سوی آژانس اعلام شد
تایید پایبندی ایران به برجام برای دهمین‌بار

شهروند| آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA)  یک بار دیگر اعلام کرد که ایران به محدودیت‌های اصلی اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای خود در چارچوب برجام پایبند مانده است. آژانس اعلام کرد که مقادیر اورانیوم ایران با غنای ۳.۶۷‌درصد از حد تعیین‌شده عبور نکرده است. ایران همچنین اورانیوم را با غنای بیش از ۳.۶۷‌درصد که توسط آژانس تعیین شده بود، غنی‌سازی نکرده است. در این گزارش آمده است، تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران کمتر از عدد مورد توافق ۵۰۶۰ بوده و مقادیر اورانیوم ۳.۶۷‌درصد ایران نیز از ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر نشده است. این گزارش همچنین اعلام می‌کند که ایران آژانس را در مورد تصمیم برای ساخت پیشرانه هسته‌ای آگاه کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی دو‌سال گذشته همواره پایبندی ایران به برجام را در گزارش‌های مختلف خود تأیید کرده است.
اعلام پایبندی ایران به مفاد برجام برای دهمین‌بار از سوی آژانس درحالی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا اعلام کرده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری دیگر برجام را تأیید نخواهد کرد. دونالد ترامپ نزدیک به دو ماه پیش و هنگام امضاکردن تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران براساس مفاد برجام، اعلام کرد که این آخرین‌باری است که او این قانون را امضا می‌کند و اگر مفاد برجام آن‌گونه که او می‌خواهد تغییر نکند، آمریکا از برجام خارج
 خواهد شد.
درخواست ترامپ البته تاکنون با مخالفت کشورهای اروپایی امضا‌کننده برجام و ایران مواجه شده است. ایران و دیگر کشورهای اروپایی به‌علاوه چین و روسیه اعلام کرده‌اند  که به هیچ‌وجه امکان تغییر مفاد برجام وجود ندارد و آمریکا باید به مفاد برجام همان‌گونه که در آن آمده است، پایبند باشد.
روز گذشته رضا نجفی، نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اشاره به تأیید دوباره پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس گفت: «گزارش جدید آژانس برای دهمین‌بار از زمان اجرای برجام تأیید می‌کند که اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با برجام است. وی افزود: تداوم تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعم از ادامه غنی‌سازی۳.۶۷‌ درصدی با ۳۰ آبشار و تعداد ۵۰۶۰ سانتریفیوژهای نسل اول در سایت نطنز، تداوم استقرار ۶ آبشار سانتریفیوژ IR-۱ (به تعداد ١٠٢٠سانتریفیوژ) در یک سالن سایت فردو که کاملا آماده کار هستند و تعداد دیگری سانتریفیوژ جداگانه مستقرشده در این سایت با هدف استفاده در تحقیق و توسعه برای تولید رادیو ایزتوپ‌های پایدار، تداوم انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید (مطابق بندهای ۳۲ تا ۴۲ ضمیمه یک برجام یعنی ادامه کار با سانتریفیوژهای IR-۲m, IR-۴, IR-۵, IR-۶, IR-۶s, IR-۷ and IR-۸ ) و همچنین ادامه تولید قطعات سانتریفیوژهای نسل جدید با فیبرکربن، استمرار تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین اراک (رسیدن ذخیره آب سنگین به ۱۱۷.۹ تُن)، ادامه انجام تمهیدات برای مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین تحقیقاتی خنداب (که البته با طرف‌های دیگر پیگیری می‌شود)، فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران و سایر بخش‌ها براساس برنامه درازمدت اعلام‌شده ایران ازجمله مواردی است که در گزارش به آنها اشاره شده است.
نجفی تأکید کرد: همچنان انتظار ایران و همه کشورهای عضو آژانس این است که دبیرخانه آژانس به کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود براساس استانداردهای پادمانی در راستی‌آزمایی اجرای برجام ادامه داده و همان‌طور که تاکنون نظارت بر اجرای پروتکل الحاقی در ایران را همانند بقیه صدوبیست کشوری که آن را اجرا می‌کنند دنبال کرده، به کار خود ادامه دهد. اگرچه ایران از زمان اجرای برجام به آن پایبند بوده، اما در طول همین مدت نیز گلایه‌هایی از اجرا نشدن تمام و کمال مفاد برجام از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا داشته است. یکی از بزرگترین اعتراضات ایران اجرا نشدن تعهدات کشورهای اروپایی در گشایش‌های بانکی است. روز پنجشنبه نیز عباس عراقچی که به لندن سفر کرده بود با حضور در مرکز تضارب افکار چتم‌هاوس، از سیاست بلاتکلیفی و ابهام درباره برجام انتقاد کرد و گفت: «اگر شرکت‌ها و بانک‌ها با ایران همکاری نداشته باشند، ما نمی‌توانیم در توافقنامه‌ای که هیچ نفعی برای ما ندارد
 باقی بمانیم.»
عباس عراقچی که خود از مذاکره‌کنندگان توافق هسته‌ای به همراه جواد ظریف و مجید تخت روانچی بوده است در موسسه چتم‌هاوس گفت: «اگر توافق هسته‌ای نفعی برای ایران نداشته باشد و اگر بانک‌ها همچنان از همکاری با جمهوری اسلامی خودداری ورزند، ‌ایران از برجام خارج می‌شود.»
عراقچی تصریح کرد: «اگر برنامه جامع اقدام مشترک از دست برود، ما با یک بحران هسته‌ای دیگر روبه‌رو خواهیم شد. دیگر برای اروپایی‌ها یا جامعه بین‌المللی وقتی از حفظ توافق هسته‌ای یا نجات آن گفته می‌شود،‌ گزینه انتخاب میان ایران یا بازار آمریکا یا گزینه همکاری‌های اقتصادی در میان نخواهد بود، بلکه گزینه انتخاب میان بهره‌مندی از امنیت یا ناامنی در میان است.» معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: «پایبندی ایران به خودداری از دستیابی به سلاح هسته‌ای امری همیشگی و دایم است.» عراقچی همچنین گفت: «هیچ بند غروبی در توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد.» وی اعلام کرد: «آمریکا هر روز مفاد توافقنامه هسته‌ای ایران را نقض کرده است.»
معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: «حتی اگر ضرب‌الاجل‌های آمریکا سپری و تعلیق تحریم‌ها علیه ایران براساس برجام تمدید شود، ولی بانک‌ها از معامله با ایران خودداری ورزند، توافق هسته‌ای با این وضع نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.» عراقچی افزود: «اگر همین سیاست بلاتکلیفی و ابهام درباره برجام ادامه داشته باشد، اگر شرکت‌ها و بانک‌ها با ایران همکاری نداشته باشند، ما نمی‌توانیم در توافقنامه‌ای که هیچ نفعی برای ما ندارد، باقی بمانیم.» عراقچی گفت: «ترامپ جو نامطمئنی ایجاد کرده است که برای جامعه تجاری در همکاری با ایران همانند سم است.» وی افزود: «فکر نمی‌کنم این توافق بدین شیوه قابل ‌دوام باشد. اگر سیاست سردرگمی ادامه یابد، اگر شرکت‌ها با ایران همکاری نکنند، ما نمی‌توانیم در توافقی باقی بمانیم که نفعی برای ما ندارد.»


تعداد بازدید :  249