شماره ۱۳۵۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
میز سیاست

شاهد لجبازی بین برخی از مردم
و مجریان هستیم
جماران نوشت: حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی معتقد است: در بحث حجاب شاهد لجبازی بین برخی مردم و مجریان هستیم.
این استاد اخلاق می‌گوید: در اصل حجاب اختلافی نیست؛ حجاب واجب است و جزو ضروریات اسلام است اما آیا هر واجبی را با اجبار باید اجرا کرد و به چه شیوه‌ای؟ آیا اجرای واجبات منطق ندارد؟ اسلام دین اقناع و منطق است. ما حق نداریم بر سر حجاب زنی را در خیابان دعوا کنیم. تذکرات این نیست که بگیریم برخورد به زور کنیم و بکشیم و در خیابان توجه مردم را جلب کنیم، آنها لج می‌کنند. چرا؟ تا حالا که مردم پذیرفته بودند. اخیرا یک لج و لجبازی بین برخی مردم و مجریان به وجود آمده است. حتی به بسیج که دولتی نیست و ملی و متعلق به مردم است، این اخطار را می‌دهم که بسیج مردمی را برای مقابله با مردم استفاده‌کردن و مردم را در مقابل هم قراردادن خطایی بزرگ است. این نیروی بسیج روش‌هایی را اجرا کرده است که مشکل ایجاد می‌شود.
او ادامه داد: هرجایی که فضول‌باشی‌ها، حمله‌ورها و حمله‌کننده‌ها کمتر هستند، حجاب خانم‌ها هم بهتر است. مردم فهمیده هستند؛ این همه مسجد و هیأت سینه‌زنی می‌روند، کسی به آنها چیزی می‌گوید؟ وقتی در خیابان می‌دود و یکی را می‌گیرد، ماشین گشت به زور می‌برد، او هم بالا می‌رود و چارقدش را علم می‌کند. دارد لجبازی می‌کند؛ به همین دلیل که چارقد (روسری) سرش بوده و از خانه بیرون آمده است. اگر می‌خواست بی‌حجاب باشد، از همان خانه روسری خود را درمی‌آورد.
چند سناریو
درباره نجفی
تسنیم نوشت: مطرح‌شدن سناریوهای عبور از نجفی و جایگزین‌کردن گزینه کارآمدتر دقیقا در زمانی رقم خورده است که اصلح‌طلبان تمایلی برای ادامه حضور شهردار فعلی تهران ندارند و اعتقاد دارند که ماندن نجفی به دلیل عملکرد ضعیف در شهرداری به اصلاح‌طلبان ضربه خواهد زد.
از یکسو روزنامه شرق و در سوی دیگر حزب اتحاد ملت به صورت گسترده و بی‌امان درحال دفاع از عملکرد محمدعلی نجفی هستند. این گروه اذعان دارند که نجفی در راه مبارزه با فساد و تخلفات مورد هجمه قرار گرفته و بحث و شایعات استعفای وی نیز از سوی جریاناتی است که سفره آنها از شهرداری برچیده شده است! اما در این میان کاملا واضح است که هیچ سوژه‌ای برای دفاع یا ارایه به‌عنوان عملکرد فنی و تخصصی نجفی در قامت شهردار ندارند و چنان در بحث خدمات‌رسانی ضعیف عمل کرده که حتی صدای برخی از اصلاح‌طلبان نظیر محمدرضا عارف را درآورده است. فرمول سیاسی‌کاری برای به حاشیه‌راندن و منحرف‌ساختن اذهان عمومی از واقعیت ناتوانی شهردار تهران، روشی است که حامیان وی به کار برده‌اند.
حزب کارگزاران یعنی روزنامه سازندگی وابسته به حزب کارگزاران سازندگی از اختلافات مابین نجفی و کارگزاران پرده برداشت و عنوان کرد؛ از روز نخست نیز زعمای این حزب و اعضای شورای شهر کارگزارانی موافق شهردارشدن نجفی نبودند و محسن ‌هاشمی در درجه اول و حسین مرعشی در رتبه دوم گزینه‌های این حزب بودند، ولی به خاطر این‌که مهدی چمران به شورا راه نیابد و یکدستی آن برهم نخورد، اجماع بر نجفی صورت می‌گیرد و مرعشی نیز از خیر شهردارشدن می‌گذرد. با وجود آن‌که مرعشی در برخی از اظهارات اعلام کرده بود به اتاق فکر شهردار جدید تبدیل می‌شود و به وی کمک خواهد کرد، نجفی عنوان کرد نیاز به سخنگو نیست و مواضع عملی‌اش را روی خودش اعلام می‌کند که تلویحا به تفسیر روزنامه سازندگی به معنی پشت‌کردن به خاستگاه خود بود.
به نظر می‌رسد دیدار سیاسی مهرماه شهردار تهران و هیأت‌رئیسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری نیز تا حد زیادی اثرات خود را از دست داده است. نجفی در آن دیدار خواهان حمایت اصلاح‌طلبان از خود شده بود و به صورت تلویحی موفقیتش را موفقیت اصلاحات تفسیر کرده بود.
در این میان باید از اختلافات شدید میان حزب اتحاد ملت و کارگزاران پرده برداشت. اختلافاتی که حزب اتحاد ملت در بیانیه جدید خود در دفاع از نجفی از گوشه‌ای از آن پرده برداشته است: «در این بین، جای تعجب و تأسف دارد که برخی جریان‌های سیاسی که از ابتدا هم مخالف انتخاب نجفی بودند، شاید به این خاطر که تصور می‌کردند باید سهمی از مناصب شهرداری را ببرند و نبرده‌اند، بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد، می‌‌خواهند پشت شهردار و شورای منتخب مردم را خالی کنند.» اشاره مستقیم این بخش از بیانیه، حزب کارگزاران را هدف قرار داده است که این روزها با استعفای نجفی از این حزب اختلافات عمق بیشتری پیدا کرده است.
اصلاح‌طلبان به حاشیه‌سازی رسانه‌ای
عادت دارند
اعتمادآنلاین نوشت: حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهر در واکنش به گمانه‌زنی‌هایی که در مورد کنار گذاشته‌شدن شهردار تهران می‌شود، می‌گوید: «قبل از شروع کار آقای نجفی هم این پیش‌بینی‌ها بود و می‌گفتند درنهایت 6ماه یا 8ماه شهردار خواهند بود. ما اصلاح‌طلبان به این فشارهای رسانه‌ای و جریانی عادت کرده‌ایم. در زمان دولت آقای خاتمی هم تلاش زیادی می‌شد که این‌طور جا بیفتد که ایشان بیشتر از 6ماه در دولت نیست، درحالی ‌که آقای خاتمی با رأی مردم 8‌سال انجام‌وظیفه کردند.»
رسولی تأکید می‌کند که همه 21نفر اعضای شورای شهر و یک‌نفر منتخب آنها یعنی شهردار تهران، انسجام و همدلی و هماهنگی کافی را دارند.


تعداد بازدید :  249