شماره ۱۳۵۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
سازمان برنامه و بودجه:
به حساب‌های مردم سرک نمی‌کشیم

شهروند| دولت قرار نیست به حساب مردم سرک بکشد و فعلا برنامه‌ای برای حذف یارانه‌ها ندارد. این موضوعی است که سازمان برنامه و بودجه و علی ربیعی وزیر کار به آن تأکید کرده‌اند. پس از نشست مجلس با نمایندگان اقتصادی رئیس‌جمهوری بار دیگر ماجرای حذف گسترده یارانه‌بگیران در ‌سال 97 سر زبان‌ها افتاد. با این وجود دولت این ماجرا را رد کرده است.
بر همین اساس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد؛ پیشنهاد دولت مبنی بر سرک‌کشیدن به حساب‌های مردم از اساس سخنی باطل و نادرست بوده و این موضوع با سیاست‌های دولت مغایر است.  چندی قبل تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه‌ سال 97 مجلس، گفته بود: دولت در نشست کمیسیون تلفیق با رئیس‌جمهوری خودش اختیار بررسی حساب‌ها برای حذف افراد پردرآمد یارانه‌بگیر را از مجلس درخواست کرد. در این بین سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: «پیشنهاد دولت در لایحه بودجه‌ سال 1397 برنامه معطوف‌کردن یارانه‌های نقدی به گروه‌های هدف شامل: مددجویان کمیته امام(ره)، مددجویان سازمان بهزیستی، زنان سرپرستان خانوار، افراد ساکن در دهستان‌هایی با ضریب 6 و 7 و 8 و 9، بیماران خاص، عشایر، بازنشستگان، ایثارگران و سایر گروه‌های نیازمند (شامل کارگران ساختمانی، قالیبافان، صیادان، خادمان مساجد، باربران و...) بوده است. طبق این پیشنهاد؛ اولا، شناسایی گروه‌های مستحق دریافت یارانه نقدی تکمیل نشده است و بانک‌های اطلاعاتی در اختیار دولت موظف به تکمیل اطلاعات و تدقیق آنها در ‌سال 1397 خواهند بود. ثانیا، سایر افراد که نهایتا در زمره گروه‌های مشمول دریافت یارانه نقدی قرار نمی‌گیرند، حق اعتراض و اثبات نیازمندبودن خود را خواهند داشت.
نکته اساسی این است که تحت این برنامه تنها یارانه نقدی افرادی که مستحق دریافت یارانه نقدی شناسایی نشده و در فرآیند راستی‌آزمایی نیز مشخص شود که شرایط دریافت یارانه نقدی را ندارند، حذف خواهد شد. بنابراین ادعای پیشنهاد دولت مبنی بر سرک‌کشیدن به حساب‌های مردم از اساس سخنی باطل و نادرست بوده و همچنان که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به دفعات اعلام کردند، این موضوع با سیاست‌های دولت مغایر است.
سازمان برنامه و بودجه در پایان تأکید کرده است؛ آنچه درخصوص یارانه‌بگیران اعم از پرداخت، اصلاح یا حذف در‌ سال آینده انجام می‌شود، براساس مصوبات مجلس محترم شورای اسلامی خواهد بود و تا زمان تعیین سازوکار حذف دهک‌های پردرآمد از سوی مجلس هیچ اقدامی از سوی دولت در این خصوص انجام نخواهد شد و به این ترتیب، سازمان برنامه و بودجه کشور برخی اخبار و اظهارنظرها درباره پیشنهاد دولت درخصوص حذف افراد از دریافت یارانه را تکذیب کرد.» دولت فعلا برنامه‌ای برای حذف یارانه ندارد  درهمین راستا علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت: تاکنون هیچ برنامه و تصمیم خاصی برای حذف یارانه‌بگیران در‌ سال آینده وجود ندارد.
علی ربیعی با بیان این مطلب افزود: صادقانه باید گفت، مردم و کارگران قدرت خرید خوبی ندارند و افزایش دستمزدها هم این کاهش قدرت خرید را جبران نمی‌کند. او گفت: سیاست افزایش میزان دستمزد نسبت به نرخ تورم باید یک‌دهه دنبال شود تا مردم قدرت خریدشان به سال‌های گذشته برسد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: افزایش دستمزد باعث افزایش قدرت خرید مردم و درنهایت افزایش تولید می‌شود. ربیعی با اشاره به هزینه‌های این وزارت برای تأمین‌اجتماعی گفت: روزی که وزیر شدم، ۷‌هزار ‌میلیارد تومان هزینه درمان تأمین‌اجتماعی بود که الان به ۲۰‌هزار ‌میلیارد تومان رسیده است. او با بیان این‌که یکپارچگی، تأمین‌اجتماعی را از هم می‌پاشد، افزود: درحالی‌ که باید ۵۰‌هزار‌میلیارد تومان مستمری پرداخت کنیم، تلاش کرده‌ایم تا حتی یک روز مستمری، مستمری‌بگیران تأخیر نشود.
ربیعی افزود: در‌ سال ۹۷ برای فقرزدایی ۷‌هزار‌ میلیارد تومان پیش‌بینی شد که ۴‌هزار‌ میلیارد تومان آن موجود است و بقیه را باید تأمین کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برنامه اشتغال روستاییان و اشتغال فراگیر را به سیاست ضدفقر تبدیل کرده‌ایم.
وزیر کار گفت: ۶‌میلیون بیمه‌نشده در کشور وجود دارد که لایحه حمایتی آن هم‌اکنون در دولت در دست بررسی است. او افزود: برای اجرای طرح فراگیر اشتغال در ‌سال آینده ۷۲‌هزار ‌میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بودیم که این مبلغ هنگام بررسی بودجه ‌سال ۹۷ در مجلس تغییر کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تثبیت شغل را ازجمله برنامه‌های این وزارتخانه دانست و گفت: اعطای ۱۰‌هزار‌ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌ها در ‌سال‌جاری در راستای همین برنامه بود. ربیعی با بیان این‌که هدف ما نه وام‌دادن، بلکه ایجاد اشتغال است، افزود: در چارچوب طرح‌های اشتغال روستایی و فراگیر ۳۰۰‌هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این میان ۸۷‌هزار طرح پذیرفته شد و بخش اعظم آنها به بانک‌ها معرفی شدند.
وی با بیان این‌که طرف دیگر در ایجاد اشتغال خود مردم هستند، گفت: مردم باید بدانند اشتغال به معنای استخدام، پایان یافته است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تاکنون هیچ برنامه و تصمیم خاصی برای حذف یارانه‌بگیران در‌ سال آینده وجود ندارد. ربیعی افزود: واقعیت این است که دهک‌های میانی کشور بی‌جان هستند و نمی‌شود زندگی‌شان را دستکاری کرد. وی با اشاره به مشکلات صندوق‌های بازنشستگی گفت: این مشکلات از ۲۵‌سال پیش آغاز شد اما هیچ‌کس آن را بیان نکرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ساعت شنی جمعیت که تغییر کند، این مشکلات برای صندوق‌های بازنشستگی ایجاد می‌شود.
ربیعی با بیان این‌که صندوق‌های بیمه‌ای را با صندوق‌های حمایتی اشتباه گرفته‌ایم، گفت: صندوق‌های ما نیازمند اصلاحات ساختاری هستند و مجلس و دولت باید برای این اصلاحات تصمیمات سخت بگیرند تا وضع صندوق‌ها درست شود اما جامعه آمادگی آن را ندارد.


تعداد بازدید :  215