شماره ۱۳۵۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
هیچ دستگاهی به‌تنهایی قدرت مدیریت زلزله تهران را ندارد

شهروند| مانور بزرگ خدمات بهداشتی، درمانی اضطراری ۶ استان کشور در ۴ روستای ورامین از خبرهایی است که رسانه‌های مختلف به آن پرداخته‌اند. تقریبا تمام خبرگزاری‌های معتبر از این مانور گزارش تصویری منتشر کرده‌اند و خبرهای آن نیز کار شده است. محمود محمدی‌نسب، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در حاشیه مانور بزرگ خدمات بهداشتی، درمانی اضطراری ۶ استان کشور در ۴روستای ورامین در گفت‌وگو با مهر درخصوص این مانور با بیان این‌که اگر زلزله در تهران رخ دهد، وسعت آن به‌حدی است که هیچ‌کدام از دستگاه‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند آن را مدیریت کنند، اظهار داشت: این مانور عملیاتی با هدف آمادگی کادر امدادی و درمانی و افزایش مهارت‌ها و نیز تعاملات بین دستگاهی برگزار می‌شود. در همین مانور از هلال‌احمر جمهوری اسلامی، آتش‌نشانی، اورژانس، مسئولان شهرستان و واحدهای دیگر حضور داشتند که سبب افزایش تجارب در مدیریت بحران خواهد شد. وی افزود: این مانورها در ‌سال آینده افزایش یافته و در تمام استان‌ها چنین مانورهایی خواهیم داشت. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور درباره آمادگی این جمعیت در زلزله احتمالی تهران گفت: با توجه به وسعت و جمعیت تهران، در صورت وقوع زلزله در این شهر، مهمترین نقش را خود مردم خواهند داشت. اگر زلزله در تهران رخ دهد، وسعت آن به‌حدی است که هیچ‌کدام از دستگاه‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند آن را مدیریت کنند. وی با بیان این‌که شهرداری تهران متولی ساماندهی و مدیریت بحران این شهر است، گفت: شهرداری تهران نیز به‌تنهایی نمی‌تواند در صورت وقوع زلزله، این بحران را مدیریت کند و شاه‌کلید مدیریت بحران در تهران آماده شدن مردم برای این اتفاق است و ما در این‌خصوص در پایگاه‌های اینترنتی و نیز رسانه ملی درحال آموزش مردم هستیم تا مردم برای وقوع زلزله آماده‌تر باشند. محمدی‌نسب از اجرای طرح «دادرس» در مدارس برای برقراری ارتباط با جوانان و نوجوانان خبر داد و افزود: در این طرح مربیان ما از جمعیت به تک‌تک مدارس مراجعه می‌کنند و آموزش‌هایی درخصوص زلزله ارایه می‌دهند. کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر نیز در سراسر کشور فعال است و عضوگیری از دانشجویان کشور انجام می‌شود.
خبرگزاری ایرنا نیز با تیتر «طرح ارایه خدمات رایگان درمانی هلال‌احمر در روستاهای ورامین آغاز شد» به این مانور پرداخته و نوشته است: با حضور پزشکان جمعیت هلال‌احمر در ورامین، روستاییان این شهرستان از خدمات رایگان درمانی این جمعیت برخوردار شدند. کاروان سلامت جمعیت هلال‌احمر استان تهران روز پنجشنبه با استقرار در روستاهای عبدل‌آباد، علی‌آباد باغخواص، علی‌آباد محیط، حصار قاضی، خالدآباد و قلعه بلند خدمات بهداشتی و درمانی شامل ویزیت رایگان پزشک، خدمات پرستای، مامایی و داروی رایگان به روستاییان ارایه کردند. معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان تهران در حاشیه این مراسم به ایرنا گفت: مانور بزرگ منطقه‌ای هلال‌احمر در بخش درمان و بهداشت اضطراری در دو بخش مرکزی و جوادآباد ورامین و با مشارکت هلال‌احمر استان‌های مازندران، گیلان، قم، البرز، گیلان و تهران در دو روز اجرا می‌شود. داریوش جواهری افزود: خدمات ارایه‌شده در این روستاها شامل ویزیت رایگان پزشکان، خدمات پرستاری، مامایی، کارشناسی تغذیه، روانشناسی، تکنیسین دارویی، بهداشت محیط، تکنیسین فنی و راه‌انداز است. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود که بیش از 2‌هزار روستایی از خدمات رایگان این طرح برخوردار شوند. وی با اشاره به استقرار بیمارستان سریع‌الاستقرار هلال‌احمر در شهرستان ورامین گفت: یکی از مهمترین مزایای این بیمارستان که به اتاق عمل، ‌آی‌سی‌یو، اورژانس، دو بخش بستری برادران و خواهران و ریکاوری مجهز است، حمل آسان آن در دو کامیونت است. جواهری افزود: استقرار این بیمارستان بین 4 تا 6 ساعت زمان می‌برد و در جریان زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب این سازه تنها مرکز درمانی بود که در ساعات اولیه به آن حجم از مصدومان خدمات درمانی ارایه کرد. وی گفت: هم‌اکنون 22 دستگاه بیمارستان سریع‌الاستقرار در کل کشور در اختیار جمعیت هلال‌احمر است که با توجه به گستردگی حوادث کشور، لزوم افزایش کیفی و کمی این سازه احساس می‌شود. معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان تهران افزود: خدمات درمانی جمعیت هلال‌احمر تا جمعه در روستاهای شهرستان ورامین ارایه ‌شد. ورامین با 300‌هزار نفر جمعیت در 35کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
همدلی، سرلوحه فعالیت‌ها
در هلال‌احمر خواهد بود
یزدرسا از رسانه‌های محلی یزد به شروع کار سرپرست جدید جمعیت هلال‌احمر این شهر پرداخته و نوشته است: سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان یزد در نخستین روز کاری خود در جمعیت هلال‌احمر شهرستان اشکذر حضور یافت. دکتر محسن حرازی‌زاده، سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان یزد در نخستین روز کاری خود در جمعیت هلال‌احمر شهرستان اشکذر حضور یافت و ضمن دعوت از دکتر غنی‌زاده برای تصدی پست معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی اظهار داشت: درحال حاضر جمعیت هلال‌احمر به همدلی، آرامش، انسجام و بسیج منابع برای تحقق اهداف بشردوستانه نیازمند است.


تعداد بازدید :  254