شماره ۱۳۵۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
مانور بهداشت و درمان اضطراری هلال‌احمر در ورامین برگزار شد
آمادگی برای ارایه خدمات‌درمانی برای بیماران سرپایی در مواقع اضطراری
امدادگران هلال‌احمر موفق شدند در کمتر از 5دقیقه چادرهای مورد نیاز را برای اسکان اضطراری در منطقه مانور برپا کنند

شهروند| مانور بزرگ منطقه‌ای امدادونجات و درمان اضطراری با حضور تیم‌های تخصصی امدادونجات، اورژانس و آتش‌نشانی در روستای عبدل‌آباد ورامین و 5 روستای دیگر این شهرستان برگزار شد.
در حاشیه این مانور معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر از امضای سند همکاری میان این جمعیت با فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و پذیرفته‌شدن تیم‌های درمان اضطراری هلال‌احمر ایران به عضویت کشورهای پاسخ‌دهنده به سوانح در بحران‌‌ها خبر داد و گفت: براساس این سند همکاری، ایران می‌تواند در بحران‌های جهانی تیم‌های تخصصی- درمانی به مناطق مختلف اعزام کند.
حسن صفاریه به برگزاری مانور بهداشت و درمان اضطراری در شهرستان ورامین استان تهران اشاره کرد و گفت: اجرای این مانور پنجشنبه با حضور تیم‌های بهداشت و درمان اضطراری استان‌های تهران، البرز، قم، قزوین، گیلان و مازندران آغاز شد.
وی هدف از برگزاری این مانورها را آمادگی برای ارایه خدمات‌درمانی برای بیماران سرپایی در مواقع اضطراری اعلام کرد و افزود: ویزیت بیماران، خدمات پرستاری، بهداشت روان، بهداشت محیط و تغذیه توسط این تیم‌‌ها ارایه می‌شود.
معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در ادامه با تأکید بر این‌که تجهیزات ایران در زمینه بهداشت و درمان اضطراری و پایه به تأیید فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ رسیده است، گفت: سند همکاری ایران و فدراسیون جهانی به ‌زودی امضا می‌شود و ایران عضو کشورهای پاسخ‌دهنده به سوانح بین‌المللی در زمینه ارایه خدمات‌درمانی می‌شود.
وی تصریح کرد: بنابراین هرجایی که در دنیا نیاز به تیم‌های آماده بهداشت و درمان اضطراری اعلام شود، ایران می‌تواند تیم‌‌های خود را به آن منطقه اعزام کند که این موضوع پیشرفت شگرفی برای هلال‌احمر ایران محسوب می‌شود.
معاون جمعیت هلال‌احمر در ادامه اعضای هر تیم بهداشت و درمان اضطراری (BHCU) را 15نفر اعلام کرد و افزود: در هر استان کشور 10 تیم آماده حضور دارند که به این ترتیب 150 امدادگر فعال در هر استان خواهیم داشت.
صفاریه تأکید کرد: این تیم‌ها هر سه‌ماه یکبار در استان‌های خود مانور برگزار می‌کنند و بنابراین آموزش‌ها و آمادگی‌های آنها 4بار در ‌سال مورد تکرار و تمرین قرار می‌‌گیرد. مانور جمعیت هلال‌احمر در ورامین تهران نیز با حضور یک تیم از استان‌های گفته‌شده برگزار می‌شود و بنا داریم چنین مانورهایی را در سراسر کشور ادامه دهیم.

حسین کتابدار، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران در حاشیه این مانور به نکات زیر اشاره کرد:  این مانور مشترک با همکاری آتشنشانی ورامین، هلال‌احمر، امدادونجات، شهرداری، نیروی انتظامی و اورژانس منطقه جنوب تهران برگزار شد و در آن توانایی نیروها برای امدادرسانی سریع در حوادث زلزله، جاده‌ای و اطفای حریق مورد سنجش و بازتوانی قرار گرفت. در بخش آوار، تیم‌‌های تخصصی نجات با حضور سگ‌های زنده‌یاب و جست‌وجو در آوار توانستند مصدومان را در این مانور به موقع نجات داده و به مراکزدرمانی منتقل کنند. یک بیمارستان صحرایی RDH (سریع‌‌النصب) و یک اتوبوس آمبولانس در محل اجرای مانور مستقر شد. در این بخش تیم‌های درمان سریع با همکاری اورژانس، مصدومان را فوری به این بیمارستان یا اتوبوس آمبولانس منتقل می‌‌کردند تا اقدامات اولیه لازم در آن صورت گیرد. بیمارستان صحرایی RDH موجود در هلال‌احمر یکی از پیشرفته‌‌ترین بیمارستان‌‌های موجود است. در این بیمارستان خدمات اولیه اعم از تریاژ، CPR، پانسمان، اتاق عمل جراحی، ICU و تخت‌‌های بستری فراهم است و در مواقع بحران به راحتی می‌‌تواند در منطقه نصب و مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از بالگرد امدادی هلال‌احمر و امداد هوایی بخش دیگری از مانور منطقه‌‌ای بود، در این بخش با استفاده از خودروی حمل مصدوم آرگو که امکان تردد در مناطق ناهموار را دارد، مصدومان از محل مانور به بالگرد منتقل شدند تا توسط بالگرد به مراکز امدادی منتقل شوند. تیم‌‌های اسکان و تغذیه اضطراری در محل مانور مستقر شدند و کمتر از 5دقیقه چادرهای مورد نیاز را برای اسکان اضطراری در منطقه مانور برپا کردند.


تعداد بازدید :  123