شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
چگونه داوطلب شویم (بخش پایانی)
گروه‌های داوطلبي و خانه‌های داوطلب را چقدر می‌شناسید؟
در ادامه سلسله مطالب داوطلبی، روز گذشته به تفاوت عضو و داوطلب، موارد مصرف حق عضویت، مزایای عمومی و اختصاصی داوطلبی، فراخوان عضويت در شرايط ويژه و عادی و مراحل پیوستن به سازمان داوطلبان پرداختیم و امروز با آموزش‌هایی که داوطلبان می‌بینند، گروه‌های داوطلبی و خانه داوطلب آشنا می‌شوید. گفتنی است که این نکته‌ها از کتاب «کار داوطلبی» از انتشارات موسسه آموزش عالی علمی‌-کاربردی هلال ایران جمع‌آوری شده‌ است.

چه آموزش‌هايي را فرا مي‌گيريد؟
با توجه به ابلاغ ساختار جدید سازمانی و لحاظ مأموریت آماده‌سازی و آموزش در راستای داوطلب‌محور شدن اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌ها، رویکرد آموزشی سازمان در ابعاد عمومی و تخصصی به شرح زیر است:
دوره‌هاي آموزشي عمومي
 برگزاری دوره‌های آموزشی«شناخت سوانح و حوادث؛ ویژه اعضا و داوطلبان»
 برگزاری دوره آموزشی «امداد و کمک‌های اولیه ویژه اعضا و داوطلبان»
 برگزاری دوره آموزشی «آشنایی با جمعیت هلال‌احمر و صلیب‌سرخ»
 برگزاری دوره آموزشی «آشنایی با خدمات داوطلبانه و نحوه انجام آن»
 دوره‌هاي آموزشي تخصصي
 ويژه اعضا با رويكردهاي:
   مدیریت منابع انسانی(جذب خیرین)
   مدیریت منابع داوطلبی (جذب سرمایه‌های مالی)
   آموزش مهارت‌های ارتباطی و دانش سازمانی
   آموزش‌های غیرحضوری
 گروه داوطلبي چيست؟
گروه، کلی‌ترین وجه سازماندهی اعضا و داوطلبان سازمان است که بر مبنای نوع تخصص، مهارت و علاقه‌مندی اعلام شده توسط داوطلبان، در فرم‌های عضویت به ایشان اختصاص می‌یابد.
ارکان گروه عبارتند از: رئیس گروه، سرتیم داوطلبی، اعضا و داوطلبان تیم‌های داوطلبی. طبق تعریف، گروه داوطلبی، واحدی متشکل از تعدادی از تیم‌های داوطلبی است که دارای تخصص‌های مختلف همسو و مکمّل یکدیگر هستند و به منظور تحقق اهداف امدادی، انسان‌دوستانه و عا‌م‌المنفعه جمعیت هلال‌احمر در مواقع عادی یا هنگام بروز حوادث و سوانح، اعلام آمادگی کرده و مهارت‌های مکمّل و نزدیک به هم دارند. هر گروه، حداقل از ۳ و حداکثر از ۷ تیم داوطلبی تشکیل می‌شود.
هدف از تشکیل گروه‌های داوطلبی، سازماندهی اعضا و داوطلبان بر حسب مهارت‌های مرتبط، سهولت در دسترسی به اعضای هر گروه و تیم‌های زیر مجموعه آن در مواقع عادی یا هنگام بروز حوادث و سوانح، ایجاد نظام تقسیم کار برحسب وظایف داوطلبی و توانمندی‌های هریک از اعضای داوطلب است. بر این مبنا، کلیه اعضا و داوطلبان در چهار گروه «حمایت، هدایت، مهارت و مشارکت» دسته‌بندی می‌شوند.
 گروه حمايت
داوطلبانی که با توجه به توانمندی‌های اقتصادی‌شان، به منظور پشتیبانی و تأمین منابع مالی فعالیت‌ها و ماموریت‌های امدادی، عا‌‌م‌المنفعه و بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر در هنگام بروز حوادث و سوانح و یا مواقع عادی، اظهار تمایل نموده و خدمات مالی و مادی لازم را به جمعیت هلال‌احمر ارایه می‌کنند. کلیه اصناف، بازاریان، صاحبان صنایع تولیدی، توزیعی و خدماتی و نیز اعضای جمعیت هلال‌احمر که صرفاً حق عضویت پرداخت می‌کنند، در این گروه سازماندهی می‌شوند.
گروه هدايت
داوطلبانی که با توجه به تخصص‌ها و تجربیات و توانمندی‌های علمی و فکری خود، در راستای ارتقای دانش، آگاهی، ترغیب افکارعمومی، افزایش سطح کارآمدی و توان کارشناسی جمعیت هلال‌احمر در هنگام بروز حوادث و سوانح و یا در مواقع عادی، خدمات فکری، مشورتی، مدیریتی و برنامه‌ریزی به جمعیت هلال‌احمر ارایه می‌کنند.
تمامی اساتید مراکز دانشگاهی، معلمان، مدیران اجرایی و ستادی نهادهای دولتی و غیردولتی، و بازنشستگان لشکری و کشوری، در این گروه سازماندهی می‌شوند.
گروه مهارت
داوطلبانی که با توجه به تخصص‌ها، تجربیات و حرفه خود، در هنگام بروز حوادث و سوانح و نیز در مواقع عادی، خدمات فنی و تخصصی ویژه‌ای در راستای رشته مهارتی و نیاز ارایه می‌کنند.
کلیه متخصصان در رشته‌های مختلف ازجمله پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و سایر کادردرمانی، صاحبان مشاغل فنی و مهندسی، حقوق‌دانان و... در این گروه سازماندهی می‌شوند.
گروه مشاركت
داوطلبانی که با توجه به فرصت کافی، تجربه و توانایی‌هایشان، به صورت موقت یا مستمر، علاقه‌مند به حضور و مشارکت در اجرای برنامه‌ها، فعالیت‌ها و انجام وظایف اجرایی، امدادی و عا‌م‌المنفعه در مواقع مختلف و براساس نیازها هستند.
هنرمندان در تمامی رشته‌ها، ورزشکاران، طلاب، مشاغل پشتیبانی، تدارکاتی و خدماتی، رانندگان خودروهای سنگین و سبک، تعمیرکاران خودروهای سنگین و سبک، مهارت‌های امور چاپ، طراحی، گرافیک و... در این گروه سازماندهی می‌شوند.
 خانه‌هاي داوطلب
خانه داوطلب به منظور گردهمایی و هدایت داوطلبان با هدف همفکری، برنامه‌ریزی و هم‌افزایی و ارایه کمک‌های خیریه و خدمات عام‌المنفعه به اقشار نیازمند، راه‌اندازی شده است.
از آن‌جا که داوطلبان از کلیه اقشار و آحاد جامعه بوده و ممکن است در صنوف و بخش‌های مختلف باشند، خانه‌های داوطلب در دو بخش عمومی و اختصاصی و در واحدهای متنوع، تأسیس و ایجاد شده‌اند.
هم اکنون خانه‌های داوطلب سازمان در شعب جمعیت هلال‌احمر، مساجد، روستاها، اداره‌ها، کارخانه‌ها و محله‌ها پذیرای اعضا و داوطلبان هستند. در صورت لزوم، امکان ایجاد خانه داوطلب مجازی نیز وجود دارد.
 اركان خانه داوطلبي
الف) اعضا و داوطلبان، ب) هیأت مدیره، ج) رئیس خانه داوطلب.
داوطلبان تحت پوشش بيمه حوادث
جمعیت هلال‌احمر موظف است برای کلیه اعضا و داوطلبانی که در برنامه‌ها و فعالیت‌های امدادی، پروژه‌های داوطلبی و سایر فعالیت‌های خیریه سازمان مشارکت می‌کنند، بیمه کوتاه‌مدت حوادث (برای همان روزهای فعالیت در برنامه‌های سازمان) تأمین کند.
خروج از داوطلبي
داوطلب می‌تواند هر زمان و به هر دلیلی، همکاری با سازمان را قطع کند اما سازمان از وی می‌خواهد حداقل دو هفته پیش از قطع کامل همکاری، این تصمیم را به صورت مکتوب و با ذکر دلایل، از طریق سرتیم یا سرگروه خود به اطلاع سازمان برساند.
 ضمن این‌که داوطلب باید اموال امانتی سازمان (کاور، کارت و غیره) را بازپس دهد.
همچنین از وی خواسته می‌شود تا در مصاحبه‌ای، دلایل قطع همکاری خود را توضیح دهد.
قدرداني از خدمت شما
اعضا و داوطلبانی که در طول مدت همکاری، اقدامات شاخص و ارزنده‌ای در زمینه ایثار، وقف و اهدا انجام داده، یا بیشتر از سرانه‌های همکاری در شرایط عادی و حادثه با سازمان همکاری داشته‌اند، به پیشنهاد رئیس شعبه جمعیت هلال‌احمر شهرستان و تأیید مدیر‌عامل هلال‌احمر استان، واجد شرایط دریافت تندیس مهرورزی (تندیس‌سال سازمان داوطلبان) خواهند شد.
 بدیهی است افراد ویژه و اقدامات شاخص و ارزنده، براساس آیین‌نامه نشان جمعیت هلال‌احمر، برای دریافت نشان جمعیت هلال‌احمر نامزد  می‌شوند.
همچنین اعضا و داوطلبان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی یا شرکت در طرح‌های ملی، گواهی شرکت در دوره دریافت می‌کنند.
 مي‌توانيد در رده‌هاي مختلف براساس عملكردتان فعاليت كنيد
اعضا براساس امتیازاتی که طی انجام فعالیت‌های داوطلبی کسب می‌کنند، به رده‌های عضویت ذیل ارتقا می‌یابند:
   عضو موقت
    عضو عادی
    عضو فعال
    عضو ارشد

 


تعداد بازدید :  265