شماره ۱۳۵۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
علی صابری، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری
تبلیغات نیازمند راه‌حل کارآمد است

پیامک‌ها و تماس‌های تبلیغاتی بعضا با محتوای نامناسب و حتی غیراخلاقی چند وقتی است که تبدیل به مزاحم‌های همیشگی تلفن‌های همراه شده‌اند. قاعدتا باید روال بدین‌ ترتیب باشد که در وهله اول پیامک تبلیغاتی برای هیچ‌کس ارسال نشود مگر این‌که خود فرد بخواهد پیام تبلیغاتی بگیرد.
برخی‌ها به این دلیل که در صورت حضور در خارج از مرزهای ایران و دریافت پیامک متحمل هزینه‌های گزافی خواهند شد، نمی‌خواهند پیام تبلیغاتی دریافت کنند و از گرفتن این‌گونه پیام‌ها رضایت ندارند؛ چرا که برایشان هزینه‌بر است. در حالی ‌که این روشی که مخابرات در پیش گرفته با حقوق آنها همخوانی ندارد؛ اما در صورتی ‌که برای مشترکانی که درخواست قطع پیامک‌ها را داشته‌اند مجددا پیام تبلیغاتی ارسال شود، فرد می‌تواند با مراجعه به مخابرات و نوشتن دادخواست از شرکت تبلیغاتی و مخابرات ادعای خسارت کند.
در همین زمینه یکی از مشترکان چند ماه قبل با مراجعه به دادگاه از مخابرات شکایت کرد. قاضی بعد از بررسی این پرونده دفاع مخابرات را برای این‌که مشترک باید اعلام می‌کرد که پیامک‌های تبلیغاتی برایش ارسال نشود، وارد ندانست. باید به این نکته توجه داشت که همه امکان و وقت شکایت در این زمینه را ندارند. موضوع ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، موضوعی است که به نظر می‌رسد باید توسط حقوقدانان مورد بحث قرار گیرد و راه‌حل کارآمدتری برای آن پیدا شود.البته این سوال نیز پیش می‌آید که اگر در دفتری باشید که شماره پیامک دارد و بخواهید موضوعی را اطلاع‌رسانی کنید آیا می‌توانید از شماره پیامک آن استفاده کنید یا این کار کافی نیست؟ اگر اطلاع‌رسانی از این طریق انجام شود و مشترک به مخابرات اعلام کند که پیامک حذف شود آن ‌موقع پیامک ارسال نمی‌شود و مشکلاتی به وجود می‌آید. باید در این بحث توجه داشت که حق داریم تبلیغ کنیم اما حق نداریم وارد حریم خصوصی افراد شویم و به ‌طور کل حریم خصوصی افراد را نباید مختل کرد.
ارسال تبلیغات جرم نیست
شکایت از ارسال پیامک تبلیغاتی در هر دادگستری‌ در بخشی تخصصی به نام دادسرا و دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای قابل ثبت و پیگیری است. قضات آشنا با مسائل کامپیوتری و فضای مجازی به این شکایت‌ها رسیدگی و با استفاده از کارشناسان خود رأی صادر می‌کنند. ارسال پیام تبلیغاتی جرم نیست مگر این‌که محتوای پیام چیزهایی باشد که خدمات مستهجن و قبیح یا امثال آن را ارایه دهد؛ در این صورت می‌توان به مرکز دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم مجازی و تبلیغات برای شکایت از این امر مراجعه کرد. در قانون مجازات اسلامی مجازات حبس و جریمه برای تبلیغات غیراخلاقی پیش‌بینی شده است البته با توجه به نوع تبلیغ، کارشناسان قضائی مسائلی نظیر این‌که تبلیغ گروهی است یا فردی یا سازمانی و محتوای آن چه چیزی را بررسی کرده، براساس آن رأی صادر می‌کنند. علی صابری به این نکته اشاره می‌کند: در‌ صورتی ‌که کارشناسان پیامک فرستاده‌شده را مصداق توهین تشخیص دهند یا تصاویر مستهجن و قبیح در آنها باشد، مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه‌ای با آن برخورد می‌کنند.طبق ماده ۱۸ جرایم رایانه‌ای: «‌هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به‌ وسیله سیستم رایانه یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت رأسا یا به ‌عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام‌های رسمی به‌ طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این‌که از طریق یاد‌شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت به حبس از نود و یک روز تا دو ‌سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل‌میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»


تعداد بازدید :  277