شماره ۱۳۵۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲ اسفند
صفحه را ببند
گزارش سه‌ روز عملیات طاقت‌فرسای امدادگران برای پیدا کردن محل سقوط هواپیما
غلبه‌بر دنا با استراتژی هلال
نیروهای امدادی، توانستند پیکر برخی از سرنشینان هواپیمایATR72 را از ارتفاع 4 هزار متری دنا بیرون بکشند در جلسه‌های کمیته فنی جست‌وجو و نجات، براساس تجربه هلال، پیشنهاد شد 30 تیم عملیاتی تخصصی از جنوب و شمال و 4 بالگرد از این دو جناح وارد عمل شوند تا شناسایی زودتر و موثرتر انجام شود نتیجه رمزنگاری دستگاه های CVR هواپیماهای سقوط کرده سال‌های اخیر، منتشر نشده است شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو که به امدادگران پیوست: تا آخرین لحظه امیدوار بودیم چند نفر زنده باشند «شهروند» از قوانین پرواز و حقوق مسافران در پروازهای داخلی و خارجی گزارش می‌دهد

سُمیرا زمانی|  برای کسی که امدادگر است، سخت است که از ابتدا، مرگ حادثه‌دیده را بپذیرد. او امیدوار است که بدون فوت وقت در محل حادثه حاضر شود و جانی را نجات دهد. حادثه دنا اگر چه امیدها را ناامید از حیات حادثه‌دیدگان کرده بود اما نجاتگران هلال با دل آشوب‌زده و غمناک خانواده‌ها چه می‌توانستند بکنند؟ با یک ملت که منتظر خبری هر چند کوتاه بودند چه می‌توانستند بکنند؟ شاید در آخرین لحظات دومین شب بود که استراتژی متفاوت هلال به رأی گذاشته و آغاز شد. 15 گروه از جنوب و 15 گروه از شمال به سمت نقطه‌ای که می‌توانست محل سقوط باشد، گسیل شدند؛ گروه‌هایی با تجهیزات و امکان استقرار شبانه. حالا دیگر می‌شد بر دنا غلبه کرد و جان‌های از دست رفته را از او باز ستاند هر چند بی‌جان!
هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج یکشنبه 29 بهمن‌ماه مانند همیشه از فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمد و بنا بود با وجود هوای نامساعد به ظهر نرسیده همه مسافران در مقصد مشغول کارهایشان باشند، اما این‌طور نشد. قبل از ظهر تمام سایت‌ها و کانال‌های خبری میزبان خبر سقوط این هواپیما شدند. اسمش حادثه بود و بنا بر ماموریت همیشگی، جمعیت‌ هلال‌احمر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای کمک‌رسان وارد کارزار جست‌وجو شد. شرح حادثه این بود که هواپیمای مسافربری شرکت آسمان از مبدأ تهران به مقصد یاسوج سقوط کرده است. جمعیت هلال‌احمر طی تماس تلفنی از فرودگاه یاسوج با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان کهگیلویه‌وبویراحمد در ساعت 9:45 مبنی بر عدم ارتباط با هواپیما از حادثه مطلع شد.
کاش فرصت نجات فراهم می‌شد
بعد از قطعی‌شدن سقوط هواپیمای مسافربری، رئیس جمعیت هلال‌احمر در پیامی جان‌باختن جمعی از هموطنان را در حادثه سقوط هواپیمای مسافری تسلیت گفت. وی با اشاره به این‌که کاش این سانحه هرگز اتفاق نیفتاده بود و حتی کاش فرصت نجات برای امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های امدادی فراهم می‌شد، اذعان کرد که جمعیت هلال‌احمر از لحظات اولیه حادثه آماده خدمت‌رسانی بود و همچنان نیز براساس پروتکل‌های امدادی درحال بررسی وضع حادثه و یافتن مفقودان است. پیوندی اشاره داشت که تداوم سوانح طبیعی و غیرطبیعی در ماه‌های گذشته یک پیام مهم را برای همه ما از مردم تا مسئولان دستگاه‌های اجرایی دارد و آن این‌که باید بیشتر از همیشه آماده مواجهه با حوادث باشیم. جمعیت هلال‌احمر با تمام توان درحال افزایش ظرفیت و توانمندی خود برای مواجهه با حوادث است و در این مسیر همچنان به مردم انساندوست ایران نیاز دارد.
حضور 190 نیروی عملیاتی در منطقه
در ادامه عملیات جست‌وجو در کوهستان دنا جلسه ویدیو‌کنفرانس دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در سالن EOC ساختمان صلح برگزار  و محمود محمدی‌نسب با ارتباط ویدیوکنفرانس با استان‌های درگیر در عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیمای مفقودی در دناکوه از آخرین جزییات این عملیات مطلع شد. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: 190 نیروی عملیاتی در قالب 5تیم در منطقه برای جست‌وجو آماده شده‌اند و همچنین 5 بالگرد و چند گروه پهپادی درحال بررسی منطقه هستند. وی در این جلسه گفت: عملیات جست‌وجو برای لاشه هواپیما همچنان ادامه دارد. درحال حاضر ۴۵ تیم عملیاتی درحال آماده‌سازی برای جست‌وجو هستند. از استان‌های اصفهان، فارس، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد تیم‌هایی برای کمک اعزام شده‌اند.
وی با اشاره به شرایط جوی نامناسب گفت: طول منطقه ۹۰کیلومتر و عرض آن ۱۵ کیلومتر است که شعاع بسیار بالایی است و با توجه به شرایط جوی نامناسب، کار برای جست‌وجوگران دشوار می‌شود.
محمدی‌نسب ادامه داد: دو دستگاه بالگرد در منطقه هستند و یک دستگاه بالگرد دیگر به آنها اضافه خواهد شد. چند گروه پهپادی نیز در منطقه حاضر شده‌اند و درحال گشتزنی هستند. از استان مرکزی، همدان و استان تهران تیم‌هایی برای اعزام آماده شده‌اند که در صورت مشخص‌شدن محل حادثه به سایر امدادگران می‌پیوندند. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در آخر گفت: بارش‌ها از فردا بعد از ظهر بیشتر خواهد شد و میزان بارش برف در روزهای آتی به بیش از یک متر خواهد رسید.  
ناکامی دو روزه
در دو روز ابتدایی با توجه به شرایط جوی و قلل مرتفع منطقه و تعدد نقاط برای جست‌وجو، اگر چه بسیاری از گروه‌های تخصصی گرد آمده بودند اما هربار که امید به یافتن منطقه سقوط تقویت می‌شد، پس از ساعت‌ها تلاش با ناکامی مواجه شده و نجاتگران پرتلاش دست خالی از عملیات جست‌وجو بازمی‌گشتند.
تغییر استراتژی جست‌وجو
اما بعد از گذشتن دو روز از حادثه سقوط هواپیما، لاشه آن صبح روز سه‌شنبه پیدا و کار انتقال پیکر مسافران به پایین کوه با سختی زیاد توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر آغاز شد. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر پس از پیدا شدن هواپیما در رابطه با تغییر استراتژی این جمعیت که درنهایت منجر به پیدا شدن لاشه هواپیما شد به «شهروند» گفت: دوشنبه جلسات کمیته فنی به شکل جدی برگزار شد و درنهایت ساعت 12شب به این نتیجه رسیدیم که باید استراتژی جست‌وجو را تغییر دهیم. براساس تجربه پیشنهاد دادیم که 30 تیم عملیاتی تخصصی از جنوب و شمال و 4 بالگرد نیز از این دو جناح وارد عمل شوند تا کار شناسایی را زودتر
انجام دهیم.
وی ادامه داد: از صبح سه‌شنبه 100 نیروی تخصصی برف و یخ که همگی هیمالیانورد هستند به شکل کاملا حرفه‌ای کار جست‌وجو را آغاز کردند و از نخستین تیم‌هایی بودند که به لاشه هواپیما رسیدند. این تیم به صورت تخصصی کار را عهده‌دار شده و حتی برای شب آمادگی ماندن و کمپ زدن در منطقه را دارند. 215 نیروی پشتیبان نیز در پادنا آماده‌باش هستند.
بنا بر گفته‌های رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، 4فروند بالگرد جمعیت، 62 سورتی پرواز در روزهای دوشنبه و سه شنبه داشته‌اند. در کنار رئیس و معاون عملیات سازمان امداد و نجات مدیران عامل جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و اصفهان نیز در منطقه حضور داشته و عملیات را به شکل مستقیم مدیریت کردند.
بسیج نیروها و بالگردهای جمعیت هلال‌احمر برای انتقال اجساد
در پی تأیید پیدا شدن لاشه هواپیمای سقوط کرده تهران به یاسوج در یکی از مناطق برف‌گیر منطقه نوقل، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از تلاش‌های یگان پهپادی وهوافضای سپاه برای کمک به یافتن لاشه هواپیمای مفقود شده به‌طور ویژه تشکر کرد. محمود محمدی‌نسب گفت: سازمان هوافضای سپاه به درخواست جمعیت هلال‌احمر از شامگاه یکشنبه با تجهیزات پهپادی خود در ۵۰ کیلومتری نقطه جغرافیایی اعلام شده، مشغول گشتزنی و تهیه تصاویر بودند که خوشبختانه در صبح‌گاه سه‌شنبه موفق به تشخیص محل دقیق سقوط و یافتن لاشه هواپیمای سقوط کرده شدیم. وی از تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص به‌طور ویژه تشکر و اعلام کرد کلیه نیروها و بالگردهای جمعیت هلال‌احمر برای انتقال اجساد بسیج شده‌اند.
انتقال پیکرها
کبادی، مسئول تیم هلال‌احمر در منطقه، غروب روز گذشته اعلام کرد که نیروهای امداد کوهستان هلال‌احمر ما به محل سقوط هواپیما رسیده‌اند. او گفت: درحال‌حاضر پیکرها را از لابه‌لای لاشه‌های هواپیما به کاورها و بسکت‌ها انتقال می‌دهیم. ریزش برف در اطراف هواپیما دسترسی ما را سخت کرده و فقط قسمتی کوچکی از هواپیما خارج از برف است.
شرایط سخت امدادگران کوهستان
امدادگران کوهستان هلال‌احمر برای یافتن و انتقال اجساد کار دشواری دارند.ماندن درشرایط سخت کوهستان جانشان راتهدید می‌کند اما آنها مثل همیشه برای آرامش دیگران تلاش می‌کنند. برای سلامتی‌شان دعا کنید.

پیام تسلیت نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج
امدادگران همیشه در صحنه از لحظات ابتدایی وقوع حادثه اعزام شده‌اند

شهروند|  در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج و جان‌باختن تعدادی از هم‌وطنانمان در این حادثه، حجت الاسلام والمسلمین معزی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر، پیام تسلیتی صادر کرد. متن پیام به شرح زیر است.
«بسمه تعالی»
جان‌باختن جمعی از هموطنان عزیزمان در سانحه هوایی 29 بهمن‌ماه، ملت بزرگ ایران را در غم و اندوه فرو برد.
اینجانب با کمال تأسف و تاثر این حادثه ناگوار را به خانواده‌های داغدار و مصیبت‌دیده و همچنین مردم شریف ایران، که دیگربار در اندوه از دست‌دادن هم‌میهنان خود آزرده‌خاطر و متاثر گشته‌اند، تسلیت عرض نموده و برای از دست‌رفتگان آمرزش و غفران الهی را خواستارم.
امدادگران و نجاتگران همیشه در صحنه جمعیت هلال‌احمر از لحظات ابتدایی وقوع این حادثه غمبار، با تمام توان و امکانات برای کمک و امدادرسانی به محل‌های احتمالی سقوط این هواپیما اعزام شده و برای یافتن اثری از این حادثه، تلاش خواهند کرد.»


تعداد بازدید :  1394