شماره ۱۳۵۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

مخالفت ریاض با پیشنهاد دوحه برای انعقاد توافق امنیتی
وزیر خارجه عربستان‌سعودی اعلام کرد که برخلاف آنچه قطر پیشنهاد داده است، ریاض خواهان مشارکت در یک ائتلاف امنیتی منطقه‌ای همچون اتحادیه اروپا نیست.
به‌گزارش ایسنا، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانسی خبری در وین با اشاره به شورای همکاری خلیج فارس گفت: ما عملا تشکیلات این‌چنینی داریم. وی افزود: امیدواریم که قطری‌ها به مسیر درست بازگشته و از حمایت خود از تروریسم دست بکشند. اگر این کار را بکنند، عضوی می‌شوند که از حضور آن در شورای همکاری استقبال می‌شود و در آن‌صورت می‌توانند برای بهبود شرایط امنیتی تمامی ما عمل کنند.
 پیشتر تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر از کشورهای منطقه خواست تا اختلافات خود را کنار گذاشته و توافق امنیتی را همچون اتحادیه اروپا امضا کنند تا منطقه را از لبه پرتگاه دور سازند. وی درباره واکنش به انتقادات حقوقی علیه اقدامات ائتلاف عربی علیه یمن مدعی شد: برای تحقق پیشرفت در یمن تلاش می‌کنیم. ما روند انسانی فراگیر را آغاز کرده و برای گشودن بنادر اقدام می‌کنیم. وی ادعا کرد: یمن همسایه ماست و برای بهبود وضع این کشور تلاش و از ماموریت فرستاده سازمان ملل به یمن حمایت می‌کنیم. وی مدعی شد: حوثی‌ها با حملات موشکی به عربستان قطعنامه‌های بین‌المللی و حاکمیت ما را نقض می‌کنند.

تلاش دولت میانمار برای پاک کردن آثار گورهای جمعی
به‌گفته یک گروه ناظر حقوق بشر، دولت میانمار برای از میان برداشتن شواهد مربوط به قتل عامل روهینگیایی‌ها توسط نیروهای ارتش، اقدام به نابود کردن یک گور دسته‌جمعی با بولدوزر کرده است. به گزارش گاردین، این ادعا پس از انجام تحقیقات از سوی آژانس‌های خبری آسوشیتدپرس و رویترز مطرح شده که در آن شواهدی درباره وجود گورهای دسته‌جمعی وجود داشت. پروژه آراکان که شامل شبکه‌ای از اسناد مربوط به نقض حقوق بشر علیه جامعه مسلمانان روهینگیا در غرب میانمار است، ویدیویی را برای گاردین از محل گور دسته‌جمعی پیش از انهدام آن توسط نیروهای امنیتی میانمار ارسال کرد.کریس لوا، مدیر پروژه آراکان گفت: استفاده از بولدوزر نشان‌دهنده بخشی از تلاش دولت برای مخفی کردن شواهد مربوط به گور دسته‌جمعی است که گزارش‌هایی از آن در رسانه‌ها و آژانس‌های خبری منتشر شد. وی ادامه داد: دو مورد از این گورهای دسته‌جمعی که ما از آنها مطلع هستیم، گزارش‌هایی درباره‌شان در رسانه‌ها آمده اما روز پنجشنبه، یکی از گورها با بولدوزر تخریب شد. به این ترتیب، مشخص است که دولت میانمار درصدد مخفی کردن شواهد است. کمپانی‌های خصوصی این کار را انجام داده‌اند. آنها از مرکز میانمار آمده‌اند نه از راخین. مشخص است که این کار به دستور دولت صورت می‌گیرد.

 


تعداد بازدید :  291