شماره ۱۳۵۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲ اسفند
صفحه را ببند
در واکنش به تیراندازی در مدرسه‌ای در فلوریدا انجام شد
تظاهرات دانش‌آموزان آمریکا علیه قوانین حمل سلاح

به‌دنبال حادثه تیراندازی در دبیرستانی در فلوریدای آمریکا و کشته شدن 17 نفر، دانش‌آموزان قصد دارند با برگزاری تظاهراتی گسترده در واشنگتن حمایت خود از قوانین نظارت بر حمل اسلحه را اعلام کنند.
به‌گزارش رویترز، دانش‌آموزان آمریکایی، آزرده از مرگبارترین تیراندازی دبیرستانی در تاریخ آمریکا، بسیج شده و با سازماندهی تظاهراتی ملی در حمایت از قوانین حمل اسلحه، قصد دارند تا سیاستمداران را به چالش بکشند. به اعتقاد آنان، سیاستمداران در محافظت از دانش‌آموزان ناکام بوده‌اند.
به‌دنبال تیراندازی روز چهارشنبه هفته گذشته در محوطه دبیرستان «مارجری استونمن داگلاس» در جنوب ایالت فلوریدا که براساس گزارش‌ها، توسط یکی از دانش‌آموزان پیشین آن رخ داد، دانش‌آموزان این دبیرستان با استفاده از رسانه‌های اجتماعی درحال برنامه‌ریزی برای برگزاری تظاهراتی گسترده در ایالت واشنگتن آمریکا هستند.
دانش‌آموزان دبیرستان فلوریدا نیز در تدارک تظاهراتی در روز 24 مارس (فروردین 97) در واشنگتن موسوم به «تظاهراتی برای زندگی» هستند. آنها می‌خواهند با این اقدام توجه مقامات را به ایمنی مدارس جلب و از قانون‌گذاران بخواهند تا قوانین سختگیرانه‌تری برای حمل اسلحه اعمال کنند. تقاضای اعمال تغییرات در قانون حمل سلاح توسط جوانانی که هنوز برای شرکت در انتخابات و رأی دادن نیز به سن قانونی نرسیده‌اند، برای مدت‌ها به بحث داغ حامیان قانون کنترل و مالکیت اسلحه بدل شده است.
دانش‌آموزان دبیرستانی، رهبران سیاسی ازجمله دونالد ترامپ را به‌عنوان مسئول اصلی حوادث چهارشنبه گذشته، به بی‌توجهی و عدم اقدام مقتضی متهم کردند. این خبرگزاری افزود: خشم دانش‌آموزان کاخ سفید را بر آن داشت تا طی چند روز آینده جلسه دادرسی را با حضور دانش‌آموزان و معلمان دبیرستانی برگزار کند. در همین‌حال، رهبران دموکرات متعهد شدند تا در جهت کاهش خشونت، تلاش‌های خود را برای مبارزه با لابی قدرتمند اسلحه افزایش دهند. نیکلاس کروز مظنون 19ساله حادثه تیراندازی با اتهاماتی از قبیل قتل 14 دانش‌آموز و سه کارمند و زخمی شدن بیش از 12 نفر روبه‌رو است. به دنبال این حادثه، آمریکا لقب خشونت‌بارترین کشتار دانش‌آموزی را از آن خود کرد. گفتنی است، ده‌ها دانش‌آموز در شهر پارکلند روز جمعه و پس از حمله فلوریدا، علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و انجمن ملی سلاح این کشور تظاهرات کردند. تیراندازی مرگباری که چهارشنبه هفته گذشته در یکی از دبیرستان‌های ایالت فلوریدای آمریکا روی داد، منجر به کشته‌شدن 17نفر شد.
ده‌ها دانش‌آموز نوجوان نیز با تحصن در پیاده‌روهای مقابل کاخ سفید خواستار واکنش ریاست‌جمهوری آمریکا درخصوص سیاست کنترل سلاح در پی تیراندازی در دبیرستانی در فلوریدا شدند.
به‌گزارش آسوشیتدپرس، یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع اظهار کرد: بسیار مهم است که ما خشم خود را ابراز و برای تغییر در سیاست کنترل سلاح آمریکا تلاش کنیم. وی افزود: هر روز که با والدینم خداحافظی می‌کنم، می‌دانم که ممکن است دیگر هیچ‌گاه آنها را نبینم. یکی دیگر از دانش‌آموزان حاضر در این تظاهرات اظهار کرد: واقعا فکر می‌کنم که آنان می‌خواهند صدای ما را بشنوند. امیدوارم مقامات در پی قوانین منطقی درخصوص بررسی مقدماتی سختگیرانه برای فروش سلاح باشند.
دانش‌آموزان معترض متعهد شدند که در پی حادثه تیراندازی در دبیرستانی در فلوریدا اعمال فشار خود را بر کنگره ادامه دهند. برخی از شرکت‌کنندگان در این تجمع بنرهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «فرزندانتان روی شما حساب می‌کنند». در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از سیاست تشدید بررسی‌های اولیه پیش از فروش سلاح حمایت کرد.
رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل واکنش کمرنگش در مقابل حادثه تیراندازی این دبیرستان و حمایت‌های شدیدش در گذشته از انجمن ملی سلاح آمریکا با انتقادهایی مواجه شده است. سارا‌ هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: ترامپ درباره لایحه‌ای با هدف تقویت گزارش سوابق جرایمی که می‌تواند افراد را از خرید سلاح گرم بازدارد، با جان کورنین، سناتور جمهوریخواه و کریس مورفی، سناتور دموکرات مذاکراتی را صورت داده است.
وی افزود: رئیس‌جمهوری با سناتور کورنین درخصوص لایحه‌ای دو حزبی صحبت کرد و سناتور مورفی طرح توافق فدرال با قانون بررسی سابقه کیفری خریداران اسلحه را مطرح کرد. درحالی‌ که مذاکرات درباره این طرح همچنان ادامه دارد، رئیس‌جمهوری از اقداماتی برای توسعه فرآیند بررسی سوابق کیفری حمایت می‌کند. دانش‌آموزان، ‌معلمان و سیاستمداران از دونالد ترامپ و کنگره آمریکا درخواست کرده‌اند که در پی حادثه تیراندازی در دبیرستانی در فلوریدا از تکرار چنین حوادثی در آینده جلوگیری کنند. برخی از جمهوریخواهان همچنان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا اعمال محدودیت‌های فروش سلاح پاسخ مناسبی برای بحران موجود است یا خیر. دموکرات‌ها نیز، بر این باورند که بالابردن محدودیت سنی برای خرید سلاح و ایجاد زمان انتظار برای خرید اسلحه کافی نیست.
از زمان بروز این تیراندازی دانش‌آموزان درخصوص مطرح‌کردن درخواست‌هایشان برای افزایش تدابیر کنترل فروش اسلحه مصمم‌تر شده‌اند و بسیاری به این مسأله اشاره دارند که سیاستمداران از انجمن ملی سلاح آمریکا حمایت مالی دریافت می‌کنند و برخی نیز از ترامپ انتقاد کرده و می‌گویند؛ به جای آن‌که او خود اقدامی در این خصوص انجام دهد و محدودیت‌هایی را برای فروش اسلحه مطرح کند، دموکرات‌ها را برای این اتفاق سرزنش می‌کند.
در ادامه این اعتراضات، دانش‌آموزان طرح راهپیمایی‌های دیگری را با هدف درخواست برای اصلاح قوانین فروش سلاح اعلام کرده‌اند؛ این تظاهرات با نام «راهپیمایی برای جانمان» در روز ۲۴ مارس در سراسر آمریکا برگزار خواهد شد. گروهی از دانش‌آموزان متعهد شده‌اند که این اعتراضات را به نقطه عطفی در بن‌بست مسأله کنترل فروش سلاح در آمریکا بدل کنند.


تعداد بازدید :  188