شماره ۱۳۵۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲ اسفند
صفحه را ببند
افشاگران آواره

محمد سرابی روزنامه نگار

بردلی منینگ دو کار را همزمان انجام داد؛ اول فاش کردن اسرار نظامی ارتش آمریکا و دوم تغییر جنسیت از مرد به زن. البته این دو کار ارتباطی با هم نداشتند ولی در یک مقطع باعث اتفاقی شدند منینگ و طرفدارانش را کمی نگران کرد. ارتش آمریکا او را که از بردلی تبدیل به «چلسی» شده بود و «ظاهر کاملا زنانه» داشت، دستگیر کرد و به زندان مردان انداخت چون از نظر ارتش هنوز «مذکر» محسوب می‌شد و اینکه بین یک گروه سرباز خلافکار بازداشتی چه اتفاقی برایش می‌افتد دیگر به توانایی خودش بستگی دارد. کسی که جرأت داشت فیلم تیراندازی بالگرد آپاچی به غیرنظامیان عراقی را از آرشیو خارج کند و به سایت ویکی لیکس بدهد، حتما می‌تواند در زندان هم از پس مشکلاتش بر بیاید.
امروزه دولت،‌ نظام اطلاعاتی و ارتش آمریکا با انتشار اسناد رسمی روبه‌رو است. تشکیلات امنیتی عریض و طویل آمریکا دایماً به این مشکل برخورد می‌کند که اطلاعاتی از فعالیت‌های مختلف مرتبط با امنیت در فضای اینترنت پخش می‌شوند، ایمیل‌های سیاستمداران لو می‌رود، فیلم‌های جنگی سر از فهرست پربازدیدترین ویدیو‌های هفته در می‌آورند و بدتر از همه اینکه عوامل این کار‌ها از آمریکا فرار می‌کنند یا اگر هم به موقع دستگیر شوند آنقدر طرفدار و پشتیبانی تبلیغاتی دارند که نمی‌شود آن‌ها را با خیال راحت مجازات کرد. قوانین حقوقی هم دست بازجویان را درباره اتباع آمریکا که از حقوق خود خبر دارند، باز نگذاشته است. فیلمی که منینگ منتشر کرد نشان می‌دهد بالگرد آپاچی ارتش گروهی غیرنظامی را در خیابان‌های بغداد دیده است و به تصور اینکه تروریست‌ هستند و سلاح به همراه دارند آن‌ها را زیر رگبار قدرتمند مسلسل خود کشته است. مکالمه تیرانداز هم در فیلم ضبط شده و مشخص است که آن‌ها می‌دانستند ممکن است، اشتباه کنند. گلوله‌های بالگرد نزدیک 12 نفر را می‌کشد که هیچ کدام مسلح یا تروریست نبودند.
منینگ هزاران سند را به سایت افشاگر ویکی لیکس داده است که حجم آن‌ها مشخص نیست. اگر خودش به کسی نگفته بود که این کار را انجام داده دستگیر نمی‌شد ولی بالاخره ارتش او را پیدا کرد و کشمکشی میان قطب قضایی - نظامی کشور و هواداران آزادی اطلاعات و رسانه‌های آغاز شد؛ در حالی که چلسی در زندان مردان بود.
دو شخصیت دیگر مانند او هم در شرایط کمابیش مشابهی هستند. «جولیان آسانژ» که سایت ویکی لیکس را اداره می‌کند و به دلیل ساختن همین سایت محوری‌ترین شخصیت افشاگری‌های سیاسی بین‌الملل است از سال 2012 به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است و پلیس انگلیس منتظر است تا این جوان موسفید لحظه‌‌ای ساختمان را ترک کند تا او را به دام بیندازد. «ادوارد اسنودن» نفر بعدی است که قبلاً تحلیلگر چند سازمان امنیتی در آمریکا بود و با کوله‌باری از اطلاعات ارزشمند این کشور را ترک کرد. او بعد از مدتی اقامت در هنگ‌کنگ و مسکو بالاخره به روسیه پناهنده شد اما به دلیل شرایط سیاسی خاص این کشور که میانه‌ای با آزادی اطلاعات و کنشگری سیاسی ندارد، فعالیت محدودی دارد.
منینگ اخیراً یک کار دیگر هم انجام داده و آن ورود به سیاست به شکل حرفه‌ای است. باراک اوباما با اختیارات خودش این نظامی سابق را آزاد کرد و او یک ماه پیش برای نامزدی در انتخابات مجلس سنای ایالت مریلند اقدام کرد. منینگ سرباز خوبی بود که در طول خدمت کوتاهش در ارتش، مدال‌های افتخار هم به دست آورده است.


تعداد بازدید :  341