شماره ۱۳۵۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲ اسفند
صفحه را ببند
درس زندگی در نخستین سال آموزگاری

محمدجواد موسایی- آموزگار| اولین سال تدریسم را می‌گذرانم؛ آن هم در کلاس دوم دبستان. دانش‌آموزانم کودکانی پاک و بی‌آلایش و تشنه‌اند؛ تشنه آموختن و نیازمند شاد بودن. نمی‌خواهم در نخستین سال معلمی‌ام با نمره و آزمون و مقایسه‌شان با دیگران در رقابت بی‌پایان درسی، غمگین و نگرانشان کنم. می‌خواهم هم بیاموزند وهم لذت ببرند و هم آماده شوند برای آینده؛ آینده‌ای روشن و امیدوارکننده. نمی‌خواستم در نخستین آزمون معلمی‌ام و نخستین سال‌های دانش‌آموزی‌شان کامشان را با نمره تلخ کنم. از این رو با تهیه متن زیر کوشیدم افزون بر این که نمره‌هایشان را به آنان اعلام نکنم به پدر و مادرانشان نیز بگویم که نمره قبولی من به فرزندان شما و دانش‌آموزان دوست داشتنی خودم نه در چارچوب نمره‌های خشک درسی که به خاطر آموختن درس‌های زندگی برای آینده است؛ آینده‌ای اخلاقی و انسانی. و حالا کارنامه یک‌ترم تلاش من و دانش‌آموزانم:
به نام آنکه جان را فکرت آموخت
عزیزم، سلام
امیدوارم که حال دلت حسابی خوب باشد. هنگامی که این متن را می‌نویسم تو کودکی 8 ساله هستی. قبل از هرچیز از تو می‌خواهم که در نگهداری این متن کوشا باشی.
- دانش‌آموز عزیزم در این جا می‌خواهم از تجارب زندگی شخصی و دیدگاه‌هایم برایت بگویم. البته تو کاملاً آزادی که در زندگی خود با دیدگاه‌های من موافق و یا مخالف باشی. من به طرز فکر تو احترام خواهم گذاشت.
- دانش‌آموز عزیزم اگر تو نمرات بالایی کسب کردی که عالی است و نتیجه تلاش و زحمت خودت است. در غیر این صورت نا امید نباش و هیچ وقت اجازه نده به خاطر نمره، اعتماد به نفس و شخصیتت خدشه‌دار شود.
- دانش‌آموز عزیزم راهی که از ابتدای سال شروع کردیم و به پایان خواهیم برد فقط یک امتحان بود ولی بدان که تو برای چیزهای بزرگتری در زندگی به دنیا آمده‌ای.
- دانش‌آموز عزیزم فارغ از هر نمره‌ای که کسب کردی، من تو را با تمام وجود دوست خواهم داشت.
- دانش‌آموز عزیزم تو را به خاطر نمراتت قضاوت نخواهم کرد و بدان که جامعه نیز تو را به میزان انسانیتت قضاوت خواهد کرد، پس همیشه مهربان باش.
- دانش‌آموز عزیزم هرگز فکر نکن که فقط دکترها و مهندس‌ها تنها انسان‌های خوشحال و خوشبخت روی زمین هستند؛ تو در هر پست و مقامی که هستی می‌توانی خوشبخت‌ترین فرد روی کره‌ زمین باشی به شرط آن که شرافت را سرلوحه کارت قرار دهی.
- دانش‌آموز عزیزم شرافت یعنی بر اساس ارزش‌ها عمل کردن نه براساس منافع شخصی خودت. این نکته را خوب به خاطر بسپار.
- دانش‌آموز عزیزم سخنی را شنیده‌ام که بر تمام روح و جان من نشسته، آن را به یادگار به تو تقدیم می‌کنم: «ستایشگر معلمی باش که اندیشیدن را به تو بیاموزد نه اندیشه‌ها را».
- دانش‌آموز عزیزم شاید در این روزها پافشاری سختی برای دانستن نمره‌هایت داشته باشی. من اعلام می‌کنم که به علت معنا کردن انسانیت با قلب مهربانت، برای ما آدم بزرگ‌ها کمال نمره را از من یعنی معلمت دریافت کردی و آن «خیلی خوب» است. پس همیشه در زندگی‌ات «خیلی خوب» بمان.

دیدگاه‌های دیگران

آ
آقای مجدد هستم |
مخالف 0 - 0 موافق
بسیار عالی و بسیار تشکر می کنیم از جناب آقای محمد جواد موسایی و تبریک می گوییم به این دیدگاه ارزشمندی که دارند امید وارم در همه ی عرصه های زندگی موفق باشند وبسیار خوشحالیم از این پیروزی شما
|
مخالف 0 - 0 موافق
سلام آقا و خانم خراسانی هستیم بسیار عالی امیدوارم در تمام عرصه های زندگیتون موفق و پیروز باشید و به این دیدگاه ارزشمند شما تبریک می‌گوییم برادر گرامی امیدواریم همیشه پیروز و سربلند باشید 🙏 🙏

تعداد بازدید :  406