شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
قائم مقام معاونت توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خبر داد
6‌میلیون فقیر در ایران

شهروند| وجود6‌میلیون فقیر در کشور؛ این جدیدترین آماری است که از تعداد فقرا در ایران اعلام شده و این بار از زبان قائم مقام معاونت توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد. علی شریف‌روحانی گفته است که درحال حاضر 6‌میلیون فقیر در کشور وجود دارند:  «این فقرا عائله و تحت پوشش و عنایت نظام هستند چرا که نظامی که برپایه اسلام و عدالت شکل گرفته است نمی‌تواند نسبت به فقرای جامعه خود بی‌تفاوت باشد.» به گفته او درحال حاضر 350‌هزار دانش‌آموز و 110‌هزار دانشجو در شبکه حمایتی کمیته امداد امام خمینی(س) ثبت نام و خدمات آموزشی و تحصیلی به آنان ارایه می‌شود.
تعداد فقرا در کشور همیشه یکی از مسائل بحث‌برانگیز بوده است؛ از تعیین خط فقر تا تعداد افراد زیر خط فقر در سال‌های گذشته باعث بحث و نظرهای زیادی در ایران شده است.  اختلاف آمارها از تعداد فقرا از زبان مسئولان اقتصادی و کمیته امداد یکی دیگر از مسائل مربوط به موضوع فقر در ایران است. مثلا حالا و بعد از آن قائم‌مقام معاونت توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد از وجود شش‌میلیون فقیر در ایران خبر می‌دهد که همین 28 آذر پارسال بود که حسین انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد را نزدیک ۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر و افرادی را که از خدمات موردی این نهاد در کشور برخوردارند، نزدیک ۳‌میلیون نفر اعلام کرد. به گفته او از این تعداد، یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر سالمند، حدود ۸۰۰‌هزار دانشجو و دانش‌آموز و زنان سرپرست خانوارند.  آمار 4‌میلیون نفری که او اعلام کرد، جدای از تعداد فقرایی است که تحت پوشش کمیته امداد نیستند.  
از طرف دیگر در تیرماه گذشته وزارت اقتصاد با انتشار گزارشی با بررسی نتایج اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که پس از اجرای این قانون قدرت اقتصادی خانوارهای کشور ۲۵‌درصد کاهش یافته و هم‌اکنون ۳۱‌درصد خانوارها زیر خط فقر هستند.  او بعد از آن این آمار را اعلام کرد که براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن 90 در ایران ۲۰‌میلیون و ۷۰۳‌هزار و ۹۵۳ خانوار زندگی می‌کنند و اگر براساس گزارش وزارت اقتصاد، 31‌درصد خانوارها زیر فقر باشند، درحال حاضر 6‌میلیون و 510‌هزار خانوار در ایران زیر خط فقرند.  براساس سرشماری‌سال 90 تعداد نفرات در هر خانوار ایرانی معادل ۳,۶ نفر است و اگر این تعداد را در تعداد 6‌میلیون و 510‌هزار خانوار زیر خط فقر ایران ضرب کنیم، می‌توان گفت که 23‌میلیون و 436‌هزار نفر در ایران زیر خط فقرند.  
از طرف دیگر همین دو هفته پیش بود که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت در ایران، ۵ تا ۶‌میلیون نفر دارای ثروت بالا در سطح ثروتمندان کشورهایی مثل آمریکا هستند و ۷‌میلیون نفر در فقر شدید به سر می‌برند و امنیت غذایی‌شان در مخاطره است. به گفته او از‌سال ۸۳ تا به حال به استثنای‌سال ۸۶ که میزان این شاخص، کمی کاهش یافت، فقر شهری رو به افزایش بوده است.   قبل از او و در اردیبهشت گذشته علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، در سخنانی در مراسم آغاز هفته سلامت در یکی از مدارس تهران گفت که «یک‌درصد جامعه فقیر هستند و توانایی سیر کردن شکم‌هایشان را ندارند.  
حسین راغفر، اقتصاددانی که از او به‌عنوان «طراح نقشه‌ فقر ایران» یاد می‌شود دراین‌باره می‌گوید: «حدود ۴۰‌درصد جمعیت کشور زیر خط فقر مطلق و ۱۰‌درصد زیر خط فقر شدید یا خط فقر گرسنگی به سر می‌برند.»
او می‌گوید که براساس محاسبات تیم پژوهشی او خط فقر در‌سال ۹۳، با توجه به نرخ تورم برای خانواده 5‌نفره در شهر تهران حدود 2‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان است و در سطح کشوری برای مناطق مختلف این رقم حدود یک‌‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان محاسبه می‌شود. 


تعداد بازدید :  307