شماره ۱۳۵۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲ اسفند
صفحه را ببند
وضع یک فیلم، از گذشته تا حال
به اکران «عصبانی نیستم!» دلخوش نباشیم
درمیشیان: اصلاح مجدد فیلم، توهین به مخاطب است کمیسیون فرهنگی مجلس: درصددیم زمینه اکران فراهم شود سازمان سینمایی: 5 دقیقه دیگر حذف کنید کاتب عضو هیأت‌رئیسه مجلس: درمیشیان حاضر به حذف بیشتر فیلم نیست

حمیدرضا عظیمی| داستان فیلم «عصبانی نیستم!» به نقطه خنده‌دار و شاید هم گریه‌داری رسیده است. این فیلم حالا بعد از 7بار اصلاح، دوباره به سدی به نام اکران خورده و از مختصات پیدا و پنهان، جلوی نمایش فیلم گرفته شده است. داستان «عصبان نیستم!» به جایی رسیده که کار را به گلایه‌مندی از ریاست‌جمهوری هم کشانده است و کارگردان آن را همین چند روز پیش مجبور کرد دست به قلم شود و گلایه به بالاترین مقام اجرایی این بوم، بَرَد! رضا درمیشیان کارگردان این فیلم در نامه‌ای که به رئیس‌جمهوری نوشته بود، از آنچه بر این فیلم رفته، اظهار گلایه کرده است. گلایه از این‌که ممیزی‌های زیاد و فراوان عملا چیزی از فیلم باقی نگذاشته است که حتی پیشتر «حجت‌الله ایوبی» رئیس وقت سازمان سینمایی هم شادمانه این موضوع را تأیید کرده بود. او که انگار دو دست را به نشانه شادمانی به هم مالیده، این را گفته بود که: 20دقیقه از فیلم را کم کردیم و از یک فیلم سیاسی، یک فیلم اجتماعی ساختیم!!
اینها بخشی از فشارها یا بی‌عدالتی‌هایی است که بر فیلم «عصبانی نیستم!» رفته است. فیلمی که در مرحله اکران به جایی رسیده که از خیلی وقت پیش، عوامل آن را «عصبانی» کرده است. عصبانی به این دلیل که چهار‌سال است فیلم را توقیف کرده‌اند و هر روز هم برای اکران آن، شرایط ویژه‌ای درنظر می‌گیرند.
«عصبانی نیستم!» سیاسی یا اجتماعی
فیلم «عصبانی نیستم» آن‌طور که درباره‌اش گفته‌اند (حتی اگر عوامل تولید آن نپذیرند) فیلمی سیاسی است اما حالا با خیال راحت می‌توان گفت، اصلاحیه‌هایی که بر این فیلم خورده، از آن فیلمی اجتماعی بر جای گذاشته است. داستان رفته بر «عصبانی نیستم!» هم نگاه کاملا سیاسی به آن را تأیید می‌کند! چهار‌سال پیش در مجلس نهم، حجت‌الاسلام سالک رئیس وقت کمیسیون فرهنگی مجلس، این فیلم را به موضوعات‌ سال 88 نسبت داده بود. بعد از آن، بسیج دانشجوی دانشگاه امام صادق، بیانیه‌ شدیدی علیه فیلم نوشت. بیانیه‌ای که باعث تمسخر ایوبی شده بود و چون این مجموعه به این نتیجه رسید که رئیس سازمان سینمایی جایگاه آنها را نشناخته، نامه به وزیر نوشت و تهدید کرد که اگر وزیر به این موضوع واکنش نشان ندهد، از بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق «سیلی خواهد خورد». همین موضوع بود که «علی جنتی» وزیر وقت ارشاد را با طرفداران توقیف فیلم، همراه کرد و درنهایت هم نظر آنها بر کرسی نشست. دولت یازدهم که روی کار آمد، قرار بر این شد پرونده فیلم‌های توقیفی بسته شود. جلساتی گذاشته و اظهارنظرهایی هم انجام شد اما آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد و برخی از مسئولان و حتی اعضای کمیسیون فرهنگی اظهارنظر کرده‌اند، ظاهرا قرار نیست گشایشی در این فیلم و اکران عمومی آن به وجود آید.
دوشنبه‌شب، ایسنا گزارش داد که طیبه سیاوشی، سیده فاطمه ذوالقدر و غلامرضا کاتب اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس عصر همان روز در دو نشست جداگانه با معاون سینمایی وزارت ارشاد و همچنین رضا درمیشیان کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» به بررسی موانع اکران این فیلم پرداختند.
سیده فاطمه ذوالقدر در این‌باره گفته بود: «آقای حیدریان معاون سینمایی وزارت ارشاد مجددا خواستار حذف 5دقیقه دیگر از نسخه نهایی این فیلم بودند تا امکان اکران آن فراهم شود». این نماینده مجلس نوشته که: حیدریان معتقد است وزیر این اختیار را دارد برای فیلمی که پروانه نمایش دارد نیز، اصلاحاتی را درخواست کند. به این ترتیب، وزیر ارشاد ظاهرا مخالف این نسخه از فیلم است.
ذوالقدر این را هم گفته است: «طبق گفته آقای حیدریان ایشان به شرط اعمال اصلاحات قول اکران فیلم در ۲۵ بهمن را داده بودند اما کارگردان فیلم می‌گوید اصلا چنین صحبتی نبوده و این نکات جدید است. آقای درمیشیان می‌گوید فیلم چهار پنج‌بار مورد ممیزی قرار گرفته و امکان حذف صحنه‌های دیگر آن وجود ندارد؛ چرا که این حجم ممیزی توهین به تماشاگر است.»
طیبه سیاوشی هم درباره این دو نشست گفت: «تلاش ما این است که زمینه برای اکران این فیلم فراهم شود. به روایت آقای درمیشیان و طبق مستندات این فیلم پنج‌بار پروانه نمایش گرفته و در روز ۲۵ بهمن بنابر تعهد کتبی سه مدیر سازمان سینمایی و ثبت در شورای صنفی نمایش آنها منتظر اکران آن بودند. در حال حاضر کارگردان «عصبانی نیستم» حاضر به اعمال اصلاحات مجدد نیست و مذاکرات ما در این‌باره همچنان ادامه دارد.»
غلامرضا کاتب، عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز در این دیدار از کارگردان «عصبانی نیستم» خواست كه برای تأمین نظر وزارت ارشاد و فراهم‌شدن امکان اکران فیلمش اصلاحات مورد نظر را در آن اعمال کند که تا پایان جلسه چنین توافقی حاصل نشد.
7 اصلاحیه
آن‌طور که اعضای کمیسیون فرهنگی نقل کرده و بعد از آن هم حاضر به اظهار نظر نشده‌اند، درمیشیان دیگر حاضر به اصلاحیه نیست. او پیشتر 7‌ بار موافقت خود را با اصلاحیه براین فیلم، اعلام کرده بود و حالا عملا اصلاح مجدد را توهین به مخاطبی که قرار است این فیلم راببیند، می‌داند و بنا به اعلام یک عضو از تیم سازنده این فیلم تا کنون 7 بار و 30 دقیقه از فیلم «عصبانی نیستم!» کم شده است.
فیلمی که پس از این همه قیچی اگر هم سیاسی بوده، کاملا اجتماعی شده است. آن روز که 20 دقیقه از فیلم کم شده بود، حجت‌الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی با خیال راحت گفته بود که فیلم به فیلمی کاملا اجتماعی تبدیل شده است و حالا با قطع 30 دقیقه از فیلم احتمالا خیال‌ها باید راحت‌تر شده باشد اما گویا مختصاتی پنهان هنوز از این میزان اصلاحیه راضی نیست که حتی با 30 دقیقه کم‌کردن از نسخه ارایه‌شده به جشنواره فیلم فجر در‌ سال 1392، باز هم از زبان حیدریان، رئیس سازمان سینمایی می‌شنویم كه باید 5 دقیقه دیگر از فیلم کم شود.
اعضای سازمان سینمایی اما خیلی علاقه‌ای به طرح این ماجرا ندارند. ابراهیم داروغه‌زاده ظاهرا پاسخ‌دادن به این موضوع را دوست ندارد و در تماسی که از سوی «شهروند» با او برقرار شده، واکنش نشان‌دادن به این موضوعات را خیلی به صلاح نمی‌داند. نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «شهروند» صلاحیت اظهارنظر درباره این موضوع را به این دلیل که اطلاعی از چند و چون ماجرا ندارد، از خود سلب می‌کند و دیگر عضو این کمیسیون به استراحت مبسوط نیاز دارد!
مجموع چنین بحث‌ها همه را به این نتیجه می‌رساند که موضوع فیلم «عصبانی نیستم!» قرار نیست به جای مناسبی ختم شود و حتی اخبار معتبر هم بر این تأکید دارد که انصراف پخش‌کننده قبلی هم بر اثر فشارهایی بوده که بر او وارد شده است. با اين حال به نظر می‌رسد خیلي نباید به اکران «عصبانی نیستم»! دلخوش باشیم!


تعداد بازدید :  332