شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
تصمیم مهم دولت برای رعایت حقوق شهروندی و آزادسازی جریان اطلاعات
یارانه‌ها قطع نمی‌شود
بودجه 94 بدون کسری و سر زمان می‌آید

شهروند| تصویب آیین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات، بودجه 94، ارزان کردن خدمات بهداشت و درمان، یارانه‌دهی به بخش تولید، صنعت و معدن، حمل‌ونقل و کشاورزی، طرح مسکن مهر، افزایش سقف تسهیلات مسکن برای اعطای وام ارزان به اقشار کم‌درآمد ازجمله موضوعاتی بود که در جلسه ديروز هیأت دولت مورد بررسی و رأی کابینه قرار گرفت.براساس گزارش «شهروند»، محمدباقر نوبخت که در حاشیه جلسه هیأت دولت به جمع خبرنگاران آمده بود در توضیح مصوبات روز گذشته خبر داد: آیین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات مورد تصویب قرار گرفت تا فعالیت‌های دولت برای افکار عمومی بسیار شفاف و قابل دسترس شود و حقوق شهروندی مراعات شود. او با اشاره به این‌که بخش قابل توجهی از جلسه هیأت دولت به ارایه گزارشی از لایحه بودجه 94 اختصاص یافت، گفت: تصمیم‌گیری شد بودجه 94 هم مشابه لایحه بودجه 93 در وقت قانونی تقدیم مجلس شود و از سوی دیگر با اصلاحات قابل پذیرش از نظر کارشناسی این لایحه تهیه و تنظیم روی آن صورت بگیرد.
بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد
محمدباقر نوبخت با اشاره به رویکرد دولت برای بودجه 94 گفت: بودجه 94 در جهت افزایش نرخ اقتصادی، رفاه عمومی و کاهش تورم از طریق تخصیص بهینه منابع خواهد بود.او افزود: در ارتباط با بودجه 94 هم از جهت وقت قانونی و هم اصلاح در روش جلسات آموزشی در راستای بودجه‌نویسی برای دستگاه‌های مختلف گذاشتیم و در همین راستا 2000 نفر ساعت کار طی ماه‌های گذشته کلاس برگزار شد تا همه دستگاه‌ها آموزش بگیرند که چطور می‌توانند بودجه را به سیاق و روش مبتنی بر عملکرد تهیه کنند.وی با بیان این‌که از سال‌های گذشته بالغ بر 2‌هزار و 900 طرح ناتمام وجود دارد گفت: در‌ سال 93، 246 طرح نیمه‌تمام بالای 80‌درصد به اتمام خواهد رسید.
تکمیل طرح‌های عمرانی بالای 80‌درصد
سخنگوی دولت با بیان این‌که با توجه به تقلیل درآمدها اعتبارات عمرانی را کاهش نیافته است، گفت: در‌ سال 94 اعتبارات عمرانی بیشتر از‌ سال 93 در نظر گرفته‌ایم و سعی کرده‌ایم با توجه به کمبود درآمدها از هزینه‌های جاری بکاهیم و نه از اعتبارات عمرانی . وی ادامه داد: در‌ سال 94 علاوه بر آن‌که طرح‌های عمرانی بالای 80‌درصد را تمام می‌کنیم اولویت‌های دیگری برای ساماندهی طرح‌های عمرانی در نظر گرفته‌ایم. نوبخت افزود: علاوه بر اتمام طرح‌های بالای 80‌درصد طرح‌هایی که اتمام آنها یا تکمیل آنها می‌تواند تکمیل طرح‌های دیگری را هم به همراه داشته باشد مورد توجه قرار می‌گیرد. طرح‌هایی که می‌توانند به توازن منطقه‌ای کمک کنند هم مورد توجه قرار خواهند گرفت.وی ادامه داد: طرح‌هایی که امکان واگذاری آنها یا اجرای آنها با مکانیزم قراردادهای BOT یا BOO یا PPP وجود دارد هم در این ساماندهی نقش دارند و 20 مشکلی که طرح‌های عمرانی درحال حاضر دارند برای هرکدام از آنها راه‌حل اصلاحی در بودجه 94 در نظر گرفته شده است.او ادامه داد: اعضای هیأت دولت لازم بود امروز در جریان تهیه و تنظیم لایحه بودجه 93 قرار بگیرند که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نخستین فعالیت خودش که جمع‌بندی بودجه 1394 است با چه رویکردی وارد می‌شود و قرار شد بودجه همه دستگاه‌ها را هفته آینده به همه دستگاه‌ها ابلاغ کنیم. سخنگوی دولت با اشاره به کاهش قیمت نفت تأکید کرد: بودجه‌ سال ۹۴ بودجه واقع‌بینانه‌اي است و به شکل انضباطی است و عدم تحقق درآمد‌ها به منزله کسری بودجه نیست و می‌خواهیم در اعتبارات جاری صرفه‌جویی داشته باشیم اما اعتبارات عمرانی تقلیل نیافته و حتی نسبت به ‌سال ۹۳نیز افزایش یافته است.
سال بعد هم کسری نداریم
محمدباقر نوبخت با اعلام این خبر که بودجه 94، دوم آذرماه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به هیأت وزیران تقدیم می‌شود، گفت: بودجه 94 بودجه انضباطی و واقع‌بینانه است و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و عدم تحقق درآمدها در بودجه 94 نیز همچون بودجه 93 کسری بودجه نخواهیم داشت.
سخنگوی دولت همچنین با انتقاد از عدم تصویب دو لایحه اقتصادی دولت توسط مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به این‌که لوایح تنظیم مقررات و قوانین و همچنین خروج از رکود دولت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب نشد مجبور هستیم تبصره‌ها و احکام این قوانین را دوباره در قالب بودجه 94 به مجلس ارایه دهیم.
یارانه‌ها ادامه دارد
سخنگوی دولت همچنین در ادامه در مورد پرداخت نقدی یارانه‌ها، گفت: باید بپذیریم که این روش سال‌های گذشته در کشور اجرا شده است و برخی از دهک‌های جامعه نیز نیازمند پرداخت نقدی هستند و این دولت نیز پرداخت نقدی را ادامه داد؛ علاوه بر آن نیز به اقشار کم‌درآمد به صورت مضاعف یارانه پرداخت کردیم. وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر پرداخت یارانه نقدی، مبلغ قابل توجهی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها را به ارزان کردن خدمات بهداشت و درمان در قالب طرح تحول سلامت و 5727میلیارد تومان برای یارانه تولید بخش صنعت و معدن، حمل‌ونقل و کشاورزی اختصاص دادیم. نوبخت همچنین با اشاره به طرح مسکن مهر، گفت: این طرح که در دولت گذشته اجرایی شده بود مشکلاتی به‌ویژه در مسائل و امور زیربنایی و خدماتی داشت که در بودجه 94 اعتبارات خاصی را برای رفع این مشکلات اختصاص دادیم. سخنگوی دولت با بیان این‌که این وام به صورت ارزان در اختیار افراد کم‌درآمد قرار می‌گیرد گفت: ما تنها به این اقدامات اکتفا نکردیم و برای رفع مشکلات و تأمین منابع لازم، سقف تسهیلات مسکن را تحت عنوان مسکن حمایتی تا 50‌میلیون تومان در کلانشهرها افزایش دادیم.وی اظهار داشت: افراد کم‌درآمد تنها 10‌درصد این تسهیلات را پرداخت می‌کنند و بقیه آن را دولت تقبل کرده است. دولت 1200‌میلیارد تومان از بابت کمک به تسهیلات ارزان قیمت در بخش مسکن اختصاص می‌دهد که در مجموع این کمک‌های دولت و مابه‌التفاوت تسهیلات بانکی به 12‌هزار ‌میلیارد تومان خواهد رسید.


تعداد بازدید :  250