شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
درباره اقدامات اخیر وزیر بهداشت و بازتاب‌های اجتماعی آن
وزیری که رنگ و بوی سیاست نگرفته است

| طرح نو| اقدامات وزیر بهداشت از زمانی که شخصا مسئولیت عمل چشم‌های «شوخان» دختر کرد را برعهده گرفت تا همین اواخر که برای دلجویی از «سهیلا جورکش»، قربانی اسید پاشی‌های اصفهان در بیمارستان حضور پیدا کرد و قول داد چشم‌های سهیلا را عمل کند، بازتاب‌های زیادی در کشور داشته است. البته فعالیت‌های مردمی وزیر بهداشت تنها به این دو مورد ختم نشد. او از کودکانی که ‌سال‌گذشته بر اثر انفجار مین، آسیب‌های جدی از ناحیه پا و چشم دیده بودند، عیادت کرد و دستور داد تا هرچه سریع‌تر این کودکان تحت مداوا قرار بگیرند. معاینه چشم‌های بچه‌ها نیز یکی دیگر از اقدامات وزیر در ماه گذشته بوده است. این اقدامات و نمونه‌های دیگر آن‌که از سوی وزیر بهداشت انجام شد، از قضا بر دل مردم شهر خوب نشسته تا آنجا که در شبکه‌های اجتماعی از او به‌عنوان مهربان‌ترین وزیر یاد می‌شود و یکی از کاربران شبکه اجتماعی می‌گوید: «بهشت جایی است که تمام وزرایش از جنس وزیر بهداشت باشد.» ناگفته نماند که از این دست اقدامات مردمي در بین مسئولان دیگر هم وجود داشته اما مسأله این‌جاست که چرا اقدامات حسن‌ هاشمی‌قاضی‌زاده، عیادت از بیماران و پیگیری‌های او تا این حد مورد توجه بوده تا جایی که مردم، وزیر را فردی جدا از جامعه نمی‌دانند و حضورش در کابینه دولت روحانی را اتفاقی خوشایند می‌دانند.
خیلی از کسانی که نسبت به وزیر بهداشت و کارهایش نظر مثبت دارند معتقدند خیلی وقت است که مسئولان نگاه از بالا به پایین داشتند و نمی‌خواستند در بین مردم باشند اما کارهای وزیر بهداشت به‌خصوص با آرامشی که دارد باعث شده تا این دیدگاه تغییر کند و آدم خیالش راحت باشد که یک نفر تنها به منفعت خود فکر نمی‌کند و دغدغه مردم را دارد. اما این‌که چرا این نگاه مردم‌مدار، حالتی تصنعی به خود نگرفته است، جای تأمل دارد. یکی از شهروندان دراین‌باره می‌گوید: مهم‌ترین چیزی که به محبوبیت وزیر بهداشت به‌خصوص در این چند ماه اخیر اضافه کرده، این است که دکتر‌هاشمی از وظایف اصلی‌اش باز نمانده است. کارهای زیادی در حوزه بیمه‌های درمانی و وضع بهداشت روستاها و بیمارستان‌ها درحال پیگیری است و در کنار تمام این کارها او به حواشی هم اهمیت می‌دهد و هنوز نسبت به وزیر بودن خود غره نشده و آن‌قدر با مردم احساس راحتی می‌کند که خود در اتاق عمل حاضر می‌شود و چشم بیماران را جراحی می‌کند. قبل‌تر اگر مسئولانی هم سعی داشتند برای مردم کاری کنند، آن‌قدر خودشان را درگیر مسائل حاشیه‌ای می‌کردند که وظیفه اصلی فراموش می‌شد و درنهایت هیچ ثمره‌ای جز جلب افکار عمومی نداشت.
یکی دیگر از شهروندان هم معتقد است وزیر بهداشت خود را درگیر رفتارهای سیاسی نکرده است. مردم این روزها از سیاست دلزده هستند برای همین هم رفتار وزیر بهداشت که هنوز رنگ و بوی سیاسی بازی به خود نگرفته است به دل می‌نشیند. وزیری که مردم به راحتی می‌توانند با او ارتباط برقرار کنند و او را بیشتر یک پزشک بدانند تا وزیری که در منصب وزیری تنها دغدغه‌های سیاسی دارد.

البته در کنار واکنش‌های مثبت، هستند کسانی که معتقدند این اقدامات یک جور نمایش به حساب می‌آید و دیوار بي‌اعتمادی بین مسئولان و مردم همچنان وجود دارد. «بدبینی مدت زیادی است که در جامعه ریشه کرده و نمی‌دانم چرا هر کدام از این حرکت‌ها و رفتارها را که می‌بینم فکر می‌کنم عده‌ای فقط قصد دارند که ما را با این ظاهرسازی‌ها سرگرم کنند.» اینها را جوانی می‌گوید که مخالف اقدامات وزیر بهداشت است. او ادامه می‌دهد که هر از چندگاهی یکی از مسئولان تصمیم می‌گیرد به مردم نزدیک شود و در بین مردم باشد و بعد هم از این احساسات سوءاستفاده کند. افراد مسن اما ایده دیگری دارند. یکی از آنها معتقد است حتی اگر تمام این کارها نمایش باشد و برای محبوبیت بیشتر هم انجام شود باز خوب است چون جامعه به شدت نیازمند چنین نگاه‌هایی است. نگاه‌ها و رفتارهایی که بتواند آدم‌ها را به یکدیگر نزدیک کند. وقتی وزیر به‌عنوان یک پزشک همچنان از دغدغه اصلی‌اش دور نشده و با تخصص‌اش بیشترین منفعت را به آدم‌ها می‌رساند حتی اگر ما بخواهیم که منکر شویم که این کارها را با نیت واقعی انجام می‌دهد، باز تأثیرش را در آدم‌ها می‌گذارد. آدم‌هایی که تنها به منفعت خودشان فکر می‌کنند و وقتی برای همدیگر نمی‌گذارند.
جدا از کارهای حاشیه‌ای وزیر بهداشت، طرح‌ها و پیگیری‌های او هم مورد توجه مردم بوده است. خیلی‌ها که این روزها با بیمارستان و مخارج آن درگیر هستند از طرح تحول نظام سلامت راضی هستند و معتقدند در درازمدت می‌تواند تأثیر خوبی روی زندگی مردم و حل مشکلات سلامت آنها داشته باشد. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی این روزها نه در کسوت یک وزیر که بیشتر به‌عنوان یک وزیر از محبوبیت زیادی برخوردار است و این محبوبیت با اقدامات مردمی او روزبه‌روز درحال افزایش است.


تعداد بازدید :  193