شماره ۱۳۴۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

رایزنی عراقچی با همتای روس خود در تهران
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه با همتای روس خود در تهران دیدار و رایزنی می‌کند. به گزارش ایسنا، در روز چهارشنبه سید عباس عراقچی که ریاست ستاد برجام در این وزارتخانه را نیز برعهده دارد با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در تهران دیدار و گفت‌وگو می‌کند. پیش‌بینی می‌شود محور اصلی رایزنی‌های این دو دیپلمات ارشد ایرانی و روس موضوع برجام خواهد بود.

 

گفت‌وگوی موگرینی و وزیر امورخارجه آمریکا درباره برجام
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک گفت‌وگو کرده است.به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به منظور شرکت در نشست موسوم به ائتلاف جهانی علیه داعش به کویت سفر کرده است، با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از دیدارش با رکس تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا خبر داد. موگرینی در پیام خود نوشت: دیدار خوبی با وزیر تیلرسون در کویت داشتم. ما درباره کار مشترک‌مان روی سوریه، کره‌شمالی و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) رایزنی کردیم.
گفت‌وگوی موگرینی و تیلرسون درباره برجام درحالی صورت گرفته است که رئیس‌جمهوری آمریکا اوایل ماه ژانویه همزمان با ادامه تعلیق تحریم‌های ایران از اروپا و کنگره کشورش خواست تا آنچه را وی نقاط ضعف این توافق می‌داند، اصلاح کنند در غیراین‌صورت واشنگتن از توافق خارج خواهد شد، اما دیگر طرف‌های برجام، یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان تاکنون بارها بر تعهد خود بر این توافق و لزوم حفظ آن تأکید کرده‌اند.

ظریف به کویت رفت
وزیر امور خارجه در صدر یک هیأت سیاسی و اقتصادی جهت شرکت در کنفرانس بازسازی عراق به کویت رفت. به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در صدر یک هیأت سیاسی و اقتصادی دقایقی قبل تهران را به مقصد کویت جهت شرکت در کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق ترک کرد.

 

ظریف و عادل الجبیرازجمله شرکت‌کنندگان در کنفرانس امنیتی مونیخ
محمدجواد ظریف و عادل الجبیر وزرای خارجه ایران و عربستان ازجمله شرکت‌کنندگان در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ هستند.به گزارش فارس، براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ازجمله شرکت‌کنندگان در این کنفرانس سه روزه است.
 پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ قرار است از روز جمعه 27 بهمن ماه به مدت سه روز (16 تا 18 فوریه) در مونیخ مرکز ایالت بایرن آلمان برگزار شود.براساس این گزارش، محمدجواد ظریف و عادل الجبیر وزرای خارجه ایران و عربستان ازجمله مقاماتی هستند که به این کنفرانس دعوت شده‌‌ و قرار است در این نشست شرکت کنند.
البته حضور ظریف در این کنفرانس تاکنون از سوی وزارت امور خارجه کشورمان رسما تأیید نشده است. انتظار می‌رود صدها تن از تصمیم‌سازان و سیاستمداران عمده بین‌المللی در کنفرانس مذکور شرکت کنند که در این زمینه حضور آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو قطعی شده است. ترزامی،‌نخست‌وزیر بریتانیا نیز اعلام کرده‌ است که در این نشست حضور خواهد یافت. براساس اعلام این کنفرانس، انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز در این کنفرانس شرکت کنند.
گفتنی است جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در این اجلاس حضور خواهد داشت. نقش آینده اتحادیه اروپا به‌عنوان بازیگر جهانی و روابطش با روسیه و آمریکا، گسترش تهدید علیه نظم جهانی، کشمکش‌ها در خاورمیانه به‌خصوص روابط متشنج بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و تحولات سیاسی در آفریقا ازجمله موضوعاتی است که این کنفرانس قرار است به آن بپردازد. کنترل تسلیحات و به‌ویژه برنامه هسته‌ای کره‌شمالی نیز در دستورکار این کنفرانس سه روزه قرار دارد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان 29 بهمن 1395 نیز در سفر به آلمان در پنجاه و سومین اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یافت و ضمن ایراد سخنرانی در حاشیه این نشست رایزنی‌هایی را با برخی مقامات شرکت‌کننده داشت.


تعداد بازدید :  377