شماره ۳۴۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
خسارت 85‌میلیارد ریالی خشکسالی به منابع طبیعی استان سمنان
کاهش چشمگیر زاد و ولد حیات وحش در خارتوران

مدیركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان با بیان این‌که خشکسالی، زاد و ولد را در حیات وحش خارتوران کاهش داده است، گفت: میزان خسارت ناشی از خشکسالی به زیستگاه‌ها و منابع طبیعی استان سمنان بالغ بر 85‌میلیارد ریال است.
عباسعلی دامنگیر در گفت‌وگو با مهر، ضمن اشاره به کاهش زاد و ولد در حیات‌وحش خارتوران اظهارداشت: برای مقابله با خشکسالی، تأمین منابع آبی، علوفه و جلوگیری از تخریب زیستگاه‌ها، اولویت اول در مناطق زیست‌محیطی استان سمنان است.
مدیركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان با اشاره به این‌که تاثیرات خشکسالی و کاهش نزولات جوی بر مراتع استان برکسی پوشیده نیست، اظهارداشت: قاعدتا کاهش منابع آبی در زیستگاه‌های حیات وحش را داریم.
دامنگیر تصریح کرد: با خشک شدن چشمه‌ها، کاهش شدید علوفه مرتعی در سطح زیستگاه‌ها به وجود آمده است.
وی با بیان این‌که اقدامات مختلف برای تعدیل تاثیرات خشکسالی برای زیستگاه‌ها انجام شده است، افزود: اولین گام اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان تأمین منابع آبی حیاط‌وحش است.
مدیركل حفاظت محيط زيست استان سمنان از فعال شدن اکیپ ویژه پیگیری تأمین منابع آبی حیات‌وحش توسط این اداره کل خبر داد و گفت: لایروبی چشمه‌ها، تعمیر و احداث تلمبه بادی و حفر چاه‌ها، قراردادن منابع ذخیره آبرسانی (تانکر) ازجمله اقدامات انجام شده این اداره کل درخصوص آبرسانی به حیات‌وحش است.
دامنگیر با اشاره به این‌که در مناطقی که آب و چشمه‌ها خشک شده است برای آبرسانی آب خریداری می‌شود، اظهار داشت:  اقدامات فوق صد در صد جوابگو  نیست اما حدالامکان سعی شده به بهترین صورت عملیات آبرسانی انجام شود. وی ادامه داد: تا رسیدن منابع آب به وضع قابل قبول منابع آب مناطق خشک شده خریداری می‌شود و با تانکر آبرسانی انجام خواهد شد.
مدیركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان از خریداری 200 تن علوفه برای این منطقه خبر داد و افزود: قسمتی از این علوفه‌ها خریداری و در منطقه توزیع شده و مابقی درحال توزیع است.
دامنگیر با اشاره به این‌که تلفات در منطقه نداشتیم اظهارداشت:  خشکسالی در زاد و ولد و در حیات‌وحش تأثیر گذاشته و به شدت با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم که این امر موجب کاهش جمعیت حیات‌وحش شده است. وی با اشاره به این‌که حیوانات حیات‌وحش از مقاومت محیطی بالایی برخوردار هستند، اظهار داشت: این حیوانات خود را با تغییرات جوی و شرایط زیستگاه وفق می‌دهند.
مدیركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان، حضور شتران سرگردان در منطقه خارتوران را یک معضل برشمرد و گفت: در محل مراتع تعریف شده نباید این شتران وارد شوند.
دامنگیر افزود: متاسفانه امسال به دلیل کمبود علوفه حضور شتران سرگردان به پهنه‌های وسیع افزایش یافته یعنی از محل و مراتع تعریف شده خارج و به مراتعی که نباید راه یابند رفته‌اند.
وی از ساماندهی و خروج شتران سرگردان توسط اداره حفاظت محيط زيست استان سمنان خبر داد و گفت: این استان دارای 2 پارک ملی، 2 ذخیرگاه زیست محیطی، 5 منطقه شکار ممنوع و 2 زیستگاه حیات وحش است و 50 گونه پستاندار، 160 گونه پرنده و 40 گونه خزنده در این استان زیست می‌کنند.

دیدگاه‌های دیگران

م
مهدی |
مخالف 0 - 0 موافق
زاد و ولد غلطه؛ زادِ ولد.

تعداد بازدید :  40