شماره ۱۳۴۴ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ بهمن
صفحه را ببند
میز سیاست

مردم از بعضی انتصاب‌ها به ستوه آمده‌اند
نامه‌نیوز نوشت: علي ربيعي، وزير كار، رفاه و تأمين‌اجتماعي اخيرا با صدور بخشنامه مهم و كم‌سابقه‌اي از مديرانش خواست تا از ارتباطات غيررسمي با افراد ذي‌نفوذ سياسي در ساير قوا خودداري كنند. در همین راستا سهيلا جلودارزاده، نايب‌رئيس كميسيون اجتماعي گفت: «اگر افراد منتسب به سياسيون در وزارتخانه‌‌اي حضور دارند كه پيش از تصدي ايشان در وزارتخانه استخدام شده‌اند بايد به‌سرعت مورد بررسي قرار گيرد. در اين ميان بايد توجه كرد كه ممكن است فردي به چهره‌اي سياسي منسوب باشد اما در زمينه‌‌اي كه به او محول شده‌است، گزينه‌اي شايسته باشد. نمي‌توان هر كس را به اين جهت كه با چهره‌اي سياسي نسبت و ارتباطي دارد از كار بركنار كرد؛ ضمن اينكه نمي‌توان از اين موضوع چشم‌ پوشيد كه ممكن است فردي در مسير رسيدن به پست با وجود شايستگي‌هاي لازم اما در مسير گزينش قرار نگرفته و صرفا با داشتن توصيه به پستي دست يافته باشد.» وي همچنين گفت: «اگر وزير كار بخواهند واقعا اقدامات عملياتي انجام دهد، حركت شايسته و قابل تحسيني است و مي‌تواند مفيد باشد. ضمن اينكه بررسي حضور چنين افرادي در تمامي نهادها و وزارتخانه‌ها يك ضرورت محسوب مي‌شود. مردم از اين‌گونه انتصاب‌ها به ستوه آمده‌اند اما اگر وزير كار بخواهد اين بخشنامه‌ها به واقع عملي شود بايد پاي كار بايستد.»


برای شنیدن صدای مردم حذف جناحی را متوقف کنید
رویداد ۲۴ نوشت: اسماعیل گرامى‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، معتقد است که آیت‌الله جنتی به‌عنوان دبیر شورای نگهبان برای این‌که بتواند صدای مردم را بشنود، باید دست از حذف یک جریان خاص بردارد و در انتخابات آتی در‌ سال 98، با عدم رد صلاحیت نخبگان سیاسی فضا را برای انتخاب آزادانه مردم باز بگذارد. آیت‌الله احمد جنتی در نشست هماهنگی برگزاری مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفته بود: «ما باید هر چه می‌توانیم به مردم برسیم و صدای آنان را بشنویم. ما نباید خودمان را از مردم جدا کنیم، همان‌گونه که آنان نیز در این سال‌ها از نظام جدا نشده‌اند و امروز مهمترین مسأله جامعه ما معیشت است. افراد زیادی مشکلات معیشتی دارند که باید به مشکلات آنان رسیدگی شود و برای حل آنها اقدامات لازم را انجام داد.»او  با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله احمد جنتی در خصوص این‌که «صدای مردم را باید شنید» گفت: اعتراضاتی که در ماه گذشته و در اکثر شهرهای ایران رخ داد، حتما برای دلسوزان نظام نگران‌کننده بوده است، زیرا به ‌هر حال واقعیت‌ها را باید پذیرفت. شاید بیش از 60‌میلیون از جمعیت کنونی کشور ما انقلاب را ندیده‌اند یا به‌صورت ملموس آن را درک نکرده‌اند و با هزینه‌های بسیاری که ایران به‌ویژه در جنگ تحمیلی 8 ساله متحمل شد، ناآشنا هستند. در کنار همه این مسائل، این نیازها و مطالبات مردم است که به هم پیوسته شده و انباشته‌شدن آنها و عدم پاسخگویی به این نیازها به ‌طور طبیعی باعث بروز اعتراضات خواهد شد.


تابوی رفراندوم شکسته می‌شود؟
عصر ایران در یادداشتی نوشت: سه‌ سال و 38 روز بعد از نخستين‌باری که روحانی بحث رفراندوم را پیش کشید، در سخنرانی رسمی راهپیمایی 22 بهمن بار دیگر به این راه‌حل اشاره کرد. درست سه ‌سال و 38 روز پیش بود که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در نخستين کنفرانس اقتصاد که در محل سالن اجلاس تهران (حافظیه) برگزار شد، ایده برگزاری «همه‌پرسی» و «مراجعه به آرای عمومی» بر پایه قانون اساسی را برای حل مشکلات و اخذ تصمیمات کلان مطرح کرد. در حالی ‌که تأکید مقام ارشد مجری قانون اساسی بر اجرای یک اصل از اصول قانون اساسی نباید تا این اندازه مناقشه‌برانگیز و سوءتفاهم‌خیز باشد اما رفراندوم یا همه‌پرسی همچنان «تابو» است و تا مطرح می‌شود کسانی برمی‌آشوبند و موضع می‌گیرند. این تابو شاید ناشی از این تصور باشد که رفراندوم در یک موضوع خاص امکان‌پذیر نیست و متوجه اصل می‌شود. همه‌پرسی اما الزاما درباره تعیین حکومت و تغییر و اصلاح قانون اساسی نیست. درباره خیلی موضوعات می‌توان همه پرسی برگزار شود. رئیس‌جمهوری روحانی می‌تواند با موضوعات مهم اما کمتر مناقشه‌برانگیز مانند ادامه یا قطع پرداخت یارانه نقدی همه‌پرسی برگزار کند. این‌که دوسوم نمایندگان باید موافقت و فرمان همه‌پرسی را رهبری صادر کنند نیز امر محالی نیست که اگر بود در قانون اساسی نمی‌آمد. سه و‌ سال و 38 روز دیگر البته روحانی به قاعده و اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد همچنان رئیس‌جمهوری است اما برای برگزاری همه‌پرسی دیر شده است. در گام نخست تابوی رفراندوم باید شکسته شود.


دولت نباید در کار احزاب دخالت کند
خبرآنلاین نوشت: اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب می‌گوید: با شکل‌گیری شورایی که بتواند اجماعی را بین احزاب برقرار کند خیلی موافقم و نظرم در مورد تعامل آنها مثبت است. اما در مورد این‌که چه کسی احزاب را دور هم جمع بکند، معتقدم که متولی این کار نباید دولت باشد. بروجردی گفت: تجربه گذشته این را نشان می‌دهد که اگر احزاب بخواهند در برخی مسائل به راحتی اظهارنظر و تعامل کنند و از آن نتیجه‌ای بدست بیاورند، دولت نباید هیچ‌گونه مداخله‎ای در آن داشته باشد. او تأکید کرد: دولت باید اجازه دهد که خود احزاب با یکدیگر تعامل داشته باشند. بروجردی البته با مخالفت با دخالت دولت در امور احزاب راهکار هم پیشنهاد داد و گفت: احزاب شورایی بنام هماهنگی دارند که می‌تواند امور را به خوبی مدیریت کند. دولت هم اگر قصد کمک دارد؛ می‌تواند از شورای هماهنگی بخواهد که موضوعی را به‌عنوان دستورکار جلسه به بحث بگذارند و در مورد آن به نتیجه برسند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: دولت می‌تواند مسائل مختلف کشور را اعم از مسائل و مشکلات داخلی و بین‌المللی به احزاب اعلام کند و از آنها بخواهد که گفت‌وگو کرده و به تصمیماتی در مورد آنها دست پیدا کنند. اما یک شرط دارد و آن این‌که کاربست این نتایج در دولت مشهود باشد. یعنی این‌گونه نباشد که احزاب بحث کنند و بعد بروند به سلامت.

 


تعداد بازدید :  314