شماره ۱۳۴۴ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ بهمن
صفحه را ببند
اتوبوسی با 45 مسافر قبل از رسیدن به مشهد واژگون شد
مرگ زنان زائر در جاده «دیهوک»
در این حادثه 9 زن کشته شدند و 36 نفر نیز راهی بیمارستان شدند که حال 10 نفر از مصدومان وخیم است

شهروند| واژگونی اتوبوس در جاده دیهوک به فردوس 9 کشته و 36 زخمی بر جای گذاشت. این اتوبوس از گچساران عازم مشهد بود که به دلیل نامعلومی در کیلومتر 7 این جاده از مسیر اصلی منحرف و واژگون شد. به جز سه مرد بقیه مسافران این اتوبوس زنان میانسال بودند؛ در بین کشته‌شدگان این حادثه هم نام هیچ مردی دیده نمی‌شود. مصدومان این حادثه توسط آمبولانس و بالگرد به بیمارستان‌های طبس، فردوس و بیرجند منتقل شده‌اند که حال برخی از آنها به دلیل شدت خونریزی وخیم است. هنوز علت این حادثه از سوی کارشناسان راهنمایی و رانندگی اعلام نشده اما «محمدرضا امیرحسنخانی» نماینده مردم فردوس و طبس به «ایسنا» گفته مسافران این اتوبوس با پشتیبانی آستان قدس رضوی و همکاری سپاه پاسداران برای زیارت عازم مشهد بودند. ساعت 2 و 34 دقیقه بامداد روز گذشته خبر واژگونی یک اتوبوس به نیروهای امداد جاده‌ای اعلام شد. با حضور نخستین تیم‌های امدادی در محل حادثه مشخص شد که یک اتوبوس همراه با 45 سرنشین در کیلومتر 7 جاده دیهوک به فردوس واژگون شده است. با توجه با تعداد زیاد مصدومان و حادثه‌دیدگان، چندین دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس‌آمبولانس از سوی نیروهای اورژانس و هلال‌احمر به محل حادثه اعزام شدند. در بررسی‌های اولیه مشخص شد که در اثر این واژگونی 9 زن در دم جانشان را از دست داده‌اند و بقیه مسافران هم بشدت آسیب دیده‌اند و نیاز به اقدامات درمانی اورژانسی دارند. با حضور آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی کار رهاسازی مسافران و خارج‌کردن اجساد از میان آهن‌پاره‌های برجای مانده از اتوبوس آغاز شد و همزمان مصدومان پس از رهاسازی از سوی نیروهای امدادونجات آتش‌نشانی و هلال‌احمر تحویل عوامل اورژانس و به مراکز درمانی فردوس و طبس منتقل شدند. درنهایت با خارج‌کردن همه مسافران و اجساد کشته‌شدگان، جاده برای پاک‌سازی تحویل نیروهای راهداری شد. بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون مرگ 9 زن در این حادثه تأیید شده و بقیه مصدومان ابتدا به مراکز درمانی طبس و فردوس منتقل شدند، اما برخی از مصدومان بدحال به دلیل نیاز به اقدامات درمانی با بالگرد امدادی به بیرجند اعزام شدند.
وخامت حال 10 مصدوم
به گفته سرهنگ رضایی، رئیس‌پلیس راه استان خراسان‌جنوبی پس از اعلام وقوع حادثه تمام عوامل امدادی هلال‌احمر، اورژانس، راهداری، پلیس راه و آتش‌نشانی برای امدادرسانی و ایمن‌سازی مسیر در محل حادثه حاضر شده و نسبت به امدادرسانی و رهاسازی مجروحان اقدام کردند: «زخمی‌ها با چندین دستگاه آمبولانس به بیمارستان‌های طبس و فردوس منتقل شده‌اند و جز سه نفر که سرپایی مداوا شدند، بقیه بستری هستند.» در همین حال علی دلخروشان، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با تأیید کشته‌شدن 9 زن در اثر واژگونی اتوبوس درباره اقدامات درمانی صورت‌گرفته برای مصدومان این حادثه رانندگی توضیح داد: «بلافاصله پس از اطلاع از وقوع این حادثه 14دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس به محل حادثه در جاده دیهوک به فردوس اعزام شدند و 36 مصدوم این حادثه را به همراه اقدامات پیش‌بیمارستانی به بیمارستان‌های طبس و فردوس منتقل کردند. اما 10 نفر از این مصدومان به دلیل وخامت حال و شدت آسیب‌دیدگی با بالگرد به مرکز استان اعزام شدند. یک مصدوم از بیمارستان فردوس توسط اورژانس هوایی بیرجند، سه مصدوم بیمارستان طبس توسط اورژانس هوایی طبس و 6 نفر نیز توسط اتوبوس‌آمبولانس به بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند منتقل شده و در این بیمارستان بستری هستند. او اضافه کرد: «در حال ‌حاضر 16 زخمی در بیمارستان طبس و 10نفر در بیمارستان فردوس در حال درمان قرار دارند.»
خرابی دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان‌های طبس و فردوس
این در حالی است که «محمدرضا امیرحسنخانی» نماینده مردم شهرستان‌های بشرویه، فردوس، طبس و سرایان در مجلس با انتقاد از نبود امکانات درمانی لازم در بیمارستان‌های طبس و فردوس دلیل انتقال تعدادی از مصدومان این حادثه تلخ را خرابی دستگاه سی‌تی‌اسکن اعلام کرد و در این‌باره گفت: «در بیمارستان طبس و فردوس دستگاه سی‌تی‌اسکن مشکل داشت. وضع این بیمارستان‌ها از نظر تجهیزات قابل ‌قبول نبود و به ‌علت نیاز بسیاری از بیماران به دستگاه سی‌تی‌اسکن، این بیماران با اورژانس هوایی به بیمارستان بیرجند منتقل شدند.» به گفته این نماینده مجلس این اتوبوس حامل زائرانی بود که از گچساران در کهگیلویه و بویراحمد براساس پشتیبانی آستان قدس‌رضوی و همکاری سپاه پاسداران برای زیارت عازم مشهد بودند. بیشتر مسافران این اتوبوس بانوان مسن بودند که به دلیل نامعلومی در چند کیلومتری خارج دیهوک به طرف مشهد واژگون می‌شود. امیرحسنخانی اضافه کرد: «با صحبت با فرمانداران طبس و فردوس و رئیس شبکه بهداشت فردوس و طبس مقرر شد اماکن اقامتی فردوس و طبس در اختیار همراهان این بیماران قرار گیرد و به آنان خدمات ارایه شود.»


تعداد بازدید :  497