شماره ۱۳۴۴ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ بهمن
صفحه را ببند
3 دریانورد سانچی به ایران برمی‌گردند

شهروند| بیست‌وهشت روز از حادثه سانچی می‌گذرد؛ حادثه مهیب در دل اقیانوس. انفجار و آتشی که سرنوشت 32 خدمه نفتکش ایرانی را در‌ هاله‌ای از ابهام برد و پس از گذشت چند روز تنها 3 پیکر دریانورد این کشتی 274متری پیدا شد. این درحالی است که از سرنوشت 29خدمه کشتی هیچ اطلاعی در دست نیست. چشم‌انتظاری خانواده‌های مردان دریا تمام نمی‌شود. آتش سانچی پس از 8روز خاموش شد اما داغ بازماندگان خدمه این غول 274متری سرد نمی‌شود. هفتم بهمن‌ماه بوده که شناسایی پیکر یافت‌شده سه خدمه شناور سانچی بر پایه آزمایش دی.ان.ای به نتیجه رسید. به‌ گزارش دبیرخانه کمیته ویژه رسیدگی به حادثه سانچی، پیکرهای شهید میلاد آروی، شهید مجید نقیان و شهید محمد کاووسی 3 خدمه پیدا شده شناور سانچی شناسایی شد.
حالا 15روز از شناسایی پیکر 3 دریانورد سانچی گذشته است؛ قرار است بعد از انجام تشریفات اداری و مراحل قانونی، پیکرهای شهید میلاد آروی، شهید مجید نقیان و شهید محمد کاووسی چهارشنبه صبح با پرواز شماره w5076 ماهان به فرودگاه امام‌خمینی(ره) منتقل شوند.
شانزده دی یک کشتی فله‌بر چینی حامل ۶۴‌هزار تن گندم در ۲۰۰مایلی شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰‌هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد. پس از این واقعه، نفتکش سانچی با ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امدادرسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد. با دستور و تأکید رئیس‌جمهوری، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروه‌های کارشناسی و امدادی ازجمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد، اما اقدام‌های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله‌ها و تعیین وضع خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش‌سوزی بی‌ثمر ماند و تیم امدادونجات چهارنفره چین توانست در مدت نیم‌ساعت ورود به کشتی، دو پیکر و همچنین جعبه سیاه کشتی را پیدا کند. پیشتر نیز تیم امدادونجات دریایی چین، پیکر یک دریانورد دیگر ایرانی را در چهار مایلی نفتکش سانچی پیدا کرده بود. در نهایت ۲۴دی نفتکش سانچی غرق و اسامی خدمه کشتی نیز به‌عنوان جانباختگان اعلام شد. بررسی‌های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین علل واقعه در دست اقدام است.


تعداد بازدید :  366