شماره ۳۴۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
بوی مشمئز‌کننده همچنان اهوازی‌ها را آزار می‌دهد


پس از بررسيهاي فراوان كارخانه الكل و خمير مايه رازي اهواز به‌عنوان کانون اصلی بوی مشمئز‌کننده هوای شهر شناخته شد و مسئولان استاني براي حل مشكلات زيست محيطي اين كارخانه ضرب‌الاجلي 15 روزه مشخص کردند اما حال پس از اتمام اين ضرب‌الاجل هنوز بوي نامطبوع كارخانه مشام شهروندان اهوازي را آزار مي دهد.
به گزارش مهر، شركت خميرمايه و الكل سازي رازی در اواخر‌سال 1377 تاسيس شد. اين واحد توليدي مشتمل بر دو كارخانه خميرمايه و الكل در زميني به مساحت 14 هكتار در مجاورت كارخانه شكر شركت كشت و صنعت دعبل خزايي واقع در 25 كيلومتري شهر اهواز و در مسير جاده اهواز - آبادان احداث شده است.  در سال‌هاي گذشته بسياري از شهروندان اهوازي علت انتشار گاه و بیگاه بوي نامطبوع را نمي دانستند اما اين بوي
مشمئز كننده که تنها در جاده آبادان - اهواز و خرمشهر - اهواز به مشام می‌رسید پس از مدتي در سطح شهر هم احساس و باعث آزار شهروندان شد. پس از ايجاد يك موج نارضايتي در بين شهروندان اهوازي، سازمان محيط زيست و پس از آن استانداري خوزستان وارد عمل شدند و علت اصلي اين بوي نامطبوع را كه همان كارخانه خمير مايه و الكل‌سازي رازي است، شناسايي كردند. بدون‌شك اين كارخانه ظرفيت اشتغال خوبي براي استان فراهم كرده اما نمي توان ادامه فعاليت اين كارخانه را به قيمت ايجاد مشكلات زيست محيطي فراواني براي مردم اهواز تحمل كرد.
بسياري از مسئولان استاني در مواجهه با اين مسأله عنوان كردند كه تعطيل شدن اين كارخانه تنها پاك كردن صورت مسأله است و صد البته اگر در اين مدت دو ‌سال اخير كه انتشار اين بو شدت گرفته است فعاليتي در زمينه اصلاح روند اين كارخانه صورت مي‌گرفت شهروندان اهوازي مي‌توانستند اين حرف را بپذيرند.  نگراني شهروندان اهوازي از بابت اين است كه حل اين مسأله نيز مانند همه مشكلات زيست محيطي ديگري كه استان با آن مواجه است تنها در حد حرف بماند و در سال‌هاي جديد با ايجاد مشكلات وخيم‌تر اين معضل به فراموشي سپرده شود.
سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت:  دو‌سال گذشته که بوی نامطبوع در شهر پیچیده بود من عامل را کارخانه الکل سازی رازی دانستم اما متاسفانه در آن زمان حرف من را نادرست خواندند و برخی از مسئولان عواملی دیگر مانند سایت پسماند و ترکیدن لوله فاضلاب را مطرح کردند. وی افزود: خوشبختانه درحال حاضر عامل پیدایش این بو که مشکلات محیط‌زیستی فراوانی را هم به وجود آورده شناسایی شده و حال استانداری خوزستان باید به دنبال راهکار برای این معضل باشد.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  تعطیل کردن این کارخانه به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نیست و این کار تنها پاک کردن صورت مسأله است.  ما باید به دنبال راهکار باشیم. مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان نیز عنوان کرد: پرونده کارخانه الکل‌سازی رازی به معاونت سیاسی اجتماعی استانداری ارجاع داده شده است.
احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: ما در حوزه محیط‌زیست جلسات متعددی در راستای رفع آلودگی زیست‌محیطی این کارخانه برگزار کردیم و این مسأله با جدیت دنبال می‌شود.
وی تصریح کرد: یکی از طرح‌هایی که در این زمینه تاکنون ارایه شده است طرح استفاده از
مالچ پاشی به جای ماده شیمیایی ویناس است.  این طرح در حال حاضر در دست بررسی است. بوی نامطبوع این کارخانه به شورای شهر اهواز هم رسید و یکی از اعضای شورا در نطق پیش از دستور خود به این مسأله اشاره کرد.
علی ناصری عضو شورای شهر اهواز با اشاره به بوی نامطبوع این کارخانه گفت: توجه به مسائل
زیست محیطی در استان ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر عاملی که باعث صدمه خوردن این بخش می‌شود را اصلاح می‌کنیم. وی افزود: مدیران سازمان محیط‌زیست استان نیز باید با قاطعیت و تخصص کافی و براساس قانون در این زمینه
 فعالیت کنند.  
ناصری با بیان اینکه، توجه به مسأله اشتغال در کلانشهر اهواز را نمی‌توان نادیده گرفت، گفت: ما باید به جای حذف صورت مسأله به فکر اصلاح آن باشیم.  استاندار خوزستان نیز درخصوص مشکلات محیط زیستی این واحد تولیدی گفت: قرار شده اصلاحاتی روی روند فعالیت کارخانه صورت بگیرد زیرا ما به دنبال حذف نیستیم بلکه به دنبال
 اصلاح هستیم.
عبدالحسن مقتدایی افزود: دلیلی ندارد یک واحد تولیدی تعطیل شود بلکه باید مشکلات محیط زیستی حل شود تا در کنار انجام کار و فعالیت‌های تولیدی، شهروندان اهوازی نیز دچار مشکل نشوند و آسیب نبینند.


تعداد بازدید :  62