شماره ۱۳۴۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
روي خط خبر

معاون سازمان آتش‌نشانی تهران خبر داد: 5‌هزار ساختمان دولتي ناايمن مسئولان اعتقادي به مسائل ايمني ندارند
شهروند| معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از وجود 4‌ تا 5‌هزار ساختمان دولتی ناایمن در شهر تهران خبر داد كه در سه تا چهار‌سال گذشته شناسايي شده‌اند، اما تا همين حالا هيچ اقدامي براي آن انجام نشده است.  هفته گذشته ساختمان برق حرارتی وزارت نيرو در ميدان وليعصر آتش گرفت و بيش از 40 ساعت سوخت تا در نهايت اطفا شد؛ ساختماني كه اسكلت فلزي داشت و هنگام عمليات اين احتمال وجود داشت كه به سرنوشت ساختمان پلاسكو دچار شود. به گفته مسئولان شهرداري تهران، اين ساختمان 3‌بار از اين سازمان اخطار گرفته بود و آخرين اخطار آن هم در دي‌ماه داده شده بود، اما مسئولان توجهي به ايمن‌سازي آن نكردند. حالا اما حرف‌هاي معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني نشان می‌دهد كه نظير اين ساختمان‌ها در شهر تهران كم نيست كه شرايط را براي مواقع بحران به ويژه زلزله و آتش‌سوزي سخت می‌كند. محمود قدیری ديروز در اين‌باره به «ايسنا» گفت كه بهانه‌گیری‌هایی که در زمینه توجه به ایمنی از سوی بعضی از مسئولان می‌شود، تأسف‌آور است: «اینها می‌گویند فلان قدر بودجه نیاز است و ما این بودجه را نداریم. درحالی‌که اگر خودشان بخواهند کاری را انجام دهند از زیر سنگ هم که باشد بودجه را تأمین می‌کنند، ولی اگر بخواهند کاری را انجام ندهند می‌گویند اعتبار نیست. در خیلی از این ساختمان‌های دولتی ارباب رجوع تردد می‌کند و خدایی نکرده اگر اتفاقی برای آنها رخ دهد خسارات و تبعات آن قابل پیش‌بینی نیست.» او درباره مسائل فرهنگی ايمني هم حرف‌هايي داشت: «این بخش به مسائل جامعه‌شناسی و آموزشی عمومی مردم بازمی‌گردد. درواقع یک عدم باور بین مردم و به‌ویژه مدیران بالادستی و میانی وجود دارد و خیلی از اینها واقعا به مسائل ایمنی اعتقادی ندارند. با این‌که حادثه‌ای مانند پلاسکو رخ داده، اما همچنان در مورد اعتقاد به ایمنی مسائلی وجود دارد و هنوز مدیران مقاومت می‌کنند. در سه تا چهار‌سال اخیر ۴ تا ۵هزار ساختمان دولتی ناایمن را شناسایی کرده‌ایم ولی با این حال در رابطه با اینها هیچ اقدامی انجام نشده است.» قدیری به وجود یک نهاد مشخص اشاره کرد كه در کشورهای توسعه‌یافته به صورت پیوسته نظارت را انجام می‌دهد: «یک نهاد در شهر در این زمینه اختیارات ویژه و قانونی دارد؛ به‌عنوان مثال در لندن تنها ارگانی که بدون سوال و جواب می‌تواند وارد کاخ ملکه شود، آتش‌نشانی است. در شرایطی این اتفاق می‌افتد که حتی پلیس و ام‌ای‌سیکس هم بدون اجازه و به راحتی حق ورود به چنین اماکنی را ندارند.» معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، در مورد مقاومت ایستگاه‌های آتش‌نشانی در برابر زلزله هم گفت: «براساس اطلاعاتی که داریم تمام ایستگاه‌های ما در مقابل زلزله مقاوم هستند. آنهایی که قدیمی بودند نیز مقاوم‌سازی شدند و ایستگاه‌های جدید هم براساس آیین‌نامه ۲۸۰۰ در مقابل زلزله ۸ ریشتری مقاوم هستند.»

هشدار پلیس راهور ناجا
موج جدید بارش برف و باران هفته آینده در راه است

ایلنا| رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با هشدار درباره موج جدید بارش برف و باران در هفته آینده گفت: «رانندگان حتما تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.»  نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: «با توجه به پیش‌بینی بارش برف و باران در اواسط هفته آینده، لازم است تمام هموطنانی که قصد تردد به گردنه‌ها و محورهای برفگیر را دارند و در استان‌های شمالی، شمال‌غربی و شمال‌شرقی تردد خواهند داشت، حتماً زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی را به همراه داشته باشند.»

وزیر بهداشت خبر داد: خرید 3 فروند آمبولانس دریایی مدرن، به زودی
ایسنا| وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از خرید سه فروند آمبولانس دریایی مدرن خبر داد و گفت که این آمبولانس‌ها برای تقویت امکانات بهداشتی - درمانی به‌زودی خریداری می‌شوند. حسن‌هاشمی که در حاشیه افتتاح نخستین آمبولانس پیشرفته دریایی در اسکله حقانی استان هرمزگان صحبت می‌کرد،گفت: «ایران حدود 17 جزیره دارد که 14 مورد آن در استان زیبای هرمزگان واقع شده و این جزایر نیازمند خدمات بهداشتی درمانی هستند. آن بخش از خدمات که باید در محل ارایه شود، از قدیم هم بوده است و باید توسعه یابد. در بخش دریایی هم امکانات بهداشتی درمانی باید حمایت شوند. البته نمی‌توان به دریا اکتفا کرد چرا که ممکن است دریا طوفانی باشد و امکان ارایه خدمت از این طریق وجود نداشته باشد بر این اساس باید آمبولانس‌های هوایی را داشته باشیم.» او ادامه داد: «در هر حال سه فروند آمبولانس دریایی مدرن دیگر هم در دست خرید است و امیدواریم بهترین مدل‌های آن‌ که ساخت کشورهای اروپایی‌ است در‌ سال آینده وارد کشور شود و نمونه‌ای باشد برای تولیدات داخل. درعین‌حال امیدواریم کسی بیمار نشود اما اگر بیماری هم داشتیم ابتدا در محل درمان شده و در آن بخش‌هایی که امکانش نیست، به سرعت ساکنان جزایر به بندرعباس منتقل شوند.»


تعداد بازدید :  304