شماره ۱۳۴۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
وزیر آموزش و پرورش می‌گوید به نگرانی‌ها درباره حذف مدارس نمونه دولتی و سمپاد و افزایش استقبال از مدارس غیردولتی اعتراف می‌کند
بیم و امید برای سمپاد

شهروند| دانش‌آموزان مدارس سمپاد، روزهای گذشته را متفاوت‌تر از همیشه گذرانده‌اند، آن هم به دلیل شنیدن یک خبر: «براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش آزمون‌های ورودی مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان در پایه هفتم حذف خواهد شد و برای‌ سال آینده پایه هفتم در این مدارس نداریم، اما دانش‌آموزان موجود، به تحصیل خود در این مدارس ادامه خواهند داد تا فارغ‌التحصیل شوند.»
خبری که هفته گذشته مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش اعلام کرد و بعد از آن هم رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از حذف آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان گفت: «با توجه به این‌که دیگر آزمونی برگزار نمی‌کنیم، دیگر ورودی به پایه هفتم در مدارس سمپاد نخواهیم داشت و دانش‌آموزان در آزمون دوره دوم شرکت می‌کنند؛ از این‌رو تمرکز برای شناسایی، جذب و دادن فرصت به این دانش‌آموزان منوط به زمانی می‌شود که سنشان بیشتر شده باشد.»
این مصوبه حالا با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده‌ است؛ واکنش‌هایی که هم انتقادهای زیاد در آن وجود دارد و هم موافقت. براساس مصوبه جدید شورای‌عالی آموزش و پرورش، پس از فارغ‌التحصیل شدن دانش‌آموزان موجود در دوره متوسطه اول مدارس سمپاد و نمونه دولتی در 3‌سال آینده این مدارس حذف خواهند شد. موافقان این مصوبه مانند مهدی نوید ادهم، دلایلشان برای اجرای آن این است: «تأکید ما بر این است که جداسازی دانش‌آموزان اتفاق نیفتد و صاحبان استعدادهای برتر از خدمات آموزشی بیشتری در مدارس عادی برخوردار باشند و بر این اساس طرح شهاب موسوم به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر بیش از گذشته در دستورکار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت و تلاش بر این است با توانمندسازی معلمان و تدوین برنامه‌های ویژه به این دانش‌آموزان خدمات بیشتری ارایه شود. آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در پایه هفتم تأثیر منفی زیادی بر دوره ابتدایی داشت و با مداخله برخی از موسسات خصوصی از همان کلاس اول یا دوم دبستان شاهد برگزاری آزمون‌های تست‌زنی برای دانش‌آموزان بودیم به این بهانه که آنها می‌خواهند در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قبول شوند که این مسأله آسیب‌های روانی و اضطراب بسیاری را برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی به همراه داشت.»
در مقابل اما مخالفان معتقدند آسیب‌های روانی و اضطراب، دلیل مناسبی برای حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد نیست؛ مخالفانی که تعداد زیادی از دانش‌آموزان این مدارس هم جزو آنها هستند و همین چند روز پیش با پلاکاردهای اعتراضی‌شان برای رساندن نظرشان به مسئولان وزارت آموزش و پرورش به مقابل ساختمان این وزارتخانه رفتند و حالا این‌طور که پیداست صدای آنها به وزیر آموزش و پرورش هم رسیده و او را «نگران» کرده است.
محمد بطحائی دو روز پیش گفته است که اعتراف می‌کند نگرانی‌ها درباره حذف مدارس نمونه دولتی و سمپاد و افزایش استقبال از مدارس غیردولتی وجود دارد: «یکی از اشکالات عمده نظام آموزشی تکیه بر حافظه‌محوری و تأکید بر سطح دانش بچه‌هاست و این مسأله در دوره ابتدایی اثرات مخرب بسیاری دارد، چرا که دانش‌آموزان در این دوره به‌تازگی تحصیل را آغاز کرده‌اند اما وقتی در معرض بمباران مطالب حافظه‌محور و تست‌های سنگین قرار می‌گیرند از مدرسه دل‌زده می‌شوند و شادی و نشاط از آنها گرفته می‌شود. در روز‌های اخیر تصمیم گرفتیم آزمون‌ها و کتاب‌های کمک‌آموزشی که کودکی را از دانش‌آموزان گرفته است در دوره ابتدایی ممنوع شود تا آنها فرصت کودکی و نشاط در مدرسه را داشته باشند.» او این را هم گفته است که از هر 17 دانش‌آموز یک نفر وارد مدارس سمپاد می‌شود: «در پایه هفتم یک‌میلیون دانش‌آموز داریم که 250‌هزار نفر در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی شرکت می‌کنند و این تعداد از کلاس دوم یا سوم دبستان تحت فشارهای فراوان روحی قرار می‌گیرند تا بتوانند در آزمونی که قرار است چند‌سال آینده در آن شرکت کنند، موفق شوند، اما از هر 17 نفر تنها یک نفر می‌تواند به این مدارس وارد شود و 16 نفر دیگر مهر کم‌استعدادی و بی‌لیاقتی بر آنها زده می‌شود.» به گفته وزیر آموزش و پرورش: «در دوره ابتدایی، دانش‌آموز باید از زندگی لذت ببرد اما ما اهداف تربیتی را از دبستان‌ها گرفته‌ایم تا دانش‌آموزان در آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی قبول شوند.»
وزیر آموزش و پرورش درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر گفته است: «در برنامه شهاب که از‌ سال آینده به پایه هفتم می‌رسد دیگر دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر را از سایر دانش‌‌آموزان جدا نمی‌کنیم چرا که براساس اصول جدید تعلیم و تربیت در جهان امروز، بچه‌ها نباید از هم جدا شوند؛ بر این اساس در طرح شهاب دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و پس از شناسایی استعداد آنها، چند روز در هفته برنامه‌های خاص برایشان اجرا می‌شود و استعدادها پرورش می‌یابد تا در متوسطه دوم استعداد آنها شکوفا شود.»
او در پاسخ به این پرسش که «حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی در دوره متوسطه اول منجر به افزایش تعداد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی نمی‌شود؟» به «تسنیم» گفته است: «اعتراف می‌کنم که این نگرانی وجود دارد و بنده به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش وظیفه دارم مراقب باشم تا این اتفاق رخ ندهد و یکی از اقدامات برای آن‌که مدارس غیردولتی از این اوضاع سوءاستفاده نکنند افزایش کنترل است و سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم که مدارس غیردولتی را مورد نظارت دقیق‌ قرار می‌دهد که اگر کوچکترین اجحافی در حق مردم داشته باشند با آنها برخورد شود.»
واکنش سمپادی‌ها
این مصوبه جدید در شبکه‌های اجتماعی هم بدون واکنش نمانده است. در شبکه‌هایی مانند توییتر در روزهای گذشته، کاربران با راه انداختن هشتگی برای مدارس سمپاد، نظرشان را دراین‌باره اعلام کرده‌اند. «مریم» دراین‌باره نوشته است: «توی  سمپاد یاد گرفتم زندگی یک دانش‌آموز فقط به درس خوندن محدود نمی‌شه. توی مدرسه یاد گرفتم نگاه انتقادی داشته باشم و درنهایت به فکر اصلاح و بهتر کردن شرایط موجود باشم. این نگاه انتقادی و اصلاح از خودمون و مدرسمون شروع می‌شد.» رضا یکی دیگر از کسانی است که خودش سمپادی بوده و نظرش را این‌طور نوشته است: «من راهنمایی هم  سمپاد بودم. موقعی که بقیه علوم میخوندن ما زیست و شیمی و فیزیک میخوندیم. برنامه‌نویسی و فتوشاپ داشتیم. بچه‌ها به شدت باهوش و خلاق بودن... خروجی‌هاش آدمایی به غایت متفاوت و به درد بخورن بلا استثنا و واقعا «متاسفم» برای حذفش.»
امیر هم دراین‌باره نوشته: «سمپاد به هم نسل‌هاى من احساس غرور داد، باعث شد در مقابل سختى‌ها شجاع باشيم، به ما يك فرصت فوق‌العاده داد تا پيشرفت كنيم، بهترين متخصصان كشور آن‌جا پرورش يافتند، سمپاد يك كارخانه توليد انسان‌هاى موفق است، اگر آن را منحل كنيد هم خاطرات ما را نابود مي‌كنيد هم آينده ايرانمان را.»
امین اما جزو موافقان مصوبه جدید است: «آقا جان سرانه مطالعه ٣دقيقه است. تا الان با  سمپاد ٣دقيقه بوده. از الان بدون اون. صرفا با «حلوا حلوا گفتن» و چسباندن يک «برند» به گروهى نميتونین ازشون انسان‌هايى «خاص» و «موفق» بسازين. غير از «خاطره‌بازى» بگين خروجى اين برند چى بوده كه الان به خطر افتاده؟ «موفقيت»‌تون كو؟ كجاست؟» رها هم جزو مخالفان مدارس سمپاد است: «حالا که همه خاطرات خوب از سمپاد گفتن، بذارید من بگم که سمپاد واسه من جز خفقان و تحقیر و اضطراب نداشت. نه به خاطر درس‌ها، به خاطر جو مریض و به شدت کنترل‌کننده و معلم‌ها و مدیر و ناظم عقده‌ایش.»
پیام هم دراین‌باره نوشته است: «چند تا دوست سمپادی داشتم که خب حتما بچه‌های با استعدادی بودن. فقط نمی‌دونم تو اون محیط باهاشون چه می‌کردن که هرچی گذشت رفتار‌های اجتماعی‌شون عجیب‌تر شد. از خودبرتربینی گرفته تا ضعف شدید در برقراری ارتباط. طبیعی هم هست؛ شبانه‌روز بهشون القا می‌کردن که تافته‌ جدابافته هستن.»

دیدگاه‌های دیگران

ف
فرهنگی |
مخالف 0 - 0 موافق
این تصمیم نه‌تنها کمکی به ایجاد نشاط و شادابی در مدارس نمی‌کند بلکه فضا را برای مدارس غیردولتی خاص و مطرح فراهم می‌کند و باعث می‌شود آنها برای سال تحصیلی جدید بسیاری از دانش‌آموزان نخبه و ممتاز را که وضعیت مالی مناسبی دارند، جذب کنند و بدین‌ترتیب دانش‌آموزان نخبه‌ای که توانایی مالی ندارند، استعدادشان در مدارس دولتی عادی هدر رود. مهندس فرزاد فرهیدی، فارغ‌التحصیل دوره دوم مدارس سمپاد در سال 70 و دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل یک شرکت نفت، گاز و پتروشیمی داخلی در این‌باره گفت: مسئولان آموزش و پرورش به جای هیاهوی رسانه‌ای توضیح دهند که پشتوانه فکری و نظری حذف این تصمیم چه بوده است.

تعداد بازدید :  548