شماره ۱۳۴۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به سفر چهارروزه خود در گفت‌وگو با «شهروند»:
اولویت هلال حضور در نقاط کم‌برخوردار است
امدادرسانی در حوادث باید از پایین به بالا انجام شود ما عضو برجسته ستاد بحرانیم، اما تمام آن نیستیم اوایل ‌سال 97 گزارش نحوه هزینه کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاه ارایه می‌شود

حسام خراسانی| «رویکرد ما طوری است که فضاهای کم‌برخوردار بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در حوادث باید از پایین به بالا امدادرسانی شود؛ از بالا به پایین زمانبر است و کارها با سرعت انجام نخواهد شد. انبارها و پایگاه‌های ما باید در قلب حادثه پیش‌بینی شود تا مدیریت از پایین به بالا باشد؛ برای همین نقاطی که ما در این سفر به آن توجه کردیم، نقاط کم‌برخوردار و پرحادثه بود.» اینها را علی‌اصغر پیوندی می‌گوید. او که در یک سفر چهارروزه پرماجرا در 7 استان و 14 شهرستان حضور پیدا کرد، حالا در گفت‌وگو با «شهروند» از دلایل انتخاب نقاط کم‌برخوردار و پرحادثه برای سفر می‌گوید. آنچه در ادامه می‌آید، شرح گفت‌وگوی ما با رئیس جمعیت هلال‌احمر است.
 دکتر پیوندی، شما یک سیاست مشخص را در سفر چهارروزه‌تان به استان‌های مختلف کشور پیش گرفتید، آن هم «تمرکززدایی از شهرهای بزرگ» بود. بیشتر شهرهایی که شما در آنها حاضر شدید، شهرهای کم‌برخوردار بود. آیا این سیاست، سیاست ادامه‌داری است؟
خب، واقعیت این است که در شهرهای بزرگ از قبل تلاش‌های خوبی صورت گرفته است، اما در شهرهای کوچک و حادثه‌خیز نیاز به تلاش جدی‌تری داریم. در شهرهای بزرگ به زیرساخت‌ها توجه شده است، اما در شهرهای کوچکی که در معرض حادثه‌های مختلف‌اند باید پیگیری‌های جدی‌تری داشته باشیم. رویکرد ما طوری است که فضاهای کم‌برخوردار بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در حوادث باید از پایین به بالا امدادرسانی شود؛ از بالا به پایین زمانبر است و کارها با سرعت انجام نخواهد شد. انبارها و پایگاه‌های ما باید در قلب حادثه پیش‌بینی شود تا مدیریت از پایین به بالا باشد؛ برای همین نقاطی که ما در این سفر به آن توجه کردیم، نقاط کم‌برخوردار و پرحادثه بود.
 شما در شهرهای مختلف کشور حاضر شدید و همواره بر این نکته تأکید کردید که «انتظارات مردم بحق است» و این‌که آنها از تمام دستگاه‌های مرتبط مطالبه‌گری کنند.
هلال‌احمر نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی تمام حوادث باشد. ما جزیی از ستاد بحرانیم. اگر جاده‌ای خراب است، مسئولان مرتبط باید جوابگو باشند. باید توجه داشت که تنها ایجاد پایگاه امدادونجات مشکل را حل نمی‌کند. ما باید از حالت حرکت انفعالی به سمت مطالبه‌گری برویم. باید سهم تمام دستگاه‌ها در حوادث و پاسخگویی آنها مشخص شود. ما عضو برجسته ستاد بحرانیم، اما تمام آن نیستیم. انتظارات مردم درست است. ما زیرساخت نداریم و اعتبارات‌مان کم است. باید در جهت برآورده شدن انتظارات آنها حرکت کنیم.
 در برخی موارد شاهد هستیم که انتظارات با اساسنامه و چارچوب هلال همخوانی ندارد.
بعضی اوقات مسئولان تقاضاهایی دارند که همین‌طور است. بحث من توده مردم است که تقاضاهای درستی دارند. ما به تنهایی نمی‌توانیم به همه درخواست‌ها پاسخ بدهیم.
 موردی که می‌خواهم با شما مطرح کنم، بحث حوادث دریایی است. شما طی صحبت‌های اخیرتان بارها نسبت به امداد دریایی تأکید کرده‌اید.
همین‌طور است. برای نمونه، بوشهر 700کیلومتر مرز دریایی دارد. حوادثی در دریا اتفاق می‌افتد و با این‌که ما نیروهای آموزش‌دیده و باتجربه‌ای داریم، اما تجهیزات‌مان به‌قدر کافی نیست. تجهیزات دریایی بسیار گران است. امیدواریم با ایجاد یک پایگاه امدادونجات دریایی شاهد اتفاق‌های خوبی باشیم. ما نمی‌توانیم امداد دریایی را نادیده بگیریم. اقلیم ما می‌طلبد که در این عرصه حضور داشته باشیم.
 موضوع دیگر، تعامل هلال با هنرمندان و ورزشکاران است. اخیرا شاهد پیشنهادی از آقای مسجدجامعی بودیم که موزه صنعتی به‌عنوان پایگاهی برای هنرمندان هلال‌احمری تبدیل شود.
ما با تمام سلبریتی‌ها و کانون‌های اجتماعی که نفوذ روی افراد جامعه دارند، تعامل خواهیم داشت. ما باید با تمام رده‌ها ارتباط مستقیم برقرار کنیم تا با مردم ارتباط خوبی داشته باشیم. اینها می‌توانند سرتیم‌های ما تلقی شوند.
 بحث دیگر، شفافیت هزینه کمک‌های مردمی در زلزله کرمانشاه است. هلال‌احمر چه زمانی می‌تواند گزارشی از نحوه و چگونگی هزینه کمک‌های مردمی در زلزله کرمانشاه ارایه کند؟
در روزهای ابتدایی پس از زلزله کرمانشاه شاهد بحث‌هایی بودیم که همه‌اش با کمک‌های مردم رد شد. باید گفت که کمک‌های مردمی دارد به‌طور مناسب در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد. زمانی که همه آنها هزینه شد، گزارش کار کامل را به مردم ارایه می‌دهیم. ما بالغ بر 100میلیاردتومان اقلام امدادی در زلزله هزینه کردیم و انبارهایمان خالی شد، اما انبارها را خودمان پر می‌کنیم، نه از پول‌های مردم برای کمک به زلزله‌زدگان.
 به نظر شما این گزارش چه زمانی آماده می‌شود؟
اوایل‌ سال 97 این اتفاق می‌افتد.


تعداد بازدید :  125