شماره ۱۳۴۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
بیش از 100 نیروی وفادار به دولت سوریه در درگیری با نیروهای آمریکایی در شرق سوریه کشته شدند
درگیری در کرانه فرات
نشست سازمان ملل با هدف رسیدن به آتش‌بس یک ماهه بی‌نتیجه ماند

شهروند| ایالات متحده آمریکا گفته است که آنها حمله‌ای را به یکی از پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه دفع کرده و بیش از 100 جنگجوی وفادار به دولت بشار اسد را کشته‌اند. این جدی‌ترین درگیری میان متحدان به رهبری آمریکا و نیروهای وفادار به دولت سوریه در این کشور است.
در پی حمله نیروهای وفادار به دولت بشار اسد به مقر نیروهای مورد حمایت آمریکا، جنگنده‌های ارتش ایالات متحده شامگاه چهارشنبه مواضع نیروهای حامی دولت سوریه در استان دیرالزور را مورد هدف قرار دادند.
به گفته یک مقام ایالات متحده نزدیک به ۱۰۰ نفر از نیروهای وفادار به بشار اسد در این حمله تلافی‌جویانه کشته شدند. مقامات نظامی آمریکا می‌گویند که هیچ‌ یک از نیروهای این کشور در اثر حمله نیروهای حامی بشار اسد کشته یا زخمی نشدند.
حمله   توسط نیروهای وفادار به دولت سوریه به نیروهای دموکراتیک سوریه که مورد حمایت ایالات متحده هستند، در هشت کیلومتری شرق رودخانه فرات صورت گرفته بود.
نیروهای ائتلاف تحت حمایت آمریکا ضمن «بی‌دلیل» و «غیر‌منتظره» خواندن حمله نیروهای حامی بشار اسد طی بیانیه‌ای ادعا کردند: «حمله متقابل جنگنده‌های ائتلاف در دفاع از شرکای خود در این ائتلاف جهانی برای جنگ برای شکست داعش صورت گرفت.»
از سوی دیگر، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا ادعا کرده که حملات مرگبار توسط ائتلاف ضد داعش به سرپرستی آمریکا علیه نیروهای طرفدار دولت دمشق در شرق سوریه کاملا اقدامی «در دفاع از خود» بوده است. ماتیس با رد هرگونه حمله تهاجمی علیه نیروهای ‌همپیمان ارتش سوریه مدعی شد: «این عملیات خود تدافعی بوده است. ما به دنبال دخالت در جنگ داخلی سوریه نیستیم.»
ماتیس ادامه داد: «بنا به دلایلی نیروهای طرفدار دولت دمشق که من نمی‌توانم توضیحی درباره دلیل این حملات ارایه دهم، مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه را که نیروهای ویژه آمریکا نیز در این منطقه حضور دارند، مورد هدف قرار دادند. نیروهای طرفدار دولت دمشق حملات توپخانه‌ای داشتند. آنها با دو تانک به این مناطق پیشروی کردند و آشکارا این تانک‌ها در مسیری حرکت می‌کردند که تیراندازی انجام می‌گرفت. در پایان تلاش‌های ما حملات توپخانه‌ای آنها دفع شد و دو تانک آنها منهدم شده و طرف مقابل تلفاتی داشته‌اند. ماتیس گفت: «نمی‌توان اعلام کرد که مهاجمان دقیقا چه کسانی بودند؛ فقط ما می‌دانیم که آنها طرفدار رژیم اسد هستند.»
به گفته یک مقام آمریکا، هنوز مشخص نیست که نیروهای حامی دولت بشار اسد از چه گروهی بوده‌اند؛ اما دولت ایالات متحده درباره دخیل‌بودن روسیه در این حمله تحقیق می‌کند. به گفته او، ۵۰۰ سرباز حامی دولت سوریه در حمله خود از خمپاره و تانک‌های تی-۵۴ و تی-۷۲ ساخت روسیه استفاده کردند.
از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده، ائتلاف بین‌المللی به روسیه درباره حمله به نیروهای همپیمان سوریه اطلاع قبلی داده بود. سخنگوی پنتاگون افزود: «این وزارتخانه با روسیه برای ممانعت از حوادث برخورد در سوریه در تماس دایمی است.» وی افزود، پنتاگون تصمیم روسیه مبنی بر عدم حمله به نیروهای ائتلاف را بعد از حمله به نیروهای همپیمان ارتش سوریه موضعی موفقيت‌آمیز می‌داند.
وزارت دفاع روسیه اما گفته است، ائتلاف درباره هدف قراردادن نیروهای همپیمان نظام سوریه هیچ هماهنگی با مسکو نداشت.
با این حال، یک نماینده پارلمان روسیه روز پنجشنبه حمله جنگنده‌های ایالات متحده به مواضع نیروهای حامی دولت سوریه را «اقدامی متجاوزانه» خواند. فرانس کلینسویچ افزود: «این اقدام ائتلاف به رهبری آمریکا با قوانین (بین‌المللی) همخوانی نداشته و بدون‌ شک عملی متجاوزانه است.»
خبر درگیری میان نیروهای آمریکایی با نیروهای وفادار به دولت اسد در حالی به گوش می‌رسد که اوضاع در غوطه شرقی سوریه بسیار وخیم گزارش شده است. این سومین روز است که نیروهای دولتی سوریه مواضع شورشیان و مخالفان را در غوطه شرقی در حومه دمشق بمباران می‌کنند. روزنامه گاردین گزارش داده است که این حملات تنها در روز پنجشنبه موجب مرگ 21 نفر شده است.
«راعد سرول» خبرنگار ساکن شهر دوما در 10 کیلومتری دمشق می‌گوید: «هواپیماها به‌ طور دایم در آسمان غوطه پرواز و بازارها و خانه‌ها را بمباران می‌کنند؛ هیچ مکان امنی در غوطه وجود ندارد.»
غوطه شرقی که محل گرد‌آمدن شورشیان و مخالفان مسلح دولت سوریه است، از ‌سال 2013 به محاصره درآمده و هیچ‌گونه منابع غذایی، آب یا دارو نمی‌تواند به آن وارد شود.
سازمان ملل روز سه‌شنبه درخواست یک ماه آتش‌بس کرده بود تا وخامت این «وضعیت وحشتناک» کمی کاهش پیدا کند. این سازمان می‌گوید، میزان رنج و درد در سراسر سوریه با وجود عدم دسترسی به کمک‌ها در سه مرکز پرجمعیت، افزایش آوارگان و بیش از 13‌میلیون نفر نیازمند کمک‌ها، به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.
شورای امنیت سازمان ملل در نشستی که روز پنجشنبه برگزار شد، سعی در به نتیجه‌رساندن آتش‌بس یک ماهه در سوریه داشت. با این حال این نشست بدون دستیابی به نتیجه‌ای ملموس پایان یافت. درخواست برای آتش‌بس یک‌ماهه در سوریه را امدادگران سازمان ملل مطرح کرده بودند و کویت و سوئد برای بررسی امکان برقراری چنین آتش‌بسی خواستار نشست شورای امنیت شده بودند. با این حال نشست شورای امنیت که پشت درهای بسته تشکیل شد، بی‌نتیجه ماند. تعدادی از سفیران سازمان ملل در سکوت و با چهره‌ای عبوس محل نشست را ترک ‌کردند. یک دیپلمات غربی به خبرنگاران گفت كه «وضعیت وحشتناک است.»
روسیه مخالف چنین آتش‌بسی است و می‌گوید وضع انسانی در یک ماه اخیر تغییری نکرده است. واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، برقراری آتش‌بس بشردوستانه را «غیرواقعی» خواند و گفت مسکو خواستار آتش‌بس است؛ اما مطمئن نیست که «تروریست‌ها» با این امر موافق باشند.
از سوی دیگر، نماینده فرانسه اظهار داشت: «فرانسه هرگز ادامه وضع کنونی در غوطه شرقی را نمی‌پذیرد و از این رو واکنش جدی شورای امنیت را مطالبه می‌کند. باید آتش‌بس فوری در سراسر سوریه برقرار شود.»
سفیر فرانسه نظام سوریه را به تلاش برای بازگرداندن غوطه شرقی به شرایط قرون وسطي متهم کرد و افزود: «فاجعه انسانی جدید مقابل چشمان ما در غوطه در حال رخ دادن است.» وی در پاسخ به مخالفت روسیه با صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت درباره وضع انسانی در سوریه گفت: «ما همه می‌دانیم که دستیابی به توافق در شورای امنیت دشوار است؛ اما بار دیگر نباید ساکت باشیم و باید حرف بزنیم. این مسئولیت اخلاقی و سیاسی ماست. ما باید کاملا در این‌باره صریح باشیم چراکه آنچه اتفاق افتاده کاملا روشن است و این یک ننگ است.»
این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت، حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است و حمله به نیروهایی که با تروریسم می‌جنگند، نیز جنایت است.
وی در کنفرانس خبری بعد از نشست شورای امنیت گفت: «من در نشست از آنها خواستم به یاد آورند که حضورشان در سوریه عملا غیر قانونی است و هیچ‌کس آنها را به آن‌جا دعوت نکرده است. آنها همواره اصرار می‌کنند که با تروریست‌های بین‌المللی می‌جنگند اما ما می‌بینیم که از این سطح خارج می‌شوند.» این دیپلمات روس افزود که به نیروهای بین‌المللی ائتلاف ضد داعش هشدار داده که مقابله با کسانی که واقعا با تروریست‌های بین‌المللی می‌جنگند، جنایت است.


تعداد بازدید :  501