شماره ۱۳۴۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
روی خط خبر

بزرگترین طرح نوسازی بافت فرسوده کلنگ خورد
«امید» محله‌های ناکار آمد
  رئیس‌جمهوری: هشدار زلزله برای بافت فرسوده را جدی گرفتیم

شهروند|  بزرگترین نوسازی بافت فرسوده در ایران کلنگ خورد. براساس مطالعات انجام شده ایران 2‌هزار و 700 محله در 543 شهر دارد که در بافت فرسوده و ناکارآمد واقع شده‌اند. براین اساس دولت تصمیم گرفته است در دو برنامه پنج ساله حدود نیمی از این محله‌ها را نوسازی و بهسازی کند. طرحی که به گفته حسن روحانی، رئیس جمهوری برای کمک به ساکنان بافت فرسوده برای نجات از زلزله‌های احتمالی است. این طرح در پایان هفته گذشته با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی کلنگ خورد. طرحی که به اختصار «امید» نام گرفته و مشوق‌های خاصی برای نوسازی بافت فرسوده تعریف کرده است.
 حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید» با اشاره به این‌که مهمترین پیام زلزله‌های اخیر، نوسازی سریع‌تر بافت‌های فرسوده است، گفت: مهمترین اصل دولت در بخش مسکن، حفظ سلامتی و زندگی مردم است.
روحانی با اشاره به این‌که پیام زلزله را شنیدیم و برای نوسازی بافت فرسوده اقدام کردیم، گفت: دولت فروش سریع 50‌درصد واحدهای ایجاد شده در طرح امید را با انواع تسهیلات و مشوق‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده  تضمین می‌کند.
او با تأکید بر این‌که مردم ساکن در بافت‌های فرسوده باید با شرایط آسان به خانه امن برسند، گفت: به هر ساکن بافت فرسوده، مسکنی با 20‌درصد زیر بنای بیشتر تحویل می‌شود. روحانی مسکن را محل آرامش و آسایش توصیف و با اشاره به اهمیت آن در زندگی و نشاط مردم، عنوان کرد: ساختمان بایستی با ویژگی‌هایی که برای ساخت در نظر گرفته می‌شود، محلی برای آرامش باشد و با توجه به سختی‌های اجاره‌نشین بودن، داشتن خانه‌ای مناسب، بحق یکی از آرزوهای زوجین است.
وی خانه‌دار کردن جوانان را وظیفه‌ای بسیار سنگین دانست و افزود: البته باید تأکید کنم که دولت خانه‌ساز خوبی نیست؛ همچنان که تاجر و بنگاهدار خوبی هم نیست و معتقدم هر کاری که برعهده دولت قرار دارد و می‌توان آن را به مردم واگذار کرد، بایستی همه آن امور به مردم واگذار شود. رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که بایستی بنگاه‌های اقتصادی دولتی و عمومی به مردم واگذار شود، گفت: وظیفه دولت اداره بنگاه‌های اقتصادی نیست و باید چنین بنگاه‌هایی به مردم واگذار شود و نهادهای عمومی و نیروهای مسلح نیز بایستی همین کار را انجام دهند.
رئیس قوه مجریه افزود: در بخش مسکن بایستی ساخت‌وساز آن در اختیار مردم و شرکت‌های خصوصی باشد و دولت در این حوزه وظیفه حمایت و پشتیبانی دارد.
روحانی با بیان این‌که از ابتدای دولت یازدهم دغدغه مسکن و بافت‌های فرسوده داشته است، گفت: زلزله کرمانشاه پیام مهمی داشت و این‌که باید صدای مردم را بشنویم و معتقدم بایستی صدای زمین و آسمان را هم شنید.

موافقت رهبری با اختصاص 1.5 میلیارد دلار برای طرح‌های آب و خاک خوزستان و ایلام
شهروند|  آخر هفته گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری راهی استان ایلام شد تا 37‌هزار هکتار شبکه آبیاری نوین و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کوثر را افتتاح و بهره‌برداری و از احداث و بهسازی 150 کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی بازدید کند. اما جهانگیری در ابتدای این سفر یک‌روزه از موافقت رهبر معظم انقلاب با اختصاص یک و نیم‌میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های آب و خاک استان‌های خوزستان و ایلام خبر داد و گفت: 550‌هزار هکتار اراضی منطقه با این اعتبار احیا و توسعه می‌یابد. او افزود: احیا و توسعه این اراضی که 50‌هزار هکتار آن در استان ایلام قرار دارد و امروز 37‌هزار هکتار آن بهسازی و نوسازی شده موجب رونق تولید و اشتغال خواهد شد.
آمریکا به ناآرامی‌های ایران دل بسته بود
اسحاق جهانگیری همچنین در جریان سفر به استان ایلام با بیان این‌که آمریکایی‌ها به ناآرامی‌های اخیر در ایران دل ‌بسته بودند و احساس کردند به چالشی جدی برای ایران تبدیل شده است، گفت: از همین‌رو نمایش همبستگی و اتحاد مردم در سالروز ورود پیروزی انقلاب اسلامی به چهلمین ‌سال خود، بسیار ضروری است. معاون اول رئیس‌جمهوری وحدت و انسجام را نکته کلیدی پیروزی و تداوم حرکت رو به رشد نظام جمهوری اسلامی توصیف و تصریح کرد: امروز بین مردم و مقام معظم رهبری پیوندی عمیق و محکم برقرار است و تا روزی که این پیوند و اتحاد بین ملت و رهبری و بین مردم با دولت و مردم با هم برقرار است، هیچ مشکل و قدرتی توان آسیب رساندن به این ملت و کشور را ندارد.
او ادامه داد: در برابر آشوب‌ها اولا باید مراقبت کنیم تا التهابات به داخل کشورمان سرایت نکند و همچنین باید کمک کنیم تا این التهابات فرونشسته و منطقه آرام شود و کشورها در مسیر پیشرفت قرار بگیرند. این خواسته‌ای است که مطلوب قدرت‌های بزرگ نیست و آنها به دنبال این هستند که کشورهای منطقه درگیر ناامنی باشند تا از مسیر رشد و پیشرفت دور بمانند.


تعداد بازدید :  454