شماره ۱۳۴۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
دو نگاه به استمرار حضور

سعید اصغرزاده روزنامه نگار

1- فردا روزبزرگی است که یادآور بسیاری از مجاهدت‌ها و ایثارها و از خودگذشتن‌هاست. با گذشت چندین دهه از پیروزی انقلاب و به ثمر نشستن مبارزات تاریخی مردم ، نه تنها از حضور و مشارکت مردم در پاسداری از شعارها و آرمان‌هایشان کاسته نشده که مشارکت و نحوه همراهی آنان هوشمندانه تر و وسیع‌تر و خردمندانه‌تر شده است. کمتر انقلابی را می‌توان سراغ گرفت که این ویژگی درخشان را دارا باشد و شاید همین ویژگی است که موجب شده دشمنان همواره در تلاش برای مقابله و مخدوش کردن دستاوردهای انقلاب باشند.  مردم در دوره های مختلف پیش از انقلاب و پس از آن در کارزارهای متفاوتی از خود عکس العمل نشان داده و در صحنه حاضر بوده‌اند و هزینه این حضور را پرداخت کرده اند. از فردای پس از پیروزی تا به همین امروز نیز این استمرار حضور وجود دارد. استمرار داوطلبانه‌ای که سرفصل‌های درخشانی همچون دفاع مقدس نشان داد که این مردم با چنگ و دندان از دستاورد‌هایشان حراست و پاسداری می‌کنند. با وجود بسیاری از ضعف‌ها و کاستی‌ها  نجابت ایرانیان همواره حرف اول را زده است و بی توقع از متولیان امور، همواره وظیفه خود دانسته‌اند که در بزنگاه زنگ انقلاب، در خیابان حاضر باشند و سیل خروشانشان را فارغ از دسته بندی‌های سیاسی و گرایشات اعتقادی و جنسیت و سن در راهپیمایی های روز پیروزی شاهد باشیم.
فردا نیز روز پیروزی است. چهار دهه پر تلاطم را پشت سر گذاشته ایم و با ریزش‌ها و افزایش های جدیدی مواجه شده‌ایم اما جاودانگی حضور مردم را همچون هرساله باز هم مشاهده خواهیم کرد. مردم ایران قابل پیش‌بینی‌اند. حزب و دسته نمی‌شناسند. وعده و شعار نمی‌پذیرند. مطالبه‌گری آنان را نمی‌توان به نفع هیچ گرایشی ترجمه کرد. مطالبه‌گری ایرانیان در راستا و تکامل همان انقلابی است که بابت به پیروزی رسیدنش خون دل‌ها خورده اند و آن نهال را با خون خود آبیاری کرده اند و حالا نهال انقلاب اسلامی درختی تنومند است و ایران مرکز توجه جهانیان.
دعوت به حضور بهانه ای است برای نوشتن از صلابت حضوری که هربار برخی تحلیلگران و نقادان سعی در نشان دادن تزلزلش را دارند، که واقعی نیست. مردم دغدغه هایی دارند، خواست ها و آرزوهایی نیز. این خواست‌ها جز در جریان روند تکاملی انقلاب میسر نمی‌شود. انقلابی که برای دانستن ذات و مفهوم آن باید در 22 بهمن هرسال با مردم همراه شد و رمز تداومش را از آنان فرا گرفت. وحدت این مردم ستودنی است و آغوش جمعیتشان به روی همگان باز.در این روز باید دعوت مردم را پذیرفت و به میان آنان رفت.
2- عادتمان شده بود به حادثه ها و همیشه با یک ای کاش ، دریغمان را از کمبودها و محرومیت ها ابراز می‌کردیم. اما حالا در ایام مبارک دهه فجر با 22 پروژه عمرانی هلال مواجه شدیم که در سفرهای استانی مسئولین هلال احمر در نقاط کم برخوردار و پر حادثه افتتاح شدند و حرکت رو به جلوی هلال را در همراهی و همدلی با مردم شاهد بودیم. حالا هلال در صدد رفع نواقص و کمبودهای خود است. هم در آسمان حضور دارد و هم دریا. هم در جاده و هم در کوه. هم در زلزله و هم در سیل. هم در برف و بوران و هم در آتش. اگر چه هلالی‌ها مسئول مستقیم مدیریت بحران نیستند  اما پیشانی و نماد حضور دایمی یاوران خستگی ناپذیر مردم در مواجهه با حوادث و بلایا شده اند. حرکت جدی هلال در رسیدن به استانداردهای مطلوب و حضور در قلب جوامع بومی و محلی که اینک با شعار «امدادرسانی از پایین به بالا» توسط دکتر پیوندی مطرح می گردد از یکسو و کمر همت بستن به ارتقا آموزش و آگاهی بخشی به جامعه از سوی دیگر روزنه ای از امید را در مطلع الفجر امسال برای مردم خوب کشورمان به ارمغان آورد. گریز از مرکز و حضور در اقصی نقاط کشور و هم کلامی با مردم و هم سفره ای با امدادگران بی نام و نشان ، قدری بیشتر از بضاعت مسئولینی بود که تا بحال دیده بودیم و باید این موضوع را به فال نیک گرفت. با نگاهی گذرا به سفرها و افتتاح و راه اندازی های صورت گرفته فارغ از آمار و ارقام و هزینه می توان به استراتژی های جدید هلال دست یافت. این استراتژی ها می تواند الگویی برای سایر مراکز نیز باشد. اولین نکته محق دانستن مردم در انتظاراتشان است و به رسمیت شناختن مطالبه گری آنان.  دومین رویکرد در تعبیه امکانات در قلب مراکز حادثه خیز است. سومین نشانه تلاش و پویایی در مقابل انفعال و وانهادگی است. چهارمین...
سفرهای استانی و دیدارهای صورت گرفته با امدادگران و مردم و خانواده شهدا و کارگزاران بومی همه و همه در کنار مراکزی که به بهره برداری رسید نشان از آن دارد که در میانه بحران‌ها، هلال راه خود را پیدا نموده و این می‌تواند روز به روز بر دامنه اعتماد عمومی به هلال و   فعالیت‌های هلال در کوتاه مدت و درازمدت اثرگذار باشد.

 


تعداد بازدید :  1326