شماره ۱۳۴۲ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
«شهروند» از سفر 4روزه رئیس جمعیت هلال‌احمر به مناطق شرقی و جنوبی کشور گزارش می‌دهد
مقصد؛ قلب حوادث
رئیس جمعیت هلال‌احمر، طی سفری 2661 کیلومتری از 7 استان و 14 شهر بازدید کرد 22 پروژه عمرانی هلال احمر در دهه فجر به بهره برداری رسید با افتتاح 2 پایگاه امداد هوایی شمار پایگاه‌های امداد هوایی جمعیت هلال احمر به 14 پایگاه رسید اوایل سال 97 گزارش نحوه هزینه کمک‌های مردمی به زلزله زدگان کرمانشاه ارائه می‌شود

حسام خراسانی روزنامه‌نگار

«این یک مدیریت جهادی است، این یک سفر انقلابی است. » این جمله تعبیر حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرزاحسین معتمدی‌فر امام جمعه میناب از سفر چهار روزه دکترعلی اصغر پیوندی به نقاط شرقی و جنوبی کشور است؛ تعبیری از سفر 2661کیلومتری مرد شماره یک هلال به 7 استان و 14 شهر. مقصد‌ از شمال کشور آغاز شد و به جنوب کشور خاتمه یافت. دکتر پیوندی در ماموریت خود که نزدیک به صد ساعت طول کشید، 18 ساعت پرواز داشت؛ عددی که خود گویای دشواری این ماموریت صدساعته است. اما ماحصل این سفر افتتاح بخشی از 22 پروژه عمرانی بود که در 12 استان همزمان با دهه فجر در جمعیت هلال‌احمر به بهره‌برداری رسید. بیشترین سهم را هم از افتتاح‌ها مناطق کم‌برخوردار و حادثه خیز داشتند: میناب، گناباد، جاشک و. . . . پروژه‌ها هم شامل پایگاه‌‌های امدادونجات، انبار اقلام امدادی، ساختمان امداد و . . . می‌شد.

یک سفر جهادی
سی و نهمین سالگرد انقلاب در جمعیت هلال‌احمر با خبرهای خوشی شروع شد؛ افتتاح‌های پی در پی. دکتر علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر در نیمه شرقی و بخشی از جنوب کشور و دبیرکل جمعیت در نیمه‌غربی. جمعیت‌ هلال‌احمر ایران در طول ٣٩‌سال از انقلاب ‌اسلامی در شرایط مختلف انقلاب، دفاع مقدس، دوران سازندگی و در دودهه ٨٠ و ٩٠ در کنار حاکمیت به ارایه خدماتی همچون بهداشت و درمان و امداد و خدمات خیرخواهانه پرداخته است. ازجمله خدمات هلال‌احمر در طول این ٣٩‌سال می‌توان به فعالیت بیش از ٥٣1 پایگاه امدادونجات جاده‌‌ای، کوهستانی و دریایی، بیش از ٤٠ درمانگاه تخصصی و عمومی، بیش از ٢٠ بیمارستان سریع‌الاستقرار، ١١٩ مرکز توانبخشی و ارتوپدی و ٤ بیمارستان و مرکزدرمانی داخل کشور اشاره کرد. آمارهایی که دکتر علی‌اصغر پیوندی در پیام خود به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز به آن اشاره داشته است. امسال نیز همزمان با‌ ایام دهه فجر، ٢٢ پروژه عمرانی در ١٢ استان کشور با حضور مسئولان هلال‌احمر افتتاح شد. ماموریت افتتاح در هفت استان با مرد شماره یک جمعیت یعنی دکتر علی اصغر پیوندی بود؛ ماموریت صد ساعته‌ای که با 18 ساعت پرواز همراه بود. مقصد اول خراسان‌شمالی و مقصدهای بعدی به ترتیب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان،هرمزگان،فارس و بوشهر بود.
به گزارش «شهروند»، پایگاه امداد جاده‌ای جاشک در استان بوشهر، پایگاه امداد جاده‌ای مسجد شکر شهرستان طبس در استان خراسان‌جنوبی و سوله ورزشی و ساختمان امور جوانان شهرستان گناباد، پایگاه چهار برکه لارستان، مرکز اداری و امدادی شعبه شهرستان لامرد و سوله انبار امدادی شهرستان قیر و کارزین در استان فارس، پایگاه امداد جاده‌ای پل بهادرآباد و پایگاه امداد جاده‌ای گل‌گهر شهرستان سیرجان در استان کرمان، ساختمان اداری و امدادی میناب و انبار امدادی خمیر در استان هرمزگان، آشیانه بالگرد و ساختمان امدادی بجنورد در استان خراسان‌شمالی ازجمله پروژه‌های افتتاح شده در این ماموریت صد ساعته به شمار می‌آمد. در کنار این پروژه‌های عمرانی جمعیت هلال‌احمر پروژه‌هایی همچون پروژه‌های درمانی و رفاهی و همچنین بازدید از توانمندی جمعیت استان‌ها و دیدار با خانواده شهدا و منطقه زلزله‌زده کوهبنان از دیگر برنامه‌های جمعیت بوده است.
خراسان‌شمالی؛ مقصد اول
افتتاح 5 پروژه عمرانی
زمان آغاز ماموریت ساعت 6 صبح روز دوشنبه بود، استان خراسان‌شمالی هم اولین مقصد. در این سفر که مرتضی سلیمی رئیس سازمان امدادونجات نیز رئیس جمعیت را همراهی می‌کرد، پنج پروژه عمرانی در خراسان‌شمالی افتتاح شد. بالگرد در فرودگاه‌هاشمی‌نژاد مشهد آماده بود برای پرواز به سمت بجنورد. اولین مقصد استان خراسان‌شمالی و شهرستان بجنورد بود، بهره‌برداری از ساختمان امدادی – اداری - آموزشی هلال‌احمر شهرستان و پایگاه امدادونجات هوایی استان خراسان شمالی. اینها دو پروژه در شهرستان بجنورد بود که به مناسبت ایام دهه فجر به بهره‌برداری رسید. مجموعه امداد هوایی شامل آشیانه، پد و باند بالگرد و پایگاه پشتیبانی عملیات یکی از طرح‌های مهم امداد و نجات است که با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر به بهره‌برداری رسید.
برای بهره‌برداری از این طرح امداد هوایی که عملیات ساخت آن از ‌سال ۸۹ آغاز شد، بیش از دو‌میلیارد و 540میلیون تومان از اعتبارات جمعیت هلال احمر، سفر رهبری و تملک استانی هزینه شد. افتتاح انبار‌ هزار مترمربعی پایگاه پشتیبانی عملیات استان، بازدید از بازگشایی معابر، آسفالت و جدول‌بندی پایگاه پشتیبانی عملیات و افتتاح ساختمان پایگاه امداد و نجات بین شهری سنخواست از دیگر برنامه‌های رئیس جمعیت در استان خراسان‌شمالی است. دکتر پیوندی همچنین در این استان از درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی امام رضا(ع) نیز بازدید کرد. رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از اختصاص ۳فروند بالگرد به ناوگان امدادهوایی هلال‌احمر در آینده نزدیک خبر داد. رئیس جمعیت هلال‌احمر در پایگاه امداد هوایی استان خراسان‌شمالی همچنین یک نشست خبری برگزار کرد. پیوندی ارزش پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده در استان خراسان‌شمالی را هشت میلیاردتومان عنوان کرد و افزود: خراسان‌شمالی استان پهناوری است. حوادث مختلفی این استان را تهدید می‌کند. زیر ساخت‌ها در این استان بسیار بهتر شده است. پیوندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که امدادونجات، پیشانی فعالیت هلال‌احمر محسوب می‌شود، افزود: در حوزه امدادونجات همه دستگاه‌های اجرایی نقش دارند. باید مطالبه گری در جامعه را افزایش داد و درنهایت جامعه شادتری داشته باشیم. ما به‌عنوان ارگان اجرایی باید در مسیر پیشرفت حرکت کنیم. دکتر پیوندی در ادامه با قدردانی از دولت و مجلس درخصوص تخصیص اعتبارات به جمعیت هلال‌احمر افزود: اعتبارات ما نسبت به‌ سال گذشته افزایش یافته است؛ اما با توجه به انتظارات ما این موضوع نیاز به پیگیری‌های بیشتر دارد. رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به افتتاح چهاردهمین آشیانه امداد هوایی افزود: درحال حاضر ۲۴ بالگرد در جمعیت هلال‌احمر داریم که امیدواریم با اختصاص بودجه این تعداد افزایش یابد. پیوندی در ادامه از اختصاص ۷۵ دستگاه آمبولانس و خودرو نجات به ناوگان امدادی جمعیت هلال‌احمر قبل از پایان‌سال خبر داد.
مقصد دوم؛ خراسان رضوی
استان خراسان رضوی دومین مقصد بود. رئیس جمعیت هلال‌احمر از توانمندهای هلال خراسان رضوی بازدید کرد. افتتاح مرکز اقامتی رفاهی مرحومه ربانی یکی از برنامه‌های رئیس جمعیت در شهر مشهد بود. ساختمان این بنا وقف مرحومه داوود ربانی بوده است. رئیس جمعیت هلال‌احمر در سفر استانی‌ خود به خراسان رضوی با علی رضارشیدیان استاندار این استان دیدار و گفت و گو داشت. گناباد یکی دیگر از شهرهای استان خراسان رضوی بود که رئیس جمعیت هلال‌احمر در آن حاضر شد. هدف از این حضور افتتاح مجتمع امدادی فرهنگی - ورزشی جمعیت هلال‌احمر گناباد بود. افتتاح یک مرکزافتتاح مجتمع امدادی فرهنگی - ورزشی در یک شهر کم‌برخوردار از دیگر برنامه‌های رئیس جمعیت در استان خراسان‌شمالی بود. پیوندی در سفر به گناباد از ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری، تکمیل ساخت انبار اقلام امدادی،ساخت دو پایگاه امدادونجات در منطقه، اضافه شدن دو دستگاه آمبولانس به ناوگان خودرویی شهرستان گناباد و بجستان‌ و همچنین تکمیل تجهیزات کوهستان خبر داد. او در ادامه سفر خود در شهر مشهد با خانواده نجاتگر جان باخته سیدعلی حسینی که در حادثه بهمن اشترانکوه جان خود را از دست داد دیدار کرد. رئیس جمعیت هلال‌احمر در این دیدار از ایجاد یک پایگاه امدادی کوهستان با نام زنده یاد سیدعلی حسینی خبر داد. او همچنین از محمد حسین فاضل امدادگر قدیمی استان خراسان رضوی عیادت کرد.
مقصد سوم؛ خراسان جنوبی
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه سفرهای استانی‌ خود با ورود به شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبی دو پروژه پایگاه امدادونجات شهر طبس و مرکز اقامتی آبگرم فردوس را افتتاح کرد. دکتر علی‌اصغر پیوندی در مراسم افتتاح پایگاه امدادونجات شهید منتظر قائم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب عنوان کرد: امدادونجات یکی از وظایف اصلی هلال‌احمر است که در طول ۹۳‌سال خدمت این سازمان مردم‌نهاد کارنامه درخشانی هم داشته است. پیوندی از اضافه شدن یک خودرو امدادونجات به ناوگان امدادی جمعیت هلال‌احمر طبس خبر داد.
پیوندی با بیان این‌که وظیفه ما در جمعیت هلال‌احمر با توجه به حادثه خیز بودن کشور بسیار خطیر است گفت: این وظیفه در طبس باید با دقت بیشتری صورت پذیرد زیرا این شهرستان تجربه حادثه تلخ فراوانی را داشته است. دکتر پیوندی از اضافه شدن یک خودرو امدادونجات به ناوگان امدادی جمعیت هلال‌احمر طبس خبر داد.
مقصد چهارم؛ کرمان
رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور در ادامه با همراهی رئیس سازمان به منظور بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان کوهبنان و افتتاح پروژه‌های عمرانی به مناسبت دهه فجر وارد استان کرمان شد. دکتر پیوندی در اولین دقایق حضورش در شهرستان کوهبنان از مناطق آسیب دیده از زلزله بازدید کرد و در ادامه با حضور در خانه شهید «علی عرب» با مادر شهید دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار رئیس جمعیت ضمن قدردانی از صبر، استقامت و بردباری خانواده‌های شهدأ وجایگاه والای شهیدان، با اهدای لوح تقدیر و کانکس اهدایی از سوی خیرین داوطلب استان کرمان به این خانواده شهید از آنها قدردانی کرد. وی در حاشیه دیدار با خانواده شهید علی عرب در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: هلال‌احمر به‌عنوان خادم مردم، در زمان حوادث در کنار حادثه دیدگان خواهد بود. وی با اشاره به فرا رسیدن ایام نوروز خاطرنشان کرد: در ‌سال جدید، جمعیت هلال‌احمر کشور به استان‌های کرمانشاه و کرمان با توجه به زلزله‌های‌های اخیر، نگاه ویژه‌ای خواهد داشت. دکتر علی‌اصغر پیوندی در ادامه بازدیدها در شهرستان کوهبنان با چندین خانواده ازجمله خانواده معلول دیدار و با اهدای کانکس اهدایی از سوی خیرین، از این خانواده نیز دلجویی کرد. رئیس جمعیت هلال‌احمر با حضور در پایگاه کوهستانی امدادگر فقید احمدتوکلی در شهرستان کرمان با خانواده این مرحوم دیدار و گفت و گو کرد. در ادامه 2 پایگاه امداد و نجات بین شهری( جاده‌ای) گل‌گهر سیرجان یادمان «شهید علی شیر آبیار» و پایگاه پل بهادرآباد یادمان «شهید جواد خانه‌گیر» با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر در استان کرمان به بهره‌برداری رسید. وی با تأکید بر این‌که بیشتر پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر با کمک خیرین و نیکوکاران احداث، تجهیز و به بهره‌برداری رسیده است افزود: از آن‌جایی که جمعیت هلال‌احمر یک نهاد مردمی از مردم و برای مردم است از همه نیکوکاران، خیرین و مجموعه‌های مردم نهاد می‌خواهیم تا به جمعیت برای ساخت، تجهیز و تکمیل مجموعه‌های امدادی کمک کنند تا مسیر امدادرسانی و خدمت به مردم تسهیل و هموارتر شود.
در ادامه پایگاه امدادونجات بین شهری (جاده‌ای) پل بهادرآباد یادمان شهید جواد خانه گیر نیز در شهرستان رودبار جنوب افتتاح شد. دکتر پیوندی در مراسم افتتاح این پایگاه نیز بر اهمیت ارتقای تجهیزات در پایگاه‌های امدادونجات تأکید کرد. در این مراسم همچنین از خانواده شهید جواد خانه گیر نیز تقدیر شد‌. بنابراین گزارش پایگاه امداد و نجات بین شهری (جاده‌ای) گل‌گهر سیرجان یادمان «شهید علی شیر آبیار» در محور سیرجان - شیراز قرار دارد که زمین آن توسط مجتمع معدنی گل گهر به جمعیت هلال‌احمر اهدا شده است. پروژه احداث این پایگاه در زمینی به مساحت 5‌هزار مترمربع و زیربنای 250 مترمربع از‌ سال 93 آغاز شد و به بهره‌برداری رسید. همچنین پایگاه امداد و نجات بین شهری (جاده‌ای) پل بهادرآباد یادمان «شهید جواد خانه گیر» واقع در دوراهی شهرستان‌های کهنوج و رودبار جنوب قرار دارد که زمین آن به جمعیت هلال‌احمر اهدا شده است. پروژه احداث این پایگاه در زمینی به مساحت 2‌هزار و 500 مترمربع و زیربنای 250 مترمربع از ‌سال 93 آغاز شد، به بهره‌برداری رسید در ادامه سفرهای استانی رئیس جمعیت هلال احمر،مرکز جراحی و دندانپزشکی تحت بیهوشی هلال کرمان با حضور دکتر علی‌اصغر پیوندی افتتاح و همچنین مرکز جدید کنترل مدیریت بحران Eoc استان راه‌اندازی شد. رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از مانور امدادی نجاتگران و مرکز درمانی جمعیت هلال‌احمر در شهرستان کرمان بازدید کرد.
مقصد پنجم؛ استان هرمزگان
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه سفرهای خود به استان‌های شرقی و جنوبی کشور وارد استان هرمزگان شد. او در اولین بخش از سفر خود در استان هرمزگان با حضور در شهرستان میناب ساختمان جدید اداری جمعیت هلال‌احمر میناب را افتتاح کرد. در این مراسم دکتر پیوندی با بیان این‌که جمعیت هلال‌احمر دو وظیفه مهم در سطح کلان به عهده دارد گفت: یک بحث امدادونجات است که ما در این بخش معین دولت در حوادث هستیم. کشور ما از ۴۳ حادثه شناخته شده در دنیا ۳۳ حادثه را تجربه کرده است. او در بخش دیگری از سخنان خود به مردمی بودن جمعیت هلال‌احمر اشاره و گفت: فلسفه هلال‌احمر وابسته به مردم است. ما حیات مان به ارتباط با مردم وابسته است و تمام سعی ما هم همین است که بتوانیم به مردم نزدیک‌تر شویم. پیوندی به نقش دیگر هلال‌احمر در جامعه اشاره کرد و افزود: هلال‌احمر چتری حمایتی برای ایجاد آرامش در جامعه است. ما اعتقاد داریم می‌توانیم واسطه‌ای برای ارتباط حاکمیت با مردم باشیم.
 افتتاح انبار امدادی بندر خمیر یکی از برنامه‌های رئیس جمعیت در استان هرمزگان بود. این انبار با مساحت ۹۰۰ متر به بهره‌برداری رسید. در آیین افتتاح این انبار امدادی رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر اهمیت ساخت انبارهای امدادی در کشور گفت: با توجه به گستردگی استان‌های کشور و همچنین حادثه‌خیز بودن کشور موضوع ساخت انبارهای امدادی و دپو اقلام امدادی از برنامه‌های اصلی جمعیت هلال‌احمر است. پیوندی با بیان این‌که وظیفه هلال‌احمر خدمت به مردم در زمان حادثه و رفع آلام و دردهای آنان در زمان حادثه است، افزود: ما می‌بینیم کشورهای پیشرفته دنیا امروز بیشترین هزینه و توجه خود را در بخش آموزش همگانی در برابر بحران دنبال می‌کنند. رئیس جمعیت هلال‌احمر در پایان سخنان خود در این مراسم از پیگیری برای ساخت ساختمان اداری جمعیت هلال بندر خمیر، یک پایگاه امدادونجات ساحلی و همچنین یک ساختمان آموزشی در این شهرستان خبر داد. در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین صفایی حایری امام جمعه و محمد مولایی فرماندار شهرستان بندر خمیر از فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در این شهرستان تقدیر کردند. دکتر پیوندی همچنین در سفر به استان هرمزگان با خانواده شهید محمد تابدار دیدار‌ و گفت‌وگو داشت.
مقصد ششم؛ استان فارس
افتتاح پایگاه امداد و نجات چهاربرکه در یکی از پر حادثه‌ترین جاده‌های استان فارس از دیگر برنامه‌های رئیس جمعیت در این سفر چهار روزه بود. این پایگاه در مساحتی با ۵‌هزار متر و با همراهی خیرین شهرستان لارستان مرتضی عزیزپور و جمعیت هلال‌احمر ساخته شده است‌. دکتر پیوندی به تعداد ۵۳۱ پایگاه امدادی در سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: براساس بر آوردهای صورت گرفته ما نیازمند‌ ۱۲۰۰ پایگاه جاده‌ای دریایی و هوایی در کشور هستیم، ما باید اطمینان خاطر مردم را در سفر فراهم کنیم. او با اشاره به این‌که تمام دستگاه و تمام مردم باید هلال‌احمر را در امر پاسخگویی به حوادث یاری کنند ادامه داد: ساخت این پایگاه امدادونجات نمونه‌ای از همراهی یک خیر، دستگاهی اداری استان و جمعیت هلال‌احمر است. رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: هلال‌احمر از درون‌ مردم است؛ ما دست خود را به سوی مردم و خیرین دراز می‌کنیم‌، جمعیت یک نهاد اداری و تشکیلاتی و رسمی نیست یک سازمان مردم نهاد است، یک حرکت داوطلبانه که از درون مردم شکل گرفته است‌. رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از اضافه شدن یک آمبولانس تا قبل از شروع طرح امدادونجات‌ نوروزی به این پایگاه و همچنین پیگیری برای تأمین اعتبار ساخت ساختمان اداری و انبار اقلام در این شهرستان خبر داد. رئیس جمعیت هلال‌احمر در استان فارس روز شلوغی را داشت.
رئیس جمعیت هلال‌احمر که به مناسبت ایام دهه فجر از روز دوشنبه سفرها‌ی استانی‌ خود را آغاز کرده بود، در ادامه‌ سفرهای خود دو پروژه عمرانی انبار اقلام امدادی در قیروکارزین و همچنین ساختمان امداد شهری در لامرد را نیز افتتاح کرد. او در مراسم افتتاح انبار اقلام امدادی در شهرستان قیر و کارزین گفت: در این دهه ۲۲ پروژه عمرانی به ارزش ۳۱‌میلیارد تومان در جمعیت هلال به بهره‌برداری خواهد رسید. پیوندی همچنین از تجهیز این انبار به اقلام تا اردیبهشت‌ماه ۹۷ خبر داد. او به نیازهای جمعیت هلال‌احمر قیر و کارزین هم اشاره و عنوان کرد: سعی می‌کنیم آغاز احداث پایگاه امدادی را نیز در این شهرستان در آینده نزدیک پیگیری کنیم. دکتر پیوندی در مراسم آیین افتتاح ساختمان امدادشهری با بیان این‌که تلاش جمعیت هلال‌احمر حضور در لحظات اول حادثه در میان مردم است گفت: جمعیت هلال‌احمر تلاش می‌کند تا ماوا و پناهگاهی برای حادثه‌دیدگان باشد. گفتنی است پیش از این دو افتتاح نیز با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر صبح امروز یک پایگاه امدادونجات در شهرستان لارستان و نیز یک پایگاه امداد شهری دیگر در شهرستان مهر با حضور مرتضی سلیمی رئیس سازمان امدادونجات به بهره‌برداری رسید. در مجموع چهار پروژه عمرانی در جمعیت هلال‌احمر فارس افتتاح شد.
پایان سفر چهار روزه
با افتتاح پایگاه امدادونجات جاشک
رئیس جمعیت هلال‌احمر در آخرین سفر استانی خود در ایام دهه فجر پایگاه امداد جاده جاشک‌ یادمان شهید احمداحمدی‌نیا را در استان بوشهر افتتاح کرد. پیوندی در آیین افتتاح پایگاه بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر به دنبال کاهش درد و رنج انسان‌ها است. پیوندی با اشاره به وجود ۵۳۱ پایگاه در کشور گفت: ما می‌بایست در هر چهل کیلومتر یک پایگاه در کشور داشته باشیم، این یعنی به ۱۲۰۰ پایگاه نیازمندیم. پیوندی افزود: استان بوشهر با توجه به مناطقی ویژه نفتی و گازی و همچنین همجواری با دریا نیازمند یک نگاه ویژه در امداد و نجات است. امدادونجات دریایی باید در بوشهر تقویت شود. دکتر پیوندی همچنین از اضافه شدن یک آمبولانس و یک خودرو نجات به ناوگان امدادی استان بوشهر در آینده خبر داد.


تعداد بازدید :  1356