شماره ۳۴۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
معماران تحریم ایران علیه توافق هسته‌ای

|  منبع:  AFP  |

اگر تمدید مدت چهارماهه مذاکرات هسته‌ای بسیاری را شادمان ساخت، خشم و ناراحتی قانون‌گذاران جمهوریخواه آمریکا را هم برانگیخت. جمهوریخواهان آمریکایی که دلواپس بی‌تأثیرشدن تحریم‌های وضع شده علیه ایران و بهبود روابط تهران – واشنگتن هستند روز چهارشنبه «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا را به پاسخگویی شفاف درباره جزییات توافق هسته‌ای ایران و کشورهای عضو 1+5 فراخواندند.
همزمان با تمدید چهارماهه مدت زمان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی تا ماه نوامبر آینده، پنج سناتور آمریکایی درحال اعمال فشار بر کاخ سفید هستند تا پیش از دستیابی طرفین مذاکره‌کننده به هرگونه توافق جامع و نهایی رئیس‌جمهوری آمریکا خود به جلب نظر مساعد نمایندگان و سناتورها ملزم سازد. بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی درباره گفت‌وگوهای آغازشده از اواخر ماه ژانویه میان نمایندگان ایرانی و آمریکایی تردید داشته‌اند.
آنان مدعی هستند که ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است درحالی‌که دولت ایران همواره تأکید کرده که خواستار استفاده از برنامه هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز است.
«سناتور «مارکو روبیو» یکی از سناتورهای مخالف تمدید مدت زمان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 می‌گوید:  هرگونه توافقی باید توسط کنگره مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. این موضوع باید پیش از دستیابی به هرگونه توافق جامع صورت پذیرد. کنگره آمریکا از نظر قانونی صلاحیت بررسی و نظارت بر این موضوع را دارد. مارکو روبیو ضمن طرح ادعاهای مشابه پیشین از سوی سناتورهای جمهوریخواه مدعی شده که ادامه وضع کنونی می‌تواند تبعات جبران‌آمیزی برای آمریکا داشته باشد.  او این وضع را «تهدیدی» برای آمریکایی‌ها خوانده است.»
در صورت تصویب شدن طرح ارایه‌شده از سوی سناتورهای آمریکایی که خواستار کارشکنی در مسیر مذاکرات هستند مانعی جدی در مسیر لغو تحریم شده علیه ایران ایجاد خواهد شد و ادامه مذاکرات با دشواری مواجه خواهد شد.
 از جمله سناتورهای دیگر حامی تصویب این طرح «باب کراکر» عضو کمیته روابط خارجی است. از این سناتور آمریکایی به دلیل نقش مهمی که در اعمال فشار بر ایران داشته به‌عنوان «معمار تحریم‌های ضدایرانی» یاد می‌شود. سناتور «کراکر» ضمن انتقاد از عملکرد دولت «اوباما» در مذاکرات اظهار داشته که اگر توافقی میان طرفین صورت گرفته باید جزییات آن به صورت باز و شفاف اعلام شود.
سناتور «لیندسی گراهام» نیز یکی از دیگر از سناتورهای همراهی‌کننده طرح ضد ایرانی اخیر است.
او ضمن طرح ادعای هدف ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفته است: «کنگره مهم‌ترین نقش را در اعمال تحریم‌ها علیه ایران داشته است در نتیجه این نهاد دارای صلاحیت است که درباره میزان لغو تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران نظر دهد.»
اکثریت نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا خواسته‌هایی مشابه با سناتورهای جمهوریخواه دارند و معتقدند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران و اجرای طرح لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران باید به تأیید نمایندگان کنگره برسد.


تعداد بازدید :  48