شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز پدر شعر نو
119‌سال پیش، برابر با بیست و یکم‌آبان 1274 خورشیدی، علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج، شاعر معاصر ایرانی و پدر شعر نو فارسی، در دهکده یوش از توابع شهرستان نور استان مازندران به دنیا آمد. نیما یوشیج با مجموعه تأثیرگذار «افسانه» که مانیفست شعر نو فارسی بود، در فضای راکد شعر ایران انقلابی به پا کرد. شعر نو عنوانی بود که خود نیما بر هنر خویش نهاده بود. بسیاری از شاعران و منتقدان معاصر، اشعار نیما را نمادین می‌دانند و او را هم‌پایه‌ شاعران سمبولیست مشهور جهان می‌دانند.

روز پیروزی حزب نازي
81‌سال پیش، برابر با دوازدهم نوامبر 1933 میلادی، حزب ناسیونال سوسياليست به رهبری آدولف هیتلر، 92 در صد آراء را به دست آورد و زمام امور را در آلمان به دست گرفت. به عقیده بسیاری اين پيروزي نتيجه شعارهايي بود كه آلماني‌ها از دير باز تشنه شنيدن آن بودند. آلماني‌ها در قراردادهاي پايان جنگ جهاني اول تحقير شده بودند و در اين شرايط تنها با شعارهاي ناسيوناليسي و تحريك احساسات ملي و معرفي فردي به‌عنوان ناجي مي‌شد همگان را جلب و پشت سر او متحد كرد كه حزب نازي موفق به انجام اين كار شده بود.

درگذشت خالق «اي ايران»
49‌سال پیش، برابر با بیست‌ویکم آبان 1344 خورشیدی، روح‌الله خالقی، موسيقی‌دان نامدار و سازنده سرود «اي ايران»، در 59 سالگي در سالزبوگ اتريش درگذشت که پیکرش به تهران منتقل و با تشريفات ويژه مدفون شد. صدها آهنگ جاويدان از خالقي باقي مانده است كه معروفترين آنها آهنگ سرود «اي ايران» است كه شعر آن را حسين گل‌گلاب، استاد وقت دانشگاه تهران سروده است. اين سرود در‌سال 1323 تكميل شد. انگيزه سرودن اين شعر، مشاهده  بي‌حرمتي‌هاي نظاميان اشغالگر متفقین بود كه از تاريخ و تمدن ايرانيان بي‌خبر بودند.


تعداد بازدید :  278