شماره ۱۳۳۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
اخبار ایران از نگاه خارجی‌ها!

سوشیانس شجاعی‌فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طنزنویس [email protected]

واشنگتن‌پست: در ایران تعدادی ایرانی که به یک میهمانی رفته بودند، دستگیر شدند. آنها به جای این‌که بنا به قوانین ایران در میهمانی‌های مرد با مرد و زن با زن حضور داشته باشند، در محلی حضور پیدا کردند که مردها با زن‌ها در یک محل هستند. در ایران حضور مرد و زن در یک مکان با اشکالاتی روبه‌روست، ولی پلیس و قوانین ایران از میهمانی‌های مرد با مرد و زن با زن که در بسیاری کشورها ممنوع است، حمایت می‌کند. همچنین یک مقام پلیس گفت که آنها شاد بودند و شادمانی می‌کردند و این برخلاف عرف جامعه ایران است که باید مردها با مردها جمع شوند و ناراحت باشند! این مقام گفت، ما اجازه نمی‌دهیم که مردها با زن‌ها شادمان باشند و آنها باید در اجتماعات مردانه درباره چیزهایی به سیاست ربط ندارد، اظهار ناراحتی بکنند و با هرگونه اجتماع مردانه سیاسی هم برخورد می‌شود.
 
نیویورک‌تایمز: پلیس ایران تعدادی از شهروندان این کشور را به دلیل نپوشیدن لباس کافی دستگیر کرد. پلیس احتمالا به دلیل موج سرما و به جهت حفاظت از سلامت ایرانی‌ها نسبت به پوشش آنها حساس است و به هر کس که گرمایی باشد و خوب خود را نپوشانده باشد، اصرار می‌کند که با لباس بیشتری به خیابان بیایند. مراقبت پلیس از مردم به ‌حدی است که معمولا کسانی را که لباس کمی پوشیده‌اند و امکان سرماخوردگی دارند را به اداره پلیس که گرم است، برده و از خانواده آنها می‌خواهد تا برای بچه‌هایشان لباس گرم‌تری بیاورند. این چیزی که مردم سوییس و سوئد از آن محروم و بی‌خبر هستند و رسانه‌های اروپایی اجازه آگاهی مردم از امکانات کشورهای خاورمیانه را نمی‌دهند.
 
فیگارو: در ایران، رئیس‌جمهوری این کشور در سخنانی از دولتش انتقاد کرد و همزمان عملکرد 5ساله خود و وزرای کابینه را زیرسوال برد. این اقدام که از جهاتی بی‌سابقه نیست و قبلا هم تکرار شده، نوعی سنت حکومتی در ایران است که مسئولان کشور سخنانی در انتقاد از وضع اداره کشور می‌گویند و در مقابل مردم راهکارهایی برای اداره بهتر می‌دهند. این درست در مقابل دموکراسی غربی است که فقط احزاب اجازه فعالیت سیاسی دارند. در ایران با ممنوعیت فعالیت احزاب در زمان غیرانتخابات، زمینه مشارکت سیاسی عموم مردم به مدیریت راننده‌های تاکسی فراهم شده است. چیزی که اکنون اتحادیه تاکسیرانان در پاریس و نیز اتحادیه تاکسی‌دارهای نیویورک خواستار آن شده‌اند.
 
آسوشیتدپرس: در پی برخی تظاهرات‌ها در ایران مقام‌های این کشور به‌طور یکپارچه از این اعتراضات حمایت کردند و خواستار اصلاح در وضع موجود شدند. محافظه‌کاران در ایران که عمده کارتل‌های اقتصادی و کنترل معادن و بنادر و فرودگاه‌ها و مخابرات ایران را در دست دارند، با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی خود، خواستار کاهش فساد در بین خود شدند و همکاران خود را به خاطر رتبه پایین در شفافیت اقتصادی سرزنش کردند. محافظه‌کاران همچنین بر آزادی بیان و اجتماعات برای اظهار اعتراضات و خواسته‌ها تأکید کردند. از سوی دیگر، رفورمیست‌های ایرانی خواستار آزادی بیان و اجتماعات برای اظهار اعتراضات و خواسته‌ها شدند. همچنین گروه‌های اپوزیسیون حکومت ایران که در خارج از این کشور ساکن هستند، بر لزوم آزادی بیان و اجتماعات برای اظهار اعتراضات و خواسته‌ها تأکید کردند.
   
رویترز: یک کنسرت موسیقی در ایران به دلیل وجود سازهای موسیقی در آن لغو شد. طبق قوانین ایران، کنسرت‌های موسیقی درصورتی قابل اجراست که در آن زنان، سازهای موسیقی، میکروفن و پایه میکروفن وجود نداشته باشد.


تعداد بازدید :  675