شماره ۱۳۳۴ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
تاثیر بارش های جوی بر عملکرد پایانه های هوایی غیرعادی است
فرودگاه های فلج برف
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با «شهروند» : تحریم‌ سال‌های گذشته به صنعت هوایی کشور آسیب زده است

شهروند| «باطل شد» عبارتی که این روزها مسافران بسیاری روی تابلوی پروازها با آن مواجه می‌شوند. یک برف ساده به کام تهرانی‌ها تلخ شده و خبرهای کنسلی پرواز که از فرودگاه‌های امام‌خمینی و مهرآباد می‌رسد، تمامی ندارد و فرودگاه ها را با ازدحام جمعیت مسافران سردرگم مواجه کرده است. بعد از گذشت دو روز، تنها 300 پرواز برقرار شده‌اند. بیش از 155 پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه مهرآباد و بیش از 45 پرواز در فرودگاه بین‌المللی امام(ره) لغو شده و این در حالی است که شرکت‌های هوایی پاسخی مناسب برای مسافران سرگردان در این فرودگاه‌ها ندارند.
از طرفی روز گذشته برخی از مسافران به رسانه‌های مختلف اعلام کردند که نه‌ تنها برای خرید بلیت‌های کنسلی با قیمت‌های نجومی مواجه شدند، بلکه برای برگشت از فرودگاه امام‌خمینی هم تاکسی‌های یک‌میلیون تومانی جلوی پای آنها ایستاده‌اند!
در حالی ‌که یکی از خبرگزاری‌های موثق از کرایه تاکسی‌های یک‌میلیون تومانی و بلیت‌های 4‌میلیون تومانی نوشته است، علی کاشانی حیدری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام(ره) به «شهروند» می‌گوید: همیشه عده‌ای هستند که از شرایط بحرانی سوءاستفاده می‌کنند. من به شما قول می‌دهم تاکسی فرودگاه نمی‌تواند به مردم نرخ یک‌میلیون تومانی پیشنهاد دهد؛ چرا که تاکسی فرودگاه هویت دارد، پلاک دارد و کد شناسایی سه رقمی دارد. اگر تاکسی فرودگاه چنین نرخی برای کسی تعیین کند، پوستش را می‌کنیم! کافی است این راننده به ما معرفی شود.
او همچنین از استقرار 25 اتوبوس VIP 25 نفره در فرودگاه امام برای جابه‌جایی مردم به مقاصد میدان‌های آرژانتین، آزادی و... خبر داد و گفت: از دو شب پیش این امکان برای مردم فراهم شده است.
اما چرا اتفاقی مانند برف برای فرودگاه‌های ما بحران ایجاد می‌کند؟ مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره به «شهروند» توضیح می‌دهد: نمی‌توانیم ضعف زیرساختی در فرودگاه‌های کشور و صنعت هوایی‌مان را انکار کنیم. سال‌های‌ سال صنعت هوایی ما تحت تحریم‌های ظالمانه‌ای بود که ما را از امکانات و تسهیلات روز جهان محروم می‌کرد اما فروش بلیت‌های چندین میلیون ‌تومانی توسط واسطه‌هایی است که هم گریبانگیر مردم شده‌اند و هم ایرلاین‌ها را بدنام کرده‌اند.
او ادامه داد: از تمامی مسافرین در راه‌مانده عذرخواهی می‌کنیم و به آنها اطمینان می‌دهیم که با تمام توان در حال رسیدگی و رفع مشکل هستیم؛ چرا که فرودگاه‌های کشور باید به‌سرعت خود را احیا کنند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از مردم خواست که شکایات خود را از طریق‌ سامانه‌های موجود ثبت و پیگیری کنند.
خدمه پرواز در ترافیک ماندند
 پروازها کنسل شد!
مشکل یکی دو تا نیست. برخی پروازها به خاطر اتوبان‌های بلوکه کنسل می‌شوند. اسعدی سامانی با بیان این‌که یکی از مشکلات ما در انجام پروازهای فرودگاه امام ترافیک اتوبان تهران – قم است، به ایلنا گفت: علت کنسلی برخی از پروازها این بود که گروه پروازی ازجمله خلبان‌ها و مهمانداران در ترافیک اتوبان تهران – قم ماندند و به پرواز نرسیدند.
مقصود اسعدی سامانی در ادامه هم با بیان این‌که مسافران می‌توانند تمام هزینه بلیت‌های باطل‌شده را از شرکت‌های هواپیمایی اخذ کنند، گفت: همان لحظه که مسافر بلیت باطل‌شده را به ایرلاین یا آژانس مورد نظر ارایه دهد، می‌تواند وجه خود را دریافت کند.
او تأکید کرد: بازپرداخت وجه بلیت‌های باطل‌شده شامل پروازهای چارتری و برنامه‌ای می‌شود و این‌که گفته می‌شود خسارت بلیت چارتری پرداخت نمی‌شود، صحت ندارد.
او با تأکید بر این‌که در حال حاضر به دلیل محدودیت در سطوح پروازی بسیاری از پروازها در فرودگاه مهرآباد و امام لغو و یا با تأخیر بسیار زیادی انجام می‌شود، گفت: روز گذشته هر چند اعلام شد مشکلی برای نشست و برخاست هواپیماها وجود ندارد اما پروازهای ورودی استانبول به تهران نتوانستند در فرودگاه امام فرود آیند و به فرودگاه یزد منتقل شدند.
او ادامه داد: همچنین با توجه به ترافیک سنگین اتوبان تهران – قم کترینگ و غذای مسافران به فرودگاه نرسید و برخی از پروازها بدون کترینگ انجام شد.
اسعدی‌سامانی تأکید کرد: این‌که گفته می‌شود باند فرودگاه امام یا مهرآباد هیچ مشکلی ندارد و ایرلاین‌ها باید ریسک پرواز را بپذیرند، درست نیست؛ چرا که ایرلاین‌ها در حال حاضر با محدودیت دید مواجه هستند از سوی دیگر با توجه به عملیات برف‌روبی فضای پارک هواپیماها اشغال شده است و جایی برای پارک ندارند.
ماجرای بلیت یک‌میلیون تومانی چیست؟
ماجرا از این قرار است که برخی تاکسی‌داران برای انتقال مسافران به رباط‌کریم و تهران به‌ترتیب درخواست مبلغ 500 و یک‌میلیون تومان را می‌کنند. یکی از مسافران در این‌باره به تسنیم گفته است: متاسفانه رانندگان در نبود نظارت و با وجود وعده‌های متعدد برای جلوگیری از بروز نابسامانی در حمل‌ونقل فرودگاه‌ امام برای مسیر فرودگاه تا تهران یک‌میلیون تومان می‌خواهند؛ یعنی نفری 250‌هزار تومان.
او بیان کرد: رانندگان خودروهای خود را در پارکینگ‌ پارک کرده‌اند و میان مسافران می‌آیند و پیشنهادات خود را (کرایه 500‌هزار تومانی تا رباط‌کریم و یک‌میلیون تومانی تا تهران) ارایه می‌کنند.
خط و نشان فرودگاه امام برای متخلفان
«در جاهای مختلف فرودگاه فلاسک‌های بزرگ چای و 10‌هزار لیوان کاغذی قرار داده‌ایم و به غرفه‌داران اولتیماتوم داده‌ایم كه در صورت اعتراض یک مسافر در خصوص گرانفروشی (اگر حق هم با مسافر نباشد) دیگر اجازه فعالیت آنها را در فرودگاه نمی‌دهیم.»
این موضوعی است که علی رستمی، عضو هیأت‌مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) دو روز پیش ضمن اعلام آن به تسنیم گفته است: همچنین به تاکسی‌های فرودگاه هم اعلام کرده‌ایم در صورت نارضایتی یک مسافر دیگر اجازه ورود آنها را به فرودگاه نخواهیم داد.
بازگشت به شرایط عادی زمان می‌برد!
عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهر‌سازی هم دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: پروازها در فرودگاه‌های مهرآباد و امام‌خمینی از سر گرفته شده است اما بازگشت این فرودگاه‌ها به شرایط عادی دو، سه روز زمان می‌برد.
او با اشاره به این‌که روزانه از فرودگاه مهرآباد ۴۳۰ پرواز و از فرودگاه امام‌خمینی ۲۲۰ پرواز صورت می‌گرفت، افزود: پس از بارش برف و یخ‌زدگی این فرودگاه‌ها که منجر به بروز اختلالاتی در پروازهای آنها شد، نشست و برخاست هواپیماها در آنها از دوشنبه از سرگر فته شد.
او افزود: از ظهر دوشنبه ۸۰ پرواز نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد انجام شد و ۲۰ پرواز هم در فرودگاه امام صورت گرفت.
وزیر راه‌و‌شهرسازی تأکید کرد: آنچه باعث بروز اختلال در پرواز هواپیماها در فرودگاه شد، مشکل نبود دید مستقیم خلبان بود.
او افزود: خلبان برای بلند‌شدن از باند هر فرودگاه نیاز به ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر دید مستقیم دارد و برای نشستن هواپیما به ۸۰۰ متر دید مستقیم نیاز است؛ در حالی‌ که این دید در فرودگاه مهرآباد به ۳۰۰ متر رسیده و در فرودگاه امام وضع بدتر بود. آخوندی گفت: برف اخیر نشان داد كه تهران و شهرهای بزرگ در حمل‌ونقل متکی به جاده است در حالی‌که باید به سمت شهرسازی ریل پایه برویم.
باطل شد!
ایرنا نوشته است شب گذشته بیشتر مسافران فرودگاه مهرآباد در مقابل تابلوهای اطلاعات پرواز و دفتر راهنمای مسافران ازدحام کرده بودند تا از آخرین وضع پروازهای خود مطلع شوند؛ اما آنچه در این تابلوها مشاهده می‌شد عباراتی همچون «تأخیر عملیاتی»، «باطل شد»، «تأخیر در ورود» و «منتظر اعلام باشید» بود.
دیروز هم نیز وضع بر همین منوال گزارش شده به گونه‌ای که مسافرانی که پروازهای آنها باطل شده بود با حضور در دفتر ترافیک شرکت‌های هوایی و دفتر مدیر ترمینال بر انجام پروازهای خود اصرار می‌کردند تا به هر نحوی که شده پروازهای آنها انجام شود که معمولا با پاسخ منفی مواجه می‌شدند.
بارش سنگین برف که از شامگاه هفتم بهمن ‌ماه در تهران آغاز شد، انجام پروازها در فرودگاه‌ مهرآباد و فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) را مختل کرد و پس از توقف موقتی پروازها، فعالیت فرودگاه مهرآباد و امام(ره) از ساعت 11روز گذشته آغاز شد، اما اجرای این برنامه نیز نتوانست خیل عظیم مسافرانی را که پروازهای آنان لغو شده بود، راضی کند و آنان همچنان در این دو فرودگاه سرگردان هستند.
در پی بارش شدید برف و بروز مشکلات در سیستم حمل‌ونقل هوایی وزیر راه‌و‌شهرسازی دوشنبه شب از عملیاتی‌شدن فرودگاه مهرآباد از روز گذشته خبر داد و این‌که حدود 80 نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد انجام شده و در فرودگاه امام‌خمینی نیز 20 پرواز در 9 بهمن‌ماه انجام شده است.
او بیان کرد: به منظور بازگشت به شرایط عادی ممنوعیت نشست و برخاست پروازها از 12 شب تا 5 صبح در مهرآباد را برای دو تا سه شب لغو کردیم تا بتوانیم در مدت باقیمانده پروازهای بیشتری داشته باشیم و عقب‌ماندگی‌های به وجود آمده را جبران کنیم.
با وجود سرگردانی مسافران در فرودگاه مهرآباد، مسئولان هیچ شرکت هوایی از مسافران خود پذیرایی نکردند؛ در حالی ‌که همه شرکت‌های هوایی طبق آیین‌نامه رعایت حقوق مسافران ملزم هستند پس از دو ساعت تأخیر از مسافران خود پذیرایی کنند.
اما با لغو پرواز مسافران در پایانه‌های مسافری دو فرودگاه پرتردد کشور (مهرآباد و امام) سرگردان شدند و شرکت‌های هوایی نیز هیچ‌گونه پذیرایی از مسافران خود به عمل نیاوردند.
با اجرایی‌شدن دستورالعمل رعایت حقوق مسافران هوایی سازمان هواپیمایی کشوری، از اوایل ‌سال 1394 همه شرکت‌های هوایی ملزم شدند ضمن کاهش تأخیر پروازها خسارت مسافران خود را نیز پرداخت کنند.
این دستورالعمل شامل 8 بخش ازجمله نبود تبعیض در استفاده از امکانات حمل‌ونقل هوایی، ممانعت از سفر، ابطال پرواز، تأخیرات پرواز، تغییر مسیر اجباری توسط شرکت‌های هواپیمایی در طول پرواز، فقدان یا آسیب‌دیدگی جامه‌دان، مسافران توانخواه و شفاف‌سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی است که باید با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری در فرودگاه‌ها اجرا شود.
در مقدمه این دستورالعمل تأکید شده است كه حقوق مسافر مجموعه‌ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست‌اندرکاران امور پروازی را تدوین می‌کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت‌های هوایی است.

 


تعداد بازدید :  582